The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av AGCF »

Hej alla nuvarande och framtida Teslaägare.

Jag kommer den kommande veckan att besöka olika Superchargers i Sverige för att visa upp The New Aeros första fälg på plats monterade på model S.

En smidd (forged), aerodynamisk aluminiumfälg i storleken 21x8,5" utvecklad i Sverige/Tyskland och tillverkad i Italien. Vi har använt Teslas turbinfälg som referenspunkt och EXAs CFD-analys visar att vår sänker bilens luftmotstånd med 9,9% jämfört med referensen.

Vilken stad/SuC som besöks vilken dag, står fritt att önska. Kanske kan det kombineras med en Teslalunch?

Förbeställningar kommer att kunna tas emot och intresseanmälningar för samma fälgdesign till model X i 22" tas också emot.

Väl mött!
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 3 gång.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av TeslaTissel »

AGCF skrev:
Hej alla nuvarande och framtida Teslaägare.

Jag kommer den kommande veckan att besöka olika Superchargers i Sverige för att visa upp The New Aeros första fälg på plats monterade på model S.

En smidd (forged), aerodynamisk aluminiumfälg i storleken 21x8,5" utvecklad i Sverige/Tyskland och tillverkad i Italien. Vi har använt Teslas turbinfälg som referenspunkt och EXAs CFD-analys visar att vår sänker bilens luftmotstånd med 9,9% jämfört med referensen.

Vilken stad/SuC som besöks vilken dag, står fritt att önska. Kanske kan det kombineras med en Teslalunch?

Förbeställningar kommer att kunna tas emot och intresseanmälningar för samma fälgdesign till model X i 22" tas också emot.

Väl mött!

Kul! Var hittar vi mer info? Instagram/Webbsida/ etc?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av HelectriC »

kan vi inte få se bilder här? inte alla som frekventerar svenska SuC hela tiden :(
lär ju vara någon som tar bilder och lägger på nätet om ni kör i det fria, så jag antar att det inte är ett problem med att skydda designen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Tyvärr inte riktigt än. Min kollega producerar bilderna och är extremt noggrann. Om man vill se dem lite i förhand är det touren som gäller.

Men istället för SuC kan jag parkera på någon köpcentrumsparkering eller liknande. Inser att SuCarna kanske inte ligger optimalt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Leo »

Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Verdi »

Jag är mycket intresserad om den blir tillräckligt snygg och tillräckligt billig. :lol: Vad kommer den att kosta?
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Addex86 »

Jag är intresserad om priset är rätt!
Tänkte lägga om mina nuvarande däck från sommargummi till vintergummi och sedan köpa nya fälgar till nästa sommar.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Leo »

Tackar! Låter väldigt bra.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.
Hur mycket innebär det för förbrukningen? I hög fart blir det väl nästan 9,9% väl?

De blir nästan lika snåla som 19" slipstream?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av evilirish »

Skåne i slutet av veckan? :D

Är isåfall intresserad av fälgar till X. Om ni får tillräckligt med beställningar, kommer de vara tillgängliga lagom till nästa säsong isåfall?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Seregon »

Hojta när det är dags för Uppsala så tittar jag förbi. :)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Pontus »

Jag kan ju önska att få dom också men det blir ju helt orimligt så i stället har jag några frågor.
- Tanke på att göra något till model 3, kanske inte smidda men ändå?
- Jag inser ju skillnaden i smidda och gjutna när det kommer till produktionen och att smidda blir dyrare men vad är skillnaden i praktiken för den som kör bilen? Lättare pga man kan använda mindre material? Något mer?
- BILDER, jag har ju ingen möjlighet att se touren så snälla åtminstånde en teaser :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av mathiaso »

Teslas Arachnid är också en smidd fälg så vi som har den vet ju redan om skillnaden. Har dock bara jämför med 21" turbin med Pirelli Sottozero på, men jämfört med dessa så är förbrukningen en del lägre och min upplevelse är att bilen blev lite rappare i acc och styrning.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Pontus skrev:
Jag kan ju önska att få dom också men det blir ju helt orimligt så i stället har jag några frågor.
- Tanke på att göra något till model 3, kanske inte smidda men ändå?
- Jag inser ju skillnaden i smidda och gjutna när det kommer till produktionen och att smidda blir dyrare men vad är skillnaden i praktiken för den som kör bilen? Lättare pga man kan använda mindre material? Något mer?
- BILDER, jag har ju ingen möjlighet att se touren så snälla åtminstånde en teaser :)
Ja vår ambition är att som fälg nr 2 ordna en smidd 22”. Som fälg nr 3 en gjuten 19” till model 3.

Smidda fälgar väger 25-30% mindre än gjutna eftersom man inte behöver ta höjd för svagheter som blir när flytande aluminium pumpas in i en gjutform. Dock kommer aerofälgar att väga mer än ekerfälgar tillverkade med samma teknik, eftersom aerofälgar måste ha en mer täckt yta.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Gretsch »

En 19" till Model S hade varit fint! Ni får gärna besöka Falkenberg superchager.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av tehjimos »

Säg till när det blir Stockholm
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av ovelundkvist »

Vill också gärna se dem i Stockholm.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av olarsson »

Intresserad av 22” för X!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av TeslaTissel »

AGCF skrev:
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?

För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.

Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.

Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

TeslaTissel skrev:
AGCF skrev:
Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.

Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.

Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?

För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.

Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.

Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.
En smidd fälg utgår från en aluminiumpuck, som pressas i en gigantisk hydraulpress flera gånger till en grov form av ett hjul. Ser nästan ut som ett hjul till ett tåg. Sedan fräser man bort större delen av allt material så att bara fälgen är kvar. Verktyg med olika diameter används för de sista finputsningarna.

En gjuten fälg görs av aluminiumtackor som smälts ner och rinner in i en form, eller pumpas in.

Fälgbranschen fungerar traditionellt så att de finns generalagenter i varje land och däckverkstäder som ska lägga på sina marginaler. Vi köper direkt från fabrik och säljer direkt till kund. Därför har vi lägre pris.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Hok »

Tack för informationen. Hur mycket efterbearbetning är det på en gjuten fälg?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero

Inlägg av AGCF »

Hok skrev:
Tack för informationen. Hur mycket efterbearbetning är det på en gjuten fälg?
Bara blästring och sen lack, men det är det även på en smidd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av mans71 »

Eftersom ingen har önskat ännu så önskar jag Ödeshög SuC :) Vill gärna se dom och skisser på hur det blir på en X. Hoppas på en aero-fälg med samma svart/grå färg som Tesla original för då blir det köp för min del. X:en skulle må bra av lägre förbrukning :lol:
Model S P85DL+
Skriv svar