The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: The New Aero - aerowheels "on tour"

Inlägg av Machris »

AGCF skrev:
Tack för att ni kom!

Ni som har sett den nu, på alla ställen, vad tyckte ni om designen? :)
Mycket snygga o samtidigt helt unika. Skönt aggressiva med den taggiga kanten på "aeromittplattan"
Hatten av för detta projekt.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Sharpie
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 sep 2018 15:11

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Sharpie »

Thank You @Machris. Really appreciated.

For images we are looking for the following ModelS colors:

• Facelift Titanium Silver (discontinued color)
• pre FL Titanium
• pearl white FL
• Grey (discontinued color) pre FL P85D
• FL deep sea blue, if possible WHITE interior

PM to Alex/AGCF, thread starter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Remuz »

Is it in theory +9.9% range on X too? That would mean going from 285 in 110 to a 260. That would be awesome. Or is it 9.9% with 22” så from 350 to 315 (Which would be awesome, but less so)
P85D svart/svart med gratis SuC
Sharpie
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 sep 2018 15:11

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Sharpie »

We have to verify all that in real life.
We could be even more efficient if we would´ve closed the design even more and made steeper changes, but we decided for LOOKS first and foremost.
A disc is what some guys make here in Germany. Super efficient but too "plain" and generic looking, see image attached.

You find us on a cirquit near You or in Germany soon. Maybe we make a documentation.
But again,"X" is depedant on "S" success ;)
Good thing, if we don´t overtax the wheel (max load on X) we can swap the 21" on the "X" and have a rough first impression an that is what we´ll do (@Alex Your "X"maybe?)
Does a round course exist in Sweden?


here´s a "disc", the perfect but boring shape.
Unknown.jpeg
Senast redigerad av Sharpie, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av AGCF »

Remuz skrev:
Is it in theory +9.9% range on X too? That would mean going from 285 in 110 to a 260. That would be awesome. Or is it 9.9% with 22” så from 350 to 315 (Which would be awesome, but less so)
It is 9,9% reduction of aero friction. To translate this to range you have to scroll back to the chart I posted from Tesla (page 7 in this thread). In this chart, reduce the aero part with one tenth. I practice this means 5% range in 100 km/h and in 130km/h ~7%. Roughly
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Sharpie
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 sep 2018 15:11

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Sharpie »

Here´s a glimpse of our theoretical papers from the simulation. NERD stuff, but self explanatory just how inefficient the beautiful Turbine is.
More to come.
iso.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Bjelke »

Any simulation with the Araschnids? ;)
(it should be better than the turbines)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Remuz »

Nice, Thanks for making that clearer
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av AGCF »

På lördag ses vi i Göteborg! Ta chansen att se världens första högprestanda aerofälg till Tesla på plats :) Ni i Tesla West Sweden får gärna posta i er grupp.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Sharpie
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 sep 2018 15:11

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Sharpie »

Breaking News:

Alexander now has the hardcore semi black rims on a white Facelift. Speechless. Looks showstopping.
Come watch it live!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av AGCF »

Vi ses utanför Burger King Eriksberg kl 11:15 och framåt är jag på plats!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av Verdi »

Sharpie skrev:
We have to verify all that in real life.
We could be even more efficient if we would´ve closed the design even more and made steeper changes, but we decided for LOOKS first and foremost.
A disc is what some guys make here in Germany. Super efficient but too "plain" and generic looking, see image attached.

You find us on a cirquit near You or in Germany soon. Maybe we make a documentation.
But again,"X" is depedant on "S" success ;)
Good thing, if we don´t overtax the wheel (max load on X) we can swap the 21" on the "X" and have a rough first impression an that is what we´ll do (@Alex Your "X"maybe?)
Does a round course exist in Sweden?


here´s a "disc", the perfect but boring shape.
Why not sell some sort of hubcaps to make the wheel in to a "disc" to use when you're on a long trip and need the extra range?
kontakten2

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av kontakten2 »

En sådan
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rs.113542/

Men vi borde splitta ut det till en annan tråd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av HelectriC »

Blev det nåt här? Finns fälgarna att köpa? Försöker jag gå in på fälgens hemsida får jag bara upp att servern inte svarar :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av e5m1r »

Det är på g
Webhoasting pekas om tar en stund innan dns kickar igång
F5
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av Jeppe_E »

AGCF skrev:
Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.

Alltså förlåt, men nu blir jag lite skeptisk här. Ni kan inte mena att ni sänker luftmotståndet med 9,9% för hela bilen, eftersom bilen inte förändrar sig. Däremot sänker ni (förjoppningsvis) luftmotståndet för fälgarna med 9,9%

Dvs en Model S som har 0.24 CdA kommer omöjligen att ha 0.217 med era fälgar. Det är ett helt orimligt påstående. Om Turbinfälgarna står för 20% av luftmotståndet :?

så innebär det att en 10% förbättring är 10% av 4.8, således en sänkning av bilens totala luftmotstånd från 0.24 till 0.235.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW

Inlägg av jpetters »

Det stämmer säkert rätt bra. Fälgarnas design gör stor skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero "on tour"

Inlägg av AGCF »

Jeppe_E skrev:
AGCF skrev:
Leo skrev:
Bara så jag förstår.

Menar du att den sänker BILENS totala lugtmotstånd med 9,9% eller är det sänkt luftmotstånd hos just FÄLGEN/FÄLGARNA med 9,9?
Totalt för hela bilen.

Alltså förlåt, men nu blir jag lite skeptisk här. Ni kan inte mena att ni sänker luftmotståndet med 9,9% för hela bilen, eftersom bilen inte förändrar sig. Däremot sänker ni (förjoppningsvis) luftmotståndet för fälgarna med 9,9%

Dvs en Model S som har 0.24 CdA kommer omöjligen att ha 0.217 med era fälgar. Det är ett helt orimligt påstående. Om Turbinfälgarna står för 20% av luftmotståndet :?

så innebär det att en 10% förbättring är 10% av 4.8, således en sänkning av bilens totala luftmotstånd från 0.24 till 0.235.
Hej, Model S angivna Cd värde är med 19" origialfälg. EXA har simulerat model S med Turbin 21" fälg och med vår Razor fälg. Det är en helbilssimulering och inget annat. 9,9% är för hela bilen. Om du tittar på visualiseringen från simuleringen (under wheels och sen fliken efficiency) på vår sida så ser du att det påverkar väldigt mycket bakom bilen. Tänk på att Turbinfälgen är väldigt ofördelaktigt utformad när det kommer till luftströmmen, eftersom den är som en fläkt och dessutom är båda sidor gjutna i samma form, inte spegelvänd.

Jämför exempelvis med model 3. Där före detta VP inom aerodynamik säger att plastlocken ger ca 10% bättre aero, och det är en 18" fälg så där är det mindre att spela med (däcksidan är relativt slät redan).
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar