Teslahusbil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Teslahusbil?

Inlägg av Jocce »

Har i helgen lånat syrrans Husbil. Ett bygge på en Fiat Diesel av Dethleffs

Ganska trevligt, mysigt och härligt att åka runt i (Vi skulle upp och köra Cykelvasan 45).

Blev klart sugen på att låna den fler gånger för att komma ut i naturen på ett annat sätt :)

Men självklart kan man inte låta bli att tänka på hur det vore med en Elhusbil istället för en Diesel.
Motorljud osv kändes här inte som något större problem, då vindbrus / vibrationer från speglar, överbyggnad/inredning m.m. blir mer påtagande än Dieselsmattret.
Men att ha vridmomentet och driftkostnaden från en Elbil i en husbil, måste vara riktigt grymt.

Plats för mycket batterier i bottenplattan, så räckvidd borde gå att lösas (om än blir dyrt?), vikten blir ett problem för oss "B-kortare".

Supercharging vore absolut bra, tänkte först "behövs inte", men då jag föredrar att stå i naturen framför att stå på en Campingplats (där ström finns) så vill jag nog kunna snabbladda på resvägen.

Solceller på taket borde ge en del, men troligen inte tillräckligt för att klara både förbrukare och drift i längden.


Så, vem slaktar två Teslor med 100-batteriet och bygger en Husbil till mig?
Obs, ska gärna kosta gratis, Supercharging ska fortfarande fungera och B-kort ett krav...seså ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

Det kommer snart Tesla-husbilar. Garanterat.

Enligt min egna helt ovetenskapliga spaning så har väl Fiat 80%, Mercedes 15% och Ford 5% av marknaden för chassien för husbilar. Marknadsandelar som Tesla snart kommer börja äta av.

Jag är rätt säker på att både Burstner och Concorde mfl sitter och suktar efter Tesla-lastbilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Bjelke »

När Tesla börjar bli klara med sina lastbilar/pickups så lär det komma påbyggare för husbilar, fy fan va habegär det kan bli då! ;)
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det redan nu förs diskussioner och förbereds för detta...

Edit: Typ DSTR hann före :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:
Det kommer snart Tesla-husbilar. Garanterat.

Enligt min egna helt ovetenskapliga spaning så har väl Fiat 80%, Mercedes 15% och Ford 5% av marknaden för chassien för husbilar. Marknadsandelar som Tesla snart kommer börja äta av.

Jag är rätt säker på att både Burstner och Concorde mfl sitter och suktar efter Tesla-lastbilen.

Jag tror inte på "snart".
Visst, det finns där, men jag tror inte vi ser annat än några "One-off" byggen eller extremt liten skala, iallafall där platta/drivlina kommer från Tesla inom de närmsta 5 åren, kanske t.om 8-10 år.
Tror övriga marknader (Personbilar, Pickups, Lastbilar) som görs i betydligt större serier kommer ta Teslas produktionskapacitet.

Winnebago har tydligen gjort en plattform med Eldrift iallafall, men med ca 20-30 mils räckvidd om jag minns rätt, så mer gjord för de som vill ha en plattform inom "urbana områden".


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Teslahusbil?

Inlägg av mickeisol »

Inga problem

skaffa en tesla semi och en keystone raptor semi släp så har du en krallig husbil.

eller det här märket

https://www.jayco.com/products/toy-haul ... 9-seismic/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jerker »

mickeisol skrev:
Inga problem

skaffa en tesla semi och en keystone raptor semi släp så har du en krallig husbil.

eller det här märket

https://www.jayco.com/products/toy-haul ... 9-seismic/
I minsta laget, tycker jag! 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jocce »

mickeisol skrev:
Inga problem

skaffa en tesla semi och en keystone raptor semi släp så har du en krallig husbil.

eller det här märket

https://www.jayco.com/products/toy-haul ... 9-seismic/
Nej jag har en lastbil med Husvagn...dock av det fetare slaget ;)




/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslahusbil?

Inlägg av bullen »

Kan man sedan låta 220V systemet med sos i kul mm ta ström från stora batteriet vore det klockrent
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Surfaren »

Intressant tråd. Jag gick senast idag runt och funderade över samma sak - en husbuss med solpaneler på taket (som kan riktas upp till bättre vinkel samt roteras 360 grader, givetvis) och 3-4 Teslabatteripaket i botten. :D
Jocce skrev:
vikten blir ett problem för oss "B-kortare".
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Teslahusbil?

Inlägg av bat »

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Tars »

Surfaren skrev:
Intressant tråd. Jag gick senast idag runt och funderade över samma sak - en husbuss med solpaneler på taket (som kan riktas upp till bättre vinkel samt roteras 360 grader, givetvis) och 3-4 Teslabatteripaket i botten. :D
Jocce skrev:
vikten blir ett problem för oss "B-kortare".
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Tog mitt -00, så pilutta dig Surfarn! Orättvist.
Måste ta BE snarast.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Hok »

Tars skrev:
Surfaren skrev:
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Tog mitt -00, så pilutta dig Surfarn! Orättvist.
Måste ta BE snarast
Snarare C1 för att få köra tung personbil. Fordon upp till 7500 kg om jag minns rätt.

