Tesla överger Nvidias GPU
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Mel på Talking Tesla kommer att flippa ur
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Exakt. Och det är långt dit...Verdi skrev:Själv tror jag på autonoma bilar när jag ser en. Som klarar snöstormar, grusvägar, väjer för vattenansamlingar i slitna vägbanor efter skyfall, klarar dubbla linjer vid vägarbeten osv osv.Svenssons skrev:Jag tror att autonom körning kommer vara det som skiljer bilarna i framtiden. Teknikutvecklingen på det kommer troligen vara viktigare än förbränningsmotorn i en avgasbil idag. Att ha samma system som dussinbilen kommer inte leda till ökad vinst eller framgång.Gustafsson skrev:Jag ser en stor risk i att Tesla istället blir omsprunget av andra företag som köper ”färdig” teknik från nischade företag. Risken är att man tar på sig för många resurskrävande utvecklingsprojekt och inte klarar att hålla tempot uppe i alla. AP är ett bra exempel på hur man tappat ordentligt i prestanda genom att slänga ut AP1. Trots alla kameror, ny hårdvara + intensiv mjukvaruutveckling är AP 2 i praktiken inte bättre än AP 1. AP 2 måste ha slukat mängder med resurser, och nu ska man slänga ut den också. Känns inte helt bra i magen.Larofo skrev:Hur ligger Tesla till inom dom två stora tekniksprången, elektrifiering och autonomi,
som tas för fordon nu och i den närmsta framtiden?
Dom har ta mig tusan snart egen utveckling och tillverkning av allt.
Elmotorer, batterier, (med god hjälp av Panasonic), batteripack och
hård- och mjukvara för självkörning.
Allt det viktiga, har dom total kontroll över själva.
Konkurrensfördelen av det tror jag är enorm, vilket blankarna kommer
få lära sig den hårda vägen, likaså dom biltillverkare som vid det här
laget fortfarande inte insett fakta.
Visst är det dock en risk att gå sin egna väg men det är väl något Tesla gjort från start?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Min med AP1 gör lika (den är väl så illa tvungen) men verkligen inget jag litar på...Gustafsson skrev:Om jag kör på en väg med tydliga linjer som sedan försvinner så följer bilen vägen utan att koppla ut AP där AP 1 skulle kopplat ur. Det går dock inte att starta AP där det inte finns linjer vad jag sett.mati skrev:Kan den det? Det visste jag inte, för i så fall är det en punkt där den faktiskt är bättre än AP1. Min så kallade AP2-bil kräver mycket tydliga linjer, men det är kanske ingen bra referens iofs.Gustafsson skrev:AP 2 verkar kunna följa vägar där det inte finns målade streck t.ex..
Dock tror jag AP2 kan köra så lite bättre än AP1...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Jag tillhör inte de troende när det gäller framtiden för AP dvs full självkörning på allmän väg. Däremot tror jag på ett bättre förarstöd än idag.
Jag tror att vi får se flygande bilar innan vi får se en självkörande bil som man inte behöver övervaka hela tiden. En flygande självkörande bil bör dock vara mycket lättare att åstadkomma.
Jag tror att vi får se flygande bilar innan vi får se en självkörande bil som man inte behöver övervaka hela tiden. En flygande självkörande bil bör dock vara mycket lättare att åstadkomma.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW
För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!!
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet.
AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.
AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW
För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!!
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet.
AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.
AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Re: Tesla överger Nvidias GPU
AP 2 har fler fördelar än den i mitt tycke överlägset viktigaste, nämligen att den är mycket bättre på att hålla sig i filen:
* Den knyter inte sig lika hårt till bilen framför i köer. Med AP1 får man ofta problemet att bilen vill följa med framförvarande bil när den byter fil.
* Den "skenar" inte alls lika mycket i rondell eller skarp kurva då framförvarande försvinner åt sidan. Tror anledningen är att AP2s nya radar "ser" med betydligt mer "vidvinkel".
* Den knyter inte sig lika hårt till bilen framför i köer. Med AP1 får man ofta problemet att bilen vill följa med framförvarande bil när den byter fil.
* Den "skenar" inte alls lika mycket i rondell eller skarp kurva då framförvarande försvinner åt sidan. Tror anledningen är att AP2s nya radar "ser" med betydligt mer "vidvinkel".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Absolut.. Men det är ju även en stor kostnad att utveckla hårdvaran och sedan vidareutveckla den i samma eller högre tempo än tex Nvidia som givetvis lägger långt mer på R&D inom just det området...Jerker skrev:Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?drakbane skrev:Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW
För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!!
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet.
AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.
AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.Bjelke skrev:Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Nej, AP1 läser definitivt hastighetskyltar. Ett "bra" exempel är på väg ut från Ludvika mot Borlänge där bilen plötsligt visar att det är 130km/h, då den läst skylten för tåget.Bjelke skrev:Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?drakbane skrev:Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW
För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!!
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet.
AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.
AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla överger Nvidias GPU
Japp den läser skyltar, men visst tar den kartdata också, det syns ganska bra när det tex är tillfälliga ändringar (om dom kör med "riktiga" skyltar alltså) osvJerker skrev:Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.Bjelke skrev:Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19