Teslahusbil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Ser man på! Intressant att den kan passera som husbil...
Finns fler på blocket :)

https://www.blocket.se/stockholm/Neopla ... w=3&last=1
https://www.blocket.se/vasternorrland/H ... ?ca=11&w=3
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Surfaren »

dstr skrev:
En kompis skaffade en dubbeldeckad Neoplan reggad som husbil. Tror den är till salu också - helt ok för dig att kasta dig ut i trafiken med Jerker! :)
550755_10151031373047152_2029650799_n.jpg
Awwwn... nu är det risk för vattenskada i mitt tangentbord. :P Har spanat på bussarna du länkade till på blocket, lite sugen men har förstås ett alldeles för nytt B-kort vilket är en besvärlig tröskel.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
dstr skrev:
En kompis skaffade en dubbeldeckad Neoplan reggad som husbil. Tror den är till salu också - helt ok för dig att kasta dig ut i trafiken med Jerker! :)
550755_10151031373047152_2029650799_n.jpg
Awwwn... nu är det risk för vattenskada i mitt tangentbord. :P Har spanat på bussarna du länkade till på blocket, lite sugen men har förstås ett alldeles för nytt B-kort vilket är en besvärlig tröskel.
Äsch, haka på mig och ta C-kort :)

http://www.tibbletrafikskola.se/priser/paketpriser/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslahusbil?

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
LarsL skrev:
...Lastbil... C är lastbil inte buss. Buss är D.
Husbil är husbil (personbil klass 2), inte buss.

Det är C1 eller C man behöver. C1 har en gräns på 7,5 ton.

Det är dock samma teori och moment vid uppkörningen på C och C1. Enda skillnaden är storlek på lastbilen.

Jag vet, för vi köpte en stor husbil för ett par veckor som enbart frun får köra - så jag är mitte uppe i lämp, teori och boka körlektioner.

Jag tar ett C, eftersom det inte är någon egentlig skillnad. Jag kompletterar dock med C1E så jag får dra 4 ton släp efter.
Varför då C1E och inte CE?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Surfaren »

dstr skrev:
Äsch, haka på mig och ta C-kort :)

http://www.tibbletrafikskola.se/priser/paketpriser/
Det där var ju inte så farligt... undrar om man klarar sig med ett "paket" och inget extra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslahusbil?

Inlägg av gellerstam »

Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. :-) Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!

(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. :-) Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!

(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2? :D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
gellerstam skrev:
Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. :-) Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!

(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2? :D
Helt sjukt!
Kul projekt!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Teslahusbil?

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
gellerstam skrev:
Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. :-) Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!

(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2? :D
Om jag förstått saken rätt så blir dieselskatten väldigt hög på en diesellastbil om man reggar den som en pbkl2. Det problemet kommer man slippa på en Tesla Semi som husbil. :-)

Sen är det de lilla problemet med resurser för att driva igenom ett sådant projekt "bara för att".
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Varför då C1E och inte CE?
"Orka" den uppkörningen... har inte det behovet.

(24 meter är för läskigt)

edit: mitt behov är att dra en räserbil efter husbilen. 4 ton (c1e) räcker med råge.
Skriv svar