Resa till Danmark

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Resa till Danmark

Inlägg av chaffis75 »

pubbe skrev:
fth skrev:
Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Jag tror de är så att de finns 2 varianter av kontakter i Danmark. Dels deras egna standard men att de idag går mer mot samma kontakter som vi har... Ska dock inte svära på de men har för mig de är så...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Danmark

Inlägg av fth »

pubbe skrev:
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Det betyder väl att den optimala/minimala Danmarks-adaptern vore ett löstagbart danskt jordstift som man sätter i "Frankrike-hålet" i CEE 7/7-schukon?
CEE7-7plug.jpg
Gäller bara att inte glömma stiftet i kontakten när man pluggar ur :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Resa till Danmark

Inlägg av ellerstrom »

chaffis75 skrev:
pubbe skrev:
fth skrev:
Lucidor skrev:
Det slog mig att jag har en Norsk UMC. Skulle den fungera i en dansk Typ K kontakt? Den norska varianten är ju inte så kinkig med jordning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte en vanlig schuko stickpropp alls passar i en dansk kontakt, det är helt enkelt olika dimensioner på kontakterna.
Du får gärna låna min adapter som sagt, jag finns i City, det är bara att svänga förbi.
/fth
Det är _bara_ stiftet för jord som skiljer svensk och dansk kontakt.
Jag tror de är så att de finns 2 varianter av kontakter i Danmark. Dels deras egna standard men att de idag går mer mot samma kontakter som vi har... Ska dock inte svära på de men har för mig de är så...
Du har helt rätt chaffis75, jobbar i DK och det var ett tag sedan jag såg deras egna standard (på jobbet har vi bara "våra vanliga svenska" kontakter). Men dessa finns garanterat kvar på många platser (och kommer man till en sån behöver man säkerligen en adapter).

Edit: kollade upp det och det finns tre godkända uttag med jord i Danmark; typ k (den med ett tredje hål för jord), typ e (den franska, med stift för jord) och typ f ("vår" shucko med "sidojord").
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Svenssons »

Det är inga problem att använda de danska uttagen med vanlig schuko eller euro-stickpropp om jord inte krävs. Teslas laddbox behöver dock jord så det kommer inte funka att koppla in UMC:n i Danmark i danskt uttag. Adapter krävs för att få jord till den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Det visade sig enklare än jag trodde att fixa laddning här. Jag besöker DTU (Danmarks tekniska universitet) och här finns ju Type 2 laddstolpar. De har dessutom en teknisk lösning som jag önskar fler kunde ta efter, nämligen att man startar laddningen med EasyPark. Behövs ingen laddbricka till Eon som står bakom själva stolpen. Bara att knappa in platskoden i EasyPark appen som redan är kopplad till ett betalkort och välja parkeringstid. Det var dessutom helt gratis!
20180830_112429.jpg
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

En bild till från DTU.
20180830_112439.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Resa till Danmark

Inlägg av bylund »

Även Eons laddare i Sverige kan väl aktiveras med Easypark?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Resa till Danmark

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Även Eons laddare i Sverige kan väl aktiveras med Easypark?
Japp de stämmer att de har infört de här också nu.. Tyvärr hann vi skaffa ett eon kort vilket jag inte hade gjort om easypark hade införts samtidigt som de började ta betalt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

Jag har skaffat en UMC-adapter för Danmarks kontakter av typ K. Finns att låna i Solna om någon ska ut och resa till den danska landsbygden.
20180907_123309.jpg
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Resa till Danmark

Inlägg av kler »

Lucidor skrev:
Jag har skaffat en UMC-adapter för Danmarks kontakter av typ K. Finns att låna i Solna om någon ska ut och resa till den danska landsbygden.
20180907_123309.jpg
Köpte du den av Tesla i Danmark, eller hur fick du tag i den?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Lucidor »

kler skrev:
Köpte du den av Tesla i Danmark, eller hur fick du tag i den?
Nej, jag köpte den på SC i Upplands Väsby. Det är dock inte en lagervara så det tog några dagar att få hem den.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Resa till Danmark

Inlägg av Bjelke »

Hur mycket fick du den för?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Resa till Danmark

Inlägg av kler »

Mailade och frågade, och adaptern från Tesla kostar 1270 kr (vet inte om med eller utan moms...). Tycker att det var för dyrt i vilket fall...
Skriv svar