Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av lobbin »

Är det inte 600 mil som gäller inom EU?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
bylund skrev:
Tars skrev:
Verdi skrev:
Tydligen är alla loaners till salu till rätt pris även om de inte är utannonserade.
Nja, har faktiskt frågat på några, och fick till svar att dessa inte var till salu.
Bl.a. en sp90dl, P85d och en 85d
Det kanske bara är till dig de inte är till salu. Lite som att man inte vill erbjuda alkohol till en alkoholist. ;)
Jag är inte beroende. Bild
:lol: :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av lator »

lobbin skrev:
Är det inte 600 mil som gäller inom EU?
Jo, det stämmer!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
frippe skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?

Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Det har debatterats här och jag tycker lika, antingen är en bil ny (max dom där 55km) eller så är den begagnad.

Det vi kommit fram till (kanske) är att dom syftar på att bilarna inte varit ägda av någon annan än Tesla eller
att dom inte varit påställda utan gått med gröna plåtar (men det stämmer inte på dom som rullat lite längre vad jag vet)...
Har du någonsin sett en Tesla med en grönplåt? Jag har dock sett många som har rullat omkring avställda... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av bylund »

Jag har rentav provkört en Tesla med grön plåt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Jag har rentav provkört en Tesla med grön plåt.
And counting: ONE,.....
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av helix »

frippe skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?

Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Kan hålla med om att rubriksättningen är missvisande. Däremot står det som infotext (under prislappen) på bilar som gått några mil att det just är "service-/ demofordon". De bilarna det står 50km är ju splitter nya och Tesla skulle likväl kunna skrivit 0km på dessa.

Logiska förklaringen är att alla bilar som hamnar i listan under "Nya bilar" i Teslas värld är sådana bilar som inte haft någon annan ägare än Tesla tidigare och är antingen Nya bilar eller Demobilar. En väsentlig skillnad är ju att man exempelvis på alla dessa bilar kan använda referral-länk och få fri SuC, man får Klimatbonus (60k) m.m. Dvs, villkoren för bilar på den här sidan är att betrakta som nybilsköp med garantier osv. De bilarna som däremot ligger under kategorin "Begagnade bilar" har inte dessa villkor.

Det bästa hade väl varit om Tesla haft tre kategorier; Nya lagerbilar, Demobilar och Begagnat. Men nu är inte deras webb strukturerad så :)

Här är två exempel som ligger uppe till fsg just nu där man ser skillnad:

Den här bilen har mil på mätaren och är specad som demofordon
demo.png
Den här bilen är NY och har således inte någon text under prislappen
ny.png
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av AGCF »

Jag hade en lånebil som garanterat var en inbytesbil. För några veckor sedan.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av Legato »

Robin skrev:
Bytte för två veckor sen in min tidigare Model S mot en ny. Med ett enligt mig bra inbytespris, men jag blev nyfiken.

Vad händer med bilarna? Om man kollar på alla bilar Tesla Sverige äger (https://biluppgifter.se/brukare/5569314098), så finns det ju många som skulle kunna vara beggade där. Men på hemsidan ligger just nu inga ute.

Går alla som loaners kanske? Tänkte försöka följa min tidigare bil och se var den tar vägen...
Slående vad många Model S det är.

När jag skummar igenom snabbt så verkar det vara ca 100 nya bilar i listan, varav de flesta säkert ska levereras till kund.

Av de drygt 200 begagnade bilarna (2017 och äldre) så är bara ca 30 Model X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?

Inlägg av bylund »

Det lär väl vara fler S som är inbytta för att byta till X eller en ny S för att leasingen gått ut. Inte många X med utgången leasing än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar