Betygsätta svenska Servicecenter?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

kontakten2

Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av kontakten2 »

Tänker med denna tråd starta era erfarenheter av svenska Servicecenter och deras professionella bemötande och service. :idea:

Det finns liknande för Norge som är ganska stora på dels Servicecenter och med liknande klimat/brukare.

Vill börja med att jag tidigare haft erfarenhet av norska sc då jag ägde bilen först i Norge.
Det har varit förfärliga serviceärenden där bilen lämnades med fel och levererades med nya samt verktyg kvarliggandes i framrutan/torkarbladen till solskenshistorier där sc gjorde förebyggande åtgärder när dom ändå hade bilen inne för service.

För Sveriges del har första besöket varit Göteborg med väldigt proffsigt bemötande. Servicetekniker följde med ut och provkörde bilen och fick samma bild som jag. Även här var man väldigt mån om att kunden fick god upplevelse och service.

Nästa ärende blev Malmö. Av förklarliga skäl valdes Malmö då jag bor i Skåne. Göteborg var egentligen inget problem då man kunde träffa gammalt folk medan bilen var på service men det krävde att det var små korta ingrepp. Inga flerdagarsservice. :)

Åter till Malmö. Här har dessvärre problemen hoppat sig. Jag har åtskilliga ggr fått stått på mig och tack vare jag är tekniskt insatt (utan att behöva killgissa) kunnat hävda min rätt och fått dyrbara och uteblivna fel åtgärdade, just åtgärdade.

Mottagarpersonalen får tummen upp på Malmö sc men inte servicemanager.

Hoppas ni kan dela med er av erfarenheter i hopp om att lyfta våra sc
Verdi

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av Verdi »

Hört oroväckande mycket negativt om SC Malmö.

Jag åker ju till Bredden. Tycker de är bra. Inget negativt att säga sedan de fick telefonkö. :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av bullen »

Tycker Bredden är ok men otroligt kantiga. Kan tex inte boka tid för en service och en extra lågprio åtgärd innan alla delar finns på plats. Även om jag säger att dom kan skippa åtgärd 2 om dom inte fått delar. Måste alltid boka heldag för minsta grej. Och flera gånger har dom inte blivit klara utlovad dag och meddelat mig in sista stund. Ibland har jag stannat kvar i Stockholm en dag bara för o vänta på bilen. Sen ringer som 16.55 o säger att den kanske blir klar i morron. Så det blir att åka 30 mil hem o sen ta en tur till för o hämta bilen.
Mölndal har alltid varit klockrena i sin service och handläggning av bokningar. Guldstjärna ok kanten till dom.
Sedan kan jag säga att Rud/Bærum i Oslo varit en katastrof den enda och sista gång jag använt dom. Lämnade bilen må 1100 på avtalad tid. Det tog en över en timme. jag skulle hämta den on 17.00 när jag åkte hem igen. Ringde on 14.00 i dubbelkollade att den var klar. Då hade dom inte ens börjat på den. Så jag fick hämta hem den oservad. O lånebil fanns inte på kartan
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Hört oroväckande mycket negativt om SC Malmö.
Ja, det verkar ju inte bra för oss här nere iaf. Har bara erfarenhet av SC i Köpenhamn (med min tidigare bil) och de var hur bra som helst att ha att göra med. Bytte till en X för inte så ett par månader sedan och tänkte ta den till Malmö för diverse småfix och service, men ska kanske fortsätta med Köpenhamn...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av mati »

Har bara varit i Göteborg hittills.
I början (läs 2016) var det alltid utomordentligt bra service. Saker och ting byttes i samma takt som de gick sönder. Det blev aldrig några diskussioner, bilen var alltid lagad och iordning när jag hämtade den. Helhetsupplevelsen var så bra att jag hade överseende med alla fel på bilen. När folk frågade brukade jag säga att bilen är lite sidådär halvopålitlig, men den förstklassiga servicen kompenserar för detta med råge.

Det har ändrat sig tyvärr. Bemötandet är fortfarande trevligt, men servicenivån har sjunkit till ungefär samma nivå som för alla andra bilmärken. Fel är inte längre fel, nu är det antingen features eller "det-har-vi-aldrig-hört-talas-om"-fel. Eller så är det erkända fel men det finns ingen åtgärd. Benägenheten att hjälpa till är väldigt mycket lägre än förr. Man får ligga på. Väntetiderna är mycket långa. Jag kör t.ex. sedan 3 veckor tillbaka omkring utan fungerande navigator, men SC har inte gjort mer än att "kollat lite loggar". Återkopplingen är urusel.
En gång hade de glömt en massa verktyg i bilen samt glömt att sätta tillbaka plastkåpan i frunken, vilket jag inte upptäckte förrän jag var hemma. Plastkåpan kunde jag fixa själv, verktygen däremot fick jag köra tillbaka till Mölndal vilket iofs inte gjorde så mycket eftersom de flesta felen ändå inte hade blivit fixade.
En gång hade de glömt att sätta tillbaka det där lilla facket under stora skärmen. Istället hängde det ut en massa sladdar kors och tvärs. Det upptäckte jag förstås direkt när jag skulle hämta bilen. Konstigt att inte den som hade kört fram bilen kunde se det. Jag frågade lite halvirriterat om det ska vara så och då tog de in bilen igen lite snabbt, men inte utan att kommentera att det snart var stängningsdags.
Visserligen är allt detta ingen katastrof, men maken till oprofessionellt agerande får man leta efter. Och den positiva helhetsupplevelsen är borta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av kallekula »

Grundproblemet på alla SC verkar vara att dom har extremt svårt att få fram reservdelar och inget bra sätt att uppskatta när de kan komma. Det har gjorts en stor satsning på detta i USA och nu är de på gång att sätta upp ett reservdelscenter i Europa också så förhoppningsvis förbättras ledtiderna för delar någorlunda snart.
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 okt 2015 22:54
Ort: Asmundtorp

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av FruDrakbana »

Lämnade bilen i Malmö för en vecka eller två sedan och påpekade att handtaget på passagerardörr fram inte fungerar som det ska. Ibland åker det inte ut och inland åker det inte in.

