Då är det billigare att köpa en Tesla UMC, men den passar kanske inte på bilen i fråga.
Jo, det verkar som att sladd kostar...
Bilen vi nyligen skaffade är en Zoe, men jag tänkte även lite längre fram om det skulle bli någon ytterligare elbil som jag inte vet modell på ännu.
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Är det nån som gör adapter till den danska Glädje kontakten i 3D skrivare? Jag vill helst inte ha en sladdstump
Jag köpte ett gäng adaptrar från Danmark. Efter att åkt över gränsen 9 gånger kom de äntligen fram. Har inte testat den ännu. Det är i alla adapter till Schuko med jord.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Tror det kommer bli svårt att få någon annan att göra en adapter till dig som är olaglig och potentialt kan döda någon. Gör du adaptern själv så är det du som tar ansvaret men om någon annan gör adaptern så är ju den personen som får ta ansvaret samtidigt som yen inte har kontroll hur adaptern används.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Jo, men risken för dödsfall är markant högre med Semko 17-donet som det heter
Peilexen kan du köpa hos vilken elfirma som helst men de "sketafula 3faskontakterna" är som tidigare i tråden påtalat förbjudna att sälja !
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce
Även förbjudet att göra adaptrar.......
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce
Jo, men risken för dödsfall är markant högre med Semko 17-donet som det heter
Ja, istället för adapter till Seko 17-don så är det ju mycket säkrare och bättre att byta ut den till en CEE 16A. Då är det möjligt att använda uttaget till både elbilsladdning och en massa annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tror det kommer bli svårt att få någon annan att göra en adapter till dig som är olaglig och potentialt kan döda någon. Gör du adaptern själv så är det du som tar ansvaret men om någon annan gör adaptern så är ju den personen som får ta ansvaret samtidigt som yen inte har kontroll hur adaptern används.
Aldrig pratat om något annat än att göra den själv...
Har även en "icke avsäkrad" adapter 32-16A, inte heller optimalt/bra/lagligt(?) men för nödfall så.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Var de "förbjudna 3-fasarna" jag var nyfiken på.
Farsan har sådan kontakt på Landet, dock inomhus, där har vi dock adapter.
Men vore smidigt att ha en liggandes i bilen "just in case" även om man bör undvika dem.
/Jocce[/quote]
Även förbjudet att göra adaptrar.......[/quote]
Också förbjudet att köra 111 km/h på 110 väg...
/Jocce[/quote]
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ska man tolka det där som att alla privatpersoner som har kvar sådana uttag är brottslingar och skall byta omedelbart?
Även i en privat anläggning?
Jag uppmanar alltså inte till användandet, men ett sådant don som sitter inomhus, ser fräscht ut och kanske redan används utan problem ser jag ingen fara med.
Har ju sett ett antal CEE-16A med trasig plast, trasiga kablar m.m. som jag hellre skulle tveka till att använda än ett fullgott Semko...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
I en anläggning som man har tillgång till ja (kommer försöka se till att det byts hos farsan JA, men jag vill ju ha en adapter för att använda i Nödfall utifall att man dyker på det någonstans...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Måste vara billigt att byta till ett rött trefasuttag, kan inte ta många minuter för en elektriker. Tar lika lång tid att snickra ihop en adapter. Fast adapter funkar iofs finfint, grannen kör sin 3-fas vedklyv genom en sån och jag har provladdat några gånger i rent vetenskapligt syfte.
fast jag kör ibland 112 km/h på motorvägen, det skall erkännas. Också det i vetenskapligt syfte förstås.
I en anläggning som man har tillgång till ja (kommer försöka se till att det byts hos farsan JA, men jag vill ju ha en adapter för att använda i Nödfall utifall att man dyker på det någonstans...
/Jocce
Ända fördelen med denna är väl att de tål rätt mycket stryk, men där slutar nog också alla fördelar förutom att det tar bra att jaga brottslingar med dom... Om man säger
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Möjligt de har uppdaterat manualen nu för i min står det om att sätta en DIP-switch mellan Normal och Legacy. Tror det är DIP 2 som detta gäller men minns inte. Måste titta i manualen hemma.
EDIT:
Hittade en bild på en japansk WC där det framgår att det är DIP 2 som växlar kommunikationen mellan Normal och Legacy:
IMG_2508.JPG.jpeg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
UMC kostar drygt 5000kr MEN de funkar vad jag vet (och testat) bara med Tesla. Teslas Laddbox däremot funkar med de flesta elbilar som har typ 2.
Laddboxen är väl också billigare? Sedan kan man visserligen sätta laddboxen att bara kunna ladda Tesla-bilar också men det är inget man normalt vill göra och det går alltid att ställa tillbaka.
Tittat i manualen men hittar inte den "inställningen".
Var/hur står det??
Dip-brytare 1 är val av inkommande spänning.
Dip-brytare 2 skall alltid stå i uppläge.
Ingenting om "Teslaläge".........
Möjligt de har uppdaterat manualen nu för i min står det om att sätta en DIP-switch mellan Normal och Legacy. Tror det är DIP 2 som detta gäller men minns inte. Måste titta i manualen hemma.
EDIT:
Hittade en bild på en japansk WC där det framgår att det är DIP 2 som växlar kommunikationen mellan Normal och Legacy:
IMG_2508.JPG.jpeg
DIP-switcharna har ingenting med ”Teslaläge” att göra.
För att begränsa laddmöjligheten till enbart Teslafordon ska man koppla tredje fasen till nollan (N) istället för L3 i laddboxen.
Detta avgörs alltså vid inkopplingen och inte genom en inställning i laddboxen.
Förstår inte exakt vad som skulle vara så enormt farligt med detta, egentligen? Ja, det har ett chassi av metall men det har ju även andra elektriska prylar, tex en spis. Det måste vara något mer som gör detta så farligt att det är olagligt.
Själv skulle jag naturligtvis direkt se till att få det utbytt. Framför allt för att allt ska passa överallt, liksom.