Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av oscfor »

Tydligen har man tagit till sig av kritiken och lanserar pin to drive för att folk inte enkelt ska kunna sno bilen med hjälp av nyckelförlängning.

Vidare är det främst ett problem för S då X (&3) har en annan kryptering på nycklarna. Vilket jag redan spekulerat om i trådar då vi bara sett stölder av S.

https://electrek.co/2018/08/29/tesla-ne ... e-feature/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av bylund »

Nyare Model S har också den säkrare fobben.

Det står även att Model S-ägare kan uppgradera till nya typen av fobb. Jag undrar vem som får ta kostnaden för det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av e5m1r »

Är det BT fob då ?
3an har RFID ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Är det BT fob då ?
3an har RFID ?
Det är väl BT för telefonen till bilen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av oscfor »

X kör BT, 3 kör BT och NFC.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av oscfor »

Och vad det gäller BT, skriver vår BT-expert på fb, Markus Millfjord, gör många tillverkare så här:

”För del tekniska nörden kan jag avslöja att flera aktörer löser ovanstående med att implementera SHA256-hashning och AES128 kodning med nycklar som genereras med Elliptic Curve Diffie-Hellman Feel free att Googla loss
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Xmag »

Bra om man vill skydda sig mot både car jacking och om nån bryter sig in och tar nyckeln, vilket har blivit vanligt i Stockholmsområdet. Nu blir Teslan ännu mindre intressant för tjuvarna.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Engen »

bylund skrev:
Nyare Model S har också den säkrare fobben.

Det står även att Model S-ägare kan uppgradera till nya typen av fobb. Jag undrar vem som får ta kostnaden för det.
Hur ny är en "Nyare Model S"?
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av danni »

Engen skrev:
bylund skrev:
Nyare Model S har också den säkrare fobben.

Det står även att Model S-ägare kan uppgradera till nya typen av fobb. Jag undrar vem som får ta kostnaden för det.
Hur ny är en "Nyare Model S"?
Från den länkade artikeln:

"Tesla says that Model X key fobs are less subject to those attacks since they already had “robust cryptography” and Model S vehicles since June 2018 also come with the same key fobs."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Seregon »

Personen jag pratade med på Service Center i Stockholm hävdade att säkerhetsförbättringarna som gjorts har varit till själva bilen och via OTA, och att det alltså inte har skett någon förändring i själva key-fob:en och därför ingen anledning att byta fob.

Låter lite motsägelsefullt, men han kanske har rätt (eller så har informationen inte kommit till Sverige än).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Bjelke »

Dom får gärna skynda på med pin-kod iaf, för i går snodde dom en miljon-Merca här i Bollnäs och typ dagen innan en liknande stöld i Falun,
känns obra minst sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av e5m1r »

Seregon skrev:
Personen jag pratade med på Service Center i Stockholm hävdade att säkerhetsförbättringarna som gjorts har varit till själva bilen och via OTA, och att det alltså inte har skett någon förändring i själva key-fob:en och därför ingen anledning att byta fob.

Låter lite motsägelsefullt, men han kanske har rätt (eller så har informationen inte kommit till Sverige än).
Det är inte ovanligt att personalen säger fel :)
Vi som läser på allt brukar veta bättre :)
Därmed vet vi att det finns 2 olika sorters fobbar till model S nämligen en vanlig fjärr RF och en BT fjärr
Model X har nog bara levererats med BT fjärr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av JonasH »

Kan man enkelt se vilken man har?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av 12man »

JonasH skrev:
Kan man enkelt se vilken man har?
inuti batteriluckan på de gamle sitter en 433mhz klisterlapp, lär inte finnas i bt varianten, utan nån annan ghz/mhz

433 är väl en fri frekvens i Europa, i USA är den nåt annat, så bt har gjort det enklare för Tesla
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av oscfor »

e5m1r skrev:
Seregon skrev:
Personen jag pratade med på Service Center i Stockholm hävdade att säkerhetsförbättringarna som gjorts har varit till själva bilen och via OTA, och att det alltså inte har skett någon förändring i själva key-fob:en och därför ingen anledning att byta fob.

Låter lite motsägelsefullt, men han kanske har rätt (eller så har informationen inte kommit till Sverige än).
Det är inte ovanligt att personalen säger fel :)
Vi som läser på allt brukar veta bättre :)
Därmed vet vi att det finns 2 olika sorters fobbar till model S nämligen en vanlig fjärr RF och en BT fjärr
Model X har nog bara levererats med BT fjärr
Nope, det har aldrig funnits BT-fjärr till S.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Dom får gärna skynda på med pin-kod iaf, för i går snodde dom en miljon-Merca här i Bollnäs och typ dagen innan en liknande stöld i Falun,
känns obra minst sagt...
Men om utvecklingen är den samma så är det från Sundsvall som en bil kommer att stjälas idag... ;)

Model X keyfob har ett annat batteri än Model S. Vet inte om det är något som krävs för just BT och att batteriet skall hålla i minst ett år. Det sitter ett CR2354 i X:ens fob. Model S keyfob går på 315 MHz i USA tror jag, blåtand går ju på 2,45 GHz.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Dom får gärna skynda på med pin-kod iaf, för i går snodde dom en miljon-Merca här i Bollnäs och typ dagen innan en liknande stöld i Falun,
känns obra minst sagt...
Men om utvecklingen är den samma så är det från Sundsvall som en bil kommer att stjälas idag... ;)

Model X keyfob har ett annat batteri än Model S. Vet inte om det är något som krävs för just BT och att batteriet skall hålla i minst ett år. Det sitter ett CR2354 i X:ens fob.
Ja man kan ju hoppas att dom är på turné och nu har fortsatt längre bort :)

CR2354 är fina, dom sitter ofta i lite större cykeldatorer (om dom inte har laddbara) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av bylund »

oscfor skrev:
e5m1r skrev:
Det är inte ovanligt att personalen säger fel :)
Vi som läser på allt brukar veta bättre :)
Därmed vet vi att det finns 2 olika sorters fobbar till model S nämligen en vanlig fjärr RF och en BT fjärr
Model X har nog bara levererats med BT fjärr
Nope, det har aldrig funnits BT-fjärr till S.
Så vad menar du att Model S från juni 2018 har?
Jag antar att det är samma som Model X. Är det inte heller BT i så fall?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av westerlund »

vore ju intressant att veta hur de löser repeater-problemet, det spelar ju egentligen ingen roll vad du har för lösning, den förlänger bara signalen.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av oscfor »

bylund skrev:
oscfor skrev:
e5m1r skrev:
Det är inte ovanligt att personalen säger fel :)
Vi som läser på allt brukar veta bättre :)
Därmed vet vi att det finns 2 olika sorters fobbar till model S nämligen en vanlig fjärr RF och en BT fjärr
Model X har nog bara levererats med BT fjärr
Nope, det har aldrig funnits BT-fjärr till S.
Så vad menar du att Model S från juni 2018 har?
Jag antar att det är samma som Model X. Är det inte heller BT i så fall?
Det kan man anta, men det finns inget belägg för det. De säger bara att de ändrat lösningen för S, inte att de gjort samma som för X. Det mesta talar ju inte för det, då de dessutom kommer att fixa gamla S, vilket ju inte kommer att ske med utbyte till BT.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av Mickep »

Hur många här glömmer pinkoden till mobilen ibland eller lösenord för den delen. En kollega förlorade ett år av bilder på sin nyfödda när denne inte använt pinkoden på länge.
Går det att få nytt vid behov?
En del andra bilar har fingeravtrycksläsare och biometriskydd är det något som kommer tror ni. Väldigt många mobiler har infört det.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av dhogborg »

westerlund skrev:
vore ju intressant att veta hur de löser repeater-problemet, det spelar ju egentligen ingen roll vad du har för lösning, den förlänger bara signalen.
Frekvenshoppning är inbyggt i BT, det gör att du måste återsända 80 (eller 160?) frekvenser istället för 2. Mycket svårare helt enkelt.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av gellerstam »

Mickep skrev:
Hur många här glömmer pinkoden till mobilen ibland eller lösenord för den delen. En kollega förlorade ett år av bilder på sin nyfödda när denne inte använt pinkoden på länge.
Går det att få nytt vid behov?
En del andra bilar har fingeravtrycksläsare och biometriskydd är det något som kommer tror ni. Väldigt många mobiler har infört det.

Efter tre misslyckade försök på PIN-koden får man möjlighet att knappa in PUK-koden. Den får man med SIM-kortet. Jag fotar alltid av den koden och har den på en molntjänst. När jag är inne i telefonen och ansluter den mot Wifi så kommer jag åt molntjänsten och kan därmed alltid komma åt PUK-koden om jag skulle misslyckas med PIN-koden. (Gäller bara att komma ihåg koden till molntjänsten... ;-) )

Koden till mobilen måste jag knappa in med jämna mellanrum även om jag använder fingeravtrycksläsaren. Så den tvingas jag komma ihåg. Sen laddar jag numera även upp alla bilder automatiskt från mobilen till molnet så jag har en kopia där om min telefon skulle gå förlorad.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Mickep skrev:
Hur många här glömmer pinkoden till mobilen ibland eller lösenord för den delen. En kollega förlorade ett år av bilder på sin nyfödda när denne inte använt pinkoden på länge.
Går det att få nytt vid behov?
En del andra bilar har fingeravtrycksläsare och biometriskydd är det något som kommer tror ni. Väldigt många mobiler har infört det.

Efter tre misslyckade försök på PIN-koden får man möjlighet att knappa in PUK-koden. Den får man med SIM-kortet. Jag fotar alltid av den koden och har den på en molntjänst. När jag är inne i telefonen och ansluter den mot Wifi så kommer jag åt molntjänsten och kan därmed alltid komma åt PUK-koden om jag skulle misslyckas med PIN-koden. (Gäller bara att komma ihåg koden till molntjänsten... ;-) )

Koden till mobilen måste jag knappa in med jämna mellanrum även om jag använder fingeravtrycksläsaren. Så den tvingas jag komma ihåg. Sen laddar jag numera även upp alla bilder automatiskt från mobilen till molnet så jag har en kopia där om min telefon skulle gå förlorad.
Det där gäller ju bara PIN-koden till simkortet. Den spelar ju ingen som helst roll om det gäller att komma åt innehåll på telefonen, som bilder. Då är det koden till själva telefonen som är kruxet, och har du glömt bort den hjälper PUK-koden inte till mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla lanserar pin to drive för att motverka stölder

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
En del andra bilar har fingeravtrycksläsare och biometriskydd är det något som kommer tror ni.
Hoppas verkligen inte! Fingeravtrycken lämnar du bokstavligen efter dig överallt. Bland annat på bilen... tjuven behöver inte ens ha nån repeater, räcker med att plocka ditt fingeravtryck från bakluckan och öppna bilen med den.

Fingeravtrycksläsare är bekväma att använda - men säkra är de inte.
Skriv svar