Tesla överger Nvidias GPU

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mati skrev:
Ni som anser att AP2 är bättre än AP1. Kan era AP2-bilar läsa hastighetsskyltar? Eller ser era bilar skillnaden mellan bil, lastbil och mc? Min gör inte det. Och jag antar att det är fler AP2-bilar som inte kan det.
Så länge AP2 inte erbjuder minst samma funktionalitet som AP1 är den inte bättre. Den är inte "enhanced" utan i bästa fall en halvvägs likvärdig ersättare till gamla AP. Fast till ett betydligt högre pris då. Men men...

Man får väl hoppas att nya hårdvaran är hyfsat kompatibel med NVidias GPU. Visserligen är ju all mjukvara numera Teslas egen, förhoppningsvis, de borde alltså rimligen ha nånting att utgå ifrån så att de slipper börja om från början ytterligare en gång.
För mig är det väldigt, väldigt mycket viktigare att min bil kör bra och trafiksäkert än att den visar en MC i displayen (jag kollar ändå på vägen). Enligt de kriterierna så är AP2 överlägsen AP1.
För mig är det viktigt att bilen ser hastighetsskyltar och ändrar hastigheten korrekt. Varför ska man ha en liten symbol som visar gällande hastighet om den ändå visar fel lite här och där? Min AP2-bil visade fel på vägen till mitt jobb där de sänkte från 90 km/h till 80 km/h för flera år sen. Men bilen trodde det var 90 fortfarande...

Jag gillar även att helljusautomatiken och regnsensorn är klockrena på min AP1-bil. Självstyrandet tycker jag mest är bökigt. Förutom i köer eller när man är helt själv på en motorväg. Ska man hålla på att kryssa mellan filer är det oändligt mycket smidigare att använda ratten än att försöka använda körriktningsvisaren för att få bilen dit jag vill. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
AP 2 verkar kunna följa vägar där det inte finns målade streck t.ex..
Kan den det? Det visste jag inte, för i så fall är det en punkt där den faktiskt är bättre än AP1. Min så kallade AP2-bil kräver mycket tydliga linjer, men det är kanske ingen bra referens iofs.
Om jag kör på en väg med tydliga linjer som sedan försvinner så följer bilen vägen utan att koppla ut AP där AP 1 skulle kopplat ur. Det går dock inte att starta AP där det inte finns linjer vad jag sett.
Jaha, på så vis. Ja, det har jag också märkt. Den kopplar inte ut själv. Däremot så gjorde jag det eftersom bilen började vingla betänkligt då den uppenbarligen inte såg vägen längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Larofo skrev:
Hur ligger Tesla till inom dom två stora tekniksprången, elektrifiering och autonomi,
som tas för fordon nu och i den närmsta framtiden?
Dom har ta mig tusan snart egen utveckling och tillverkning av allt.
Elmotorer, batterier, (med god hjälp av Panasonic), batteripack och
hård- och mjukvara för självkörning.
Allt det viktiga, har dom total kontroll över själva.
Konkurrensfördelen av det tror jag är enorm, vilket blankarna kommer
få lära sig den hårda vägen, likaså dom biltillverkare som vid det här
laget fortfarande inte insett fakta.
Jag ser en stor risk i att Tesla istället blir omsprunget av andra företag som köper ”färdig” teknik från nischade företag. Risken är att man tar på sig för många resurskrävande utvecklingsprojekt och inte klarar att hålla tempot uppe i alla. AP är ett bra exempel på hur man tappat ordentligt i prestanda genom att slänga ut AP1. Trots alla kameror, ny hårdvara + intensiv mjukvaruutveckling är AP 2 i praktiken inte bättre än AP 1. AP 2 måste ha slukat mängder med resurser, och nu ska man slänga ut den också. Känns inte helt bra i magen.
Jag tror att autonom körning kommer vara det som skiljer bilarna i framtiden. Teknikutvecklingen på det kommer troligen vara viktigare än förbränningsmotorn i en avgasbil idag. Att ha samma system som dussinbilen kommer inte leda till ökad vinst eller framgång.

Visst är det dock en risk att gå sin egna väg men det är väl något Tesla gjort från start?
Själv tror jag på autonoma bilar när jag ser en. Som klarar snöstormar, grusvägar, väjer för vattenansamlingar i slitna vägbanor efter skyfall, klarar dubbla linjer vid vägarbeten osv osv.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Larofo »

Själv har jag AP 0, dvs jag får styra bilen helt själv, tycker det funkar rätt bra, trots
att jag blir lite rädd ibland.
Men jag har förstått att AP 1 och 2 också kan vara skrämmande.

Inom 1 år hoppas jag att Teslas egen hårdvara för AP3 sitter i bilarna och att
dom med stegvis förbättrad mjukvara uppnår total "full self-driving" inom 2 år.
Om detta är Elon-år eller inte låter jag vara osagt.

Att inte behöva vara beroende av andra företag för att uppnå detta
tror jag som sagt kommer vara en enorm fördel, speciellt om man lyckas utveckla
bättre hårdvara än t ex Nvidia. Nu gillar jag iofs Nvidia som jag för snart 2 år sedan
köpte aktier i.
Att utveckla och tillverka det viktigaste, kärnteknologin, som kommer sitta i
dagens/morgondagens bilar, in-house, är något jag skulle välja alla dagar i veckan och jag
hoppas och tror att Tesla gör helt rätt i att välja den strategin.
Framtiden får utvisa hur det blir med den saken.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Gustafsson »

:lol:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
AP 2 verkar kunna följa vägar där det inte finns målade streck t.ex..
Kan den det? Det visste jag inte, för i så fall är det en punkt där den faktiskt är bättre än AP1. Min så kallade AP2-bil kräver mycket tydliga linjer, men det är kanske ingen bra referens iofs.
Om jag kör på en väg med tydliga linjer som sedan försvinner så följer bilen vägen utan att koppla ut AP där AP 1 skulle kopplat ur. Det går dock inte att starta AP där det inte finns linjer vad jag sett.
Jaha, på så vis. Ja, det har jag också märkt. Den kopplar inte ut själv. Däremot så gjorde jag det eftersom bilen började vingla betänkligt då den uppenbarligen inte såg vägen längre.
Fegis ! :lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Teslaspolen »

Mel på Talking Tesla kommer att flippa ur :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Larofo skrev:
Hur ligger Tesla till inom dom två stora tekniksprången, elektrifiering och autonomi,
som tas för fordon nu och i den närmsta framtiden?
Dom har ta mig tusan snart egen utveckling och tillverkning av allt.
Elmotorer, batterier, (med god hjälp av Panasonic), batteripack och
hård- och mjukvara för självkörning.
Allt det viktiga, har dom total kontroll över själva.
Konkurrensfördelen av det tror jag är enorm, vilket blankarna kommer
få lära sig den hårda vägen, likaså dom biltillverkare som vid det här
laget fortfarande inte insett fakta.
Jag ser en stor risk i att Tesla istället blir omsprunget av andra företag som köper ”färdig” teknik från nischade företag. Risken är att man tar på sig för många resurskrävande utvecklingsprojekt och inte klarar att hålla tempot uppe i alla. AP är ett bra exempel på hur man tappat ordentligt i prestanda genom att slänga ut AP1. Trots alla kameror, ny hårdvara + intensiv mjukvaruutveckling är AP 2 i praktiken inte bättre än AP 1. AP 2 måste ha slukat mängder med resurser, och nu ska man slänga ut den också. Känns inte helt bra i magen.
Jag tror att autonom körning kommer vara det som skiljer bilarna i framtiden. Teknikutvecklingen på det kommer troligen vara viktigare än förbränningsmotorn i en avgasbil idag. Att ha samma system som dussinbilen kommer inte leda till ökad vinst eller framgång.

Visst är det dock en risk att gå sin egna väg men det är väl något Tesla gjort från start?
Själv tror jag på autonoma bilar när jag ser en. Som klarar snöstormar, grusvägar, väjer för vattenansamlingar i slitna vägbanor efter skyfall, klarar dubbla linjer vid vägarbeten osv osv.
Exakt. Och det är långt dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
AP 2 verkar kunna följa vägar där det inte finns målade streck t.ex..
Kan den det? Det visste jag inte, för i så fall är det en punkt där den faktiskt är bättre än AP1. Min så kallade AP2-bil kräver mycket tydliga linjer, men det är kanske ingen bra referens iofs.
Om jag kör på en väg med tydliga linjer som sedan försvinner så följer bilen vägen utan att koppla ut AP där AP 1 skulle kopplat ur. Det går dock inte att starta AP där det inte finns linjer vad jag sett.
Min med AP1 gör lika (den är väl så illa tvungen) men verkligen inget jag litar på...
Dock tror jag AP2 kan köra så lite bättre än AP1...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Gustafsson »

Jag tillhör inte de troende när det gäller framtiden för AP dvs full självkörning på allmän väg. Däremot tror jag på ett bättre förarstöd än idag.
Jag tror att vi får se flygande bilar innan vi får se en självkörande bil som man inte behöver övervaka hela tiden. En flygande självkörande bil bör dock vara mycket lättare att åstadkomma.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av drakbane »

Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW 8-)

För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!! :shock:
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet. ;)

AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.

AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Jerker »

Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Legato »

AP 2 har fler fördelar än den i mitt tycke överlägset viktigaste, nämligen att den är mycket bättre på att hålla sig i filen:
* Den knyter inte sig lika hårt till bilen framför i köer. Med AP1 får man ofta problemet att bilen vill följa med framförvarande bil när den byter fil.
* Den "skenar" inte alls lika mycket i rondell eller skarp kurva då framförvarande försvinner åt sidan. Tror anledningen är att AP2s nya radar "ser" med betydligt mer "vidvinkel".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Absolut.. Men det är ju även en stor kostnad att utveckla hårdvaran och sedan vidareutveckla den i samma eller högre tempo än tex Nvidia som givetvis lägger långt mer på R&D inom just det området...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

drakbane skrev:
Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW 8-)

För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!! :shock:
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet. ;)

AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.

AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
drakbane skrev:
Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW 8-)

För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!! :shock:
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet. ;)

AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.

AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Nej, AP1 läser definitivt hastighetskyltar. Ett "bra" exempel är på väg ut från Ludvika mot Borlänge där bilen plötsligt visar att det är 130km/h, då den läst skylten för tåget. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.
Japp den läser skyltar, men visst tar den kartdata också, det syns ganska bra när det tex är tillfälliga ändringar (om dom kör med "riktiga" skyltar alltså) osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar