Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av jeppe_sthlm »

Näe - nu är det dags att ta tag i det här.

Min bättre hälft körde hem från Nynäshamn till Solna igår kväll, snitthastighet 65km/h och landade på 269 i förbrukning.

Ska göra ett försök med hjulinställning.

Någon som känner till nån bra verkstad eller däcksverkstad i norra Stockholm, helst Solna/Sumpan som klirrar sånt på ett proffsigt sätt?

Eller ska man gå till Tesla?? Läste i någon tråd att det inte var rekommenderat
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av Verdi »

Jodå. Jag blev hjälpt. Kostar 1600:- exkl moms.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av themax »

Jag har servat alla mina bilar hos Svedbergs Bil i Spånga. De servar Västerortspolisens bilar så jag tar det som intäkt för att de håller hög kvalité.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av mati »

Jag tänkte göra en hjulinställning hos däckverkstaden när jag ska byta till vinterdäck. Hur svårt kan det vara liksom? Det borde väl rimligen inte vara svårare att göra en hjulinställning på en Tesla jämfört med vilken annan bil som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av bylund »

themax skrev:
Jag har servat alla mina bilar hos Svedbergs Bil i Spånga. De servar Västerortspolisens bilar så jag tar det som intäkt för att de håller hög kvalité.
Eller lämnat lägst anbud.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag tänkte göra en hjulinställning hos däckverkstaden när jag ska byta till vinterdäck. Hur svårt kan det vara liksom? Det borde väl rimligen inte vara svårare att göra en hjulinställning på en Tesla jämfört med vilken annan bil som helst.

Jag frågade på en däckfirma i Kristianstad i somras om hjulinställning på Tesla men de sa nej. De sa nåt om att de inte hade nåt "program" för den. Vad nu det betyder?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av themax »

bylund skrev:
themax skrev:
Jag har servat alla mina bilar hos Svedbergs Bil i Spånga. De servar Västerortspolisens bilar så jag tar det som intäkt för att de håller hög kvalité.
Eller lämnat lägst anbud.
De är en familjefirma sedan generationer. Skulle de fuska skulle det märkas direkt. Jag vet att de aldrig skulle ta den risken. Skulle vilja se fordonsansvarige på polisen strunta i kvalité, och bara välja verkstad baserat på pris...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av jeppe_sthlm »

Verdi skrev:
Jodå. Jag blev hjälpt. Kostar 1600:- exkl moms.
Hos Tesla Service Center alltså? Skulle ju hellre gå dit, om det nu är så att det är något annat vajkalle som gör att den har för hög förbrukning som borde gå på garantin.

Blev dock tveksam när någon lämnat in bilen där och inte fått problemet löst och sedan fått gå till annan verkstad för att få det åtgärdat.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Verdi skrev:
Jodå. Jag blev hjälpt. Kostar 1600:- exkl moms.
Hos Tesla Service Center alltså? Skulle ju hellre gå dit, om det nu är så att det är något annat vajkalle som gör att den har för hög förbrukning som borde gå på garantin.

Blev dock tveksam när någon lämnat in bilen där och inte fått problemet