Finns fler på blocketJerker skrev:Ser man på! Intressant att den kan passera som husbil...
https://www.blocket.se/stockholm/Neopla ... w=3&last=1
https://www.blocket.se/vasternorrland/H ... ?ca=11&w=3
Moderator: Redaktion
Finns fler på blocketJerker skrev:Ser man på! Intressant att den kan passera som husbil...
Awwwn... nu är det risk för vattenskada i mitt tangentbord. Har spanat på bussarna du länkade till på blocket, lite sugen men har förstås ett alldeles för nytt B-kort vilket är en besvärlig tröskel.dstr skrev:En kompis skaffade en dubbeldeckad Neoplan reggad som husbil. Tror den är till salu också - helt ok för dig att kasta dig ut i trafiken med Jerker!
Äsch, haka på mig och ta C-kortSurfaren skrev:Awwwn... nu är det risk för vattenskada i mitt tangentbord. Har spanat på bussarna du länkade till på blocket, lite sugen men har förstås ett alldeles för nytt B-kort vilket är en besvärlig tröskel.dstr skrev:En kompis skaffade en dubbeldeckad Neoplan reggad som husbil. Tror den är till salu också - helt ok för dig att kasta dig ut i trafiken med Jerker!
Varför då C1E och inte CE?dstr skrev:Husbil är husbil (personbil klass 2), inte buss.LarsL skrev:...Lastbil... C är lastbil inte buss. Buss är D.
Det är C1 eller C man behöver. C1 har en gräns på 7,5 ton.
Det är dock samma teori och moment vid uppkörningen på C och C1. Enda skillnaden är storlek på lastbilen.
Jag vet, för vi köpte en stor husbil för ett par veckor som enbart frun får köra - så jag är mitte uppe i lämp, teori och boka körlektioner.
Jag tar ett C, eftersom det inte är någon egentlig skillnad. Jag kompletterar dock med C1E så jag får dra 4 ton släp efter.
Det där var ju inte så farligt... undrar om man klarar sig med ett "paket" och inget extra.dstr skrev:
Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2?gellerstam skrev:Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!
(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Helt sjukt!Svenssons skrev:Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2?gellerstam skrev:Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!
(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
Om jag förstått saken rätt så blir dieselskatten väldigt hög på en diesellastbil om man reggar den som en pbkl2. Det problemet kommer man slippa på en Tesla Semi som husbil.Svenssons skrev:Funderar du på att köpa en Tesla Semi och regga den som personbil klass 2?gellerstam skrev:Och efter som jag har gammalt B kort och får köra personbil klass 2 med "obegränsad" vikt. Samt att jag har BE med de gamla reglerna, så jag får dra tungt släp efter "personbil klass 2" dvs. Om jag klassar/reggar om en lastbil till personbil klass 2 så får jag dra ett tungt släp efter den. Bör bli sisådär ca 64ton. Helt klart en rejäl husbil med gott om plats för leksaker i släpet .....Och detta utan att jag någon gång suttit i förarsätet på en lastbil!
(Ja, jag har mailat transportstyrelsen och fått detta bekräftat av dem!)
"Orka" den uppkörningen... har inte det behovet.bylund skrev:Varför då C1E och inte CE?