Resa till Danmark

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Jag ska på tjänsteresa till Danmark på onsdag nästa vecka och inser nu att det är väldigt ont om SuC i den delen av landet jag ska besöka, ungefär halvvägs mellan Helsingör och Köpenhamn. Då återstår att använda UMC:n, men Danmark har ju en egen kontaktstandard. Så min fråga är hur och var kan jag med kort varsel få tag på en adapter för att kunna ladda med UMC i Danmark? Jag hade först tänkt ta färjan från Helsingborg men tror det blir en knepig rutt utan laddning. Gulp!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Resa till Danmark

Inlägg av bat »

Eon och Clever har många laddstolpar i Danmark.

Jag har gjort ett hemmabygge-adapter med en gammal laptop sladd för danska kontakter men det rekommenderade är att åka förbi ett danskt service center och köpa en dansk adapter till din UMC.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Richardk »

Jag hade laddat på Kastrup. Ladda ner appen superchargers (iPhone) så ser du vart den ligger. Finns två laddare utanför och två inne på parkeringen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

Lucidor skrev:
Så min fråga är hur och var kan jag med kort varsel få tag på en adapter för att kunna ladda med UMC i Danmark?
Jag har en Skross adapter som påstår sig klara 16A, det är nog lite optimistiskt, men 10A ska du kunna ladda med utan problem gissar jag.

Du får gärna låna den, den finns i Stockholm, skicka PM om du vill svänga förbi och fiska upp den.

/fth
IMG_8260.JPG
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Resa till Danmark

Inlägg av kangru »

Även jag har en sådan i Uppsala som du kan få låna.

Ett tips annars är att ladda fullt i Lödde och sedan köra bron, du borde klara dig bra. Strömmen är dyr i Danmark och förvänta dig inte så mycket gratisladdning.

Det finns 2 SuC på Tesla servicecenter vid Kastrup men dessa är inte med i navigatorn men kolla adressen til SC så är det ok. Det finns även en massa Wallchargers där men dem stängs av efter kontorstid om jag förstod rätt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Resa till Danmark

Inlägg av kler »

Tacksam för länk till produkten. Ska också dit på tjänsteresa om några månader :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Tacksam för länk till produkten. Ska också dit på tjänsteresa om några månader :)
Conrad har den för 169:-:

https://www.conrad.se/p/reseadapter-skr ... erm=552396

Själv har jag en annan adapter men nackdelen med den är att jag inte kan skifta fas utan förlängningskabel ifall fasen ligger fel:
20180824_222249.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Resa till Danmark

Inlägg av kler »

Ok, men fasen går att skifta med Conrad-adaptern?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Lucidor skrev:
Så min fråga är hur och var kan jag med kort varsel få tag på en adapter för att kunna ladda med UMC i Danmark?
Jag har en Skross adapter som påstår sig klara 16A, det är nog lite optimistiskt, men 10A ska du kunna ladda med utan problem gissar jag.

Du får gärna låna den, den finns i Stockholm, skicka PM om du vill svänga förbi och fiska upp den.

/fth
Har en liknande som vi köpte på plats i Danmark för en hundring eller så i en elaffär, fungerar utan problem med 10A.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Ok, men fasen går att skifta med Conrad-adaptern?
Skross-adaptern har vanlig Schuko med jord på bägge sidorna istället för en jordpinne i mitten. Då kan man sätta i UMC:s schukokontakt på två sätt och därmed skifta fasen. Adapter utan jord fungerar inte men dessa borde inte heller vara godkända.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
kler skrev:
Ok, men fasen går att skifta med Conrad-adaptern?
Skross-adaptern har vanlig Schuko med jord på bägge sidorna istället för en jordpinne i mitten. Då kan man sätta i UMC:s schukokontakt på två sätt och därmed skifta fasen. Adapter utan jord fungerar inte men dessa borde inte heller vara godkända.
Det är precis den jag köpte, det är en vanlig jordad schuko på ena sidan (där det alltså går att vända kontakten vid behov) och en dansk stickpropp på andra. Se bild ovan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

Andra sidan.
/fth
6DDD636D-DD5E-4532-9DEC-D7E68335234D.jpeg
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Tack för alla tips och erbjudanden om att låna adaptrar! Jag ska sätta med med ABRP ikväll och se om det kan funka med Clever eller Eon som komplement.
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

Det finns ju en massa typ 2 laddare i Danmark, borde väl vara ganska enkelt att ladda med dem tänker jag? Ladda ner PlugShare så hittar du en hel drös.
Nån av dessa borde väl fungera?
IMG_0195.png
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Resa till Danmark

Inlägg av pubbe »

Med easypark appen kan du ladda hos clever, det är nog enklast. Altenativt skaffa ett laddkort hos eon. Det finns riktigt mycket laddstolpar överallt där annars, och alla har typ 2. Dom tar runt 5 SEK/KW, men för en laddning eller två så är det inte så farligt. Som någon sa innan, ladda fullt i Lödde så kommer du rätt långt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Resa till Danmark

Inlägg av bat »

Eon kan man även ringa till och så får man ange kortuppgifter. Blir en fast summa på 99 Dkk har jag för mig.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Resa till Danmark

Inlägg av pubbe »

fth skrev:
Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

pubbe skrev:
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Ok, my bad, men det innebär ju att utan adapter så blir det helt ojordat, det accepterar nog inte ens den norska UMCn...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Resa till Danmark

Inlägg av chaffis75 »

pubbe skrev:
fth skrev:
Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Jag tror de är så att de finns 2 varianter av kontakter i Danmark. Dels deras egna standard men att de idag går mer mot samma kontakter som vi har... Ska dock inte svära på de men har för mig de är så...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

pubbe skrev:
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Det betyder väl att den optimala/minimala Danmarks-adaptern vore ett löstagbart danskt jordstift som man sätter i "Frankrike-hålet" i CEE 7/7-schukon?
CEE7-7plug.jpg
Gäller bara att inte glömma stiftet i kontakten när man pluggar ur :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Resa till Danmark

Inlägg av ellerstrom »

chaffis75 skrev:
pubbe skrev:
fth skrev:
Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Jag tror de är så att de finns 2 varianter av kontakter i Danmark. Dels deras egna standard men att de idag går mer mot samma kontakter som vi har... Ska dock inte svära på de men har för mig de är så...
Du har helt rätt chaffis75, jobbar i DK och det var ett tag sedan jag såg deras egna standard (på jobbet har vi bara "våra vanliga svenska" kontakter). Men dessa finns garanterat kvar på många platser (och kommer man till en sån behöver man säkerligen en adapter).

Edit: kollade upp det och det finns tre godkända uttag med jord i Danmark; typ k (den med ett tredje hål för jord), typ e (den franska, med stift för jord) och typ f ("vår" shucko med "sidojord").
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Svenssons »

Det är inga problem att använda de danska uttagen med vanlig schuko eller euro-stickpropp om jord inte krävs. Teslas laddbox behöver dock jord så det kommer inte funka att koppla in UMC:n i Danmark i danskt uttag. Adapter krävs för att få jord till den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Det visade sig enklare än jag trodde att fixa laddning här. Jag besöker DTU (Danmarks tekniska universitet) och här finns ju Type 2 laddstolpar. De har dessutom en teknisk lösning som jag önskar fler kunde ta efter, nämligen att man startar laddningen med EasyPark. Behövs ingen laddbricka till Eon som står bakom själva stolpen. Bara att knappa in platskoden i EasyPark appen som redan är kopplad till ett betalkort och välja parkeringstid. Det var dessutom helt gratis!
20180830_112429.jpg
Skriv svar