Det blev ingen åtgärd för dom hitta inte ngt fel.

Så när jag tar bilen och och är halvvägs hemma upptäcker jag i sidospeglen att handtaget inte åkt in. *suck*

Tog iaf upp mobilen och filma så får dom fixa det vid nästa inlämning.


Mölndal har väl varit överlag bra. Men när vi fick ofrivilligt fotbad på passagerarsidan pga att dom stoppat in avrinningsröret för AC in i bilen ist för ut blev jag ganska trött på dom. Det hände efter den varit inne för byte av drive unit och dom hade bilen i si sådär 2 veckor.


Kastrup skulle fixa listen runt rutan. Det skulle bara ta ”en lille timme” så vi behövde inte få någon lånebil. Efter 4 timmar och barn som höll på att riva stället pga uttråkning fick jag nog och då skakade dom fram en lånebil. Ytterligare 4 timmar senare var bilen klar. Så ni som ska lämna i Danmark och dom säger att det bara ska ta ”en lille timme” då vet ni vad ni har framför er!
Senast redigerad av FruDrakbana, redigerad totalt 1 gånger.
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av Bjelke »

FruDrakbana skrev:
Lämnade bilen i Malmö för en vecka eller två sedan och påpekade att handtaget på passagerardörr fram inte fungerar som det ska. Ibland åker det inte ut och inland åker det inte in.

Det blev ingen åtgärd för dom hitta inte ngt fel.

Så när jag tar bilen och och är halvvägs hemma upptäcker jag upptäcker jag sidospeglen att handtaget inte åkt in. *suck*

...
Det där är mitt enskilt absolut största problem med Väsby, kan man inte återskapa problemet på plats så finns det inte, Jäv...t roligt när det är fel relaterat till minusgrader och det är plusgrader där nere
kan jag säga! :evil:
Men det finns andra fel också som dykt upp här hemma men inte i Väsby => ingen åtgärd.
Jag vet inte hur länge jag stått på "listan" över kunder dom ska besöka om dom har vägarna förbi norrut (jag har sagt att jag kan mötas i närheten av E4:an bara jag får lite förvarning så att jag kan leta
reda på lämpligt ställe att återskapa symptom) men inte f...n har jag hört något en enda gång fast jag vet att dom kört uppåt flera ggr :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Betygsätta svenska Servicecenter?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Har bara varit i Göteborg hittills.
I början (läs 2016) var det alltid utomordentligt bra service. Saker och ting byttes i samma takt som de gick sönder. Det blev aldrig några diskussioner, bilen var alltid lagad och iordning när jag hämtade den. Helhetsupplevelsen var så bra att jag hade överseende med alla fel på bilen. När folk frågade brukade jag säga att bilen är lite sidådär halvopålitlig, men den förstklassiga servicen kompenserar för detta med råge.

Det har ändrat sig tyvärr. Bemötandet är fortfarande trevligt, men servicenivån har sjunkit till ungefär samma nivå som för alla andra bilmärken. Fel är inte längre fel, nu är det antingen features eller "det-har-vi-aldrig-hört-talas-om"-fel. Eller så är det erkända fel men det finns ingen åtgärd. Benägenheten att hjälpa till är väldigt mycket lägre än förr. Man får ligga på. Väntetiderna är mycket långa. Jag kör t.ex. sedan 3 veckor tillbaka omkring utan fungerande navigator, men SC har inte gjort mer än att "kollat lite loggar". Återkopplingen är urusel.
En gång hade de glömt en massa verktyg i bilen samt glömt att sätta tillbaka plastkåpan i frunken, vilket jag inte upptäckte förrän jag var hemma. Plastkåpan kunde jag fixa själv, verktygen däremot fick jag köra tillbaka till Mölndal vilket iofs inte gjorde så mycket eftersom de flesta felen ändå inte hade blivit fixade.
En gång hade de glömt att sätta tillbaka det där lilla facket under stora skärmen. Istället hängde det ut en massa sladdar kors och tvärs. Det upptäckte jag förstås direkt när jag skulle hämta bilen. Konstigt att inte den som hade kört fram bilen kunde se det. Jag frågade lite halvirriterat om det ska vara så och då tog de in bilen igen lite snabbt, men inte utan att kommentera att det snart var stängningsdags.
Visserligen är allt detta ingen katastrof, men maken till oprofessionellt agerande får man leta efter. Och den positiva helhetsupplevelsen är borta.
De får ju alltmer att göra ju fler Teslor som rullar i Sverige. Tror de kommer få rejäl växtvärk när Model 3 börjar rullas ut. (om nu inte Model 3 är ett unikum av kvalitet och pålitlighet). Hade jag bott längre från ett servicecenter hade jag aldrig skaffat en Tesla. Och faktiskt, ser jag inte tecken på att de tar det här på allvar så blir det ett annat märke när leasingen går ut nästa höst. (eller tidigare lite beroende på)
Skriv svar