BE för att dra tungt släp behöver även vi med gammalt B kort ta. Eller B96 för något lättare tunga släp.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jocce »

Surfaren skrev:
Intressant tråd. Jag gick senast idag runt och funderade över samma sak - en husbuss med solpaneler på taket (som kan riktas upp till bättre vinkel samt roteras 360 grader, givetvis) och 3-4 Teslabatteripaket i botten. :D
Jocce skrev:
vikten blir ett problem för oss "B-kortare".
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Född -81 så hade inte direkt möjlighet att ta körkort föra -96 :(



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jocce »


Klart intressant, men inte en riktig husbil. Men vore coolt att prova :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Tars »

Hok skrev:
Tars skrev:
Surfaren skrev:
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Tog mitt -00, så pilutta dig Surfarn! Orättvist.
Måste ta BE snarast
Snarare C1 för att få köra tung personbil. Fordon upp till 7500 kg om jag minns rätt.

BE för att dra tungt släp behöver även vi med gammalt B kort ta. Eller B96 för något lättare tunga släp.
Ja just det, tänkte på släp, inte busskort. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Tars »

Jocce skrev:
Surfaren skrev:
Intressant tråd. Jag gick senast idag runt och funderade över samma sak - en husbuss med solpaneler på taket (som kan riktas upp till bättre vinkel samt roteras 360 grader, givetvis) och 3-4 Teslabatteripaket i botten. :D
Jocce skrev:
vikten blir ett problem för oss "B-kortare".
Inte om du fick ditt B-kort innan -96 och inte blivit av med det sen dess.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Född -81 så hade inte direkt möjlighet att ta körkort föra -96 :(



/Jocce
Fin årsmodell.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslahusbil?

Inlägg av LarsL »

...Lastbil... C är lastbil inte buss. Buss är D.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jerker »

Jag läste på lite på Transportstyrelsen hemsida och blev lite förvånad. Jag har ett B96. Så vitt jag kan se så får jag alltså köra en bil med släp som blir max 4250 kg. Men då måste släpet vara lätt, dvs antingen max 750 kg eller att släpets totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt.

Har jag fattat rätt? För isåfall avstod jag helt i onödan att använda ett släp som jag hade när jag köpte en King Cab som hade en tjänstevikt på 2500 och släpets totalvikt var 1100, alltså översteg 3500 med 100 kg. Hade jag alltså kunnat dra detta släp? Nån som har järnkoll på reglementet?

Och jag skulle kunna få köra en Tesla X100 med ett släp på max 1741 kg?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
...Lastbil... C är lastbil inte buss. Buss är D.
Jaja.... jag är inte perfekt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
Tog mitt -00, så pilutta dig Surfarn! Orättvist.
Nej då, jag är född 83 och tog mitt B-kort 18 år senare, så jag är lika mycket utanför. Men jag ville upplysa om reglerna ändå. Orättvist håller jag med om dock. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
...Lastbil... C är lastbil inte buss. Buss är D.
Husbil är husbil (personbil klass 2), inte buss.

Det är C1 eller C man behöver. C1 har en gräns på 7,5 ton.

Det är dock samma teori och moment vid uppkörningen på C och C1. Enda skillnaden är storlek på lastbilen.

Jag vet, för vi köpte en stor husbil för ett par veckor som enbart frun får köra - så jag är mitte uppe i lämp, teori och boka körlektioner.

Jag tar ett C, eftersom det inte är någon egentlig skillnad. Jag kompletterar dock med C1E så jag får dra 4 ton släp efter.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Jag har ett B96.
Nej, det tror jag inte att du har. Ingen frisk person tar ett B96-kort, eftersom BE är så snarlikt och mycket bättre.

Du kanske blandar ihop husbilsreglerna kring 1a juli 1996 med "halv-tungt-släp-kortet" som kallas B96.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jerker »

Ja, det stämmer nog, det gäller bara att en personbil får ha obegränsad vikt om man har B-kort taget före 1/7 1996. Men det visste jag inte heller.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Teslahusbil?

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Ja, det stämmer nog, det gäller bara att en personbil får ha obegränsad vikt om man har B-kort taget före 1/7 1996. Men det visste jag inte heller.
Nej, en personbil har maxvikt på 3500kg även för de som tog körkort tidigt.

Undantaget är att du får köra "Personbil klass 2" (som husbilar oftast är reggade som) utan viktbegränsning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslahusbil?

Inlägg av Jerker »

Kopierat från Transportstyrelsen hemsida. De är själva inte så noga med semantiken:
Övergångsregler

Körkortslagstiftningen inom Europa tillämpar ofta en princip som kallas "grandfather rights" (farfarsrättigheter). Det innebär att gamla regler kan fortsätta att gälla för den som redan har ett körkort när nya regler införs. Ett exempel är att en B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3 500 kg.
Skriv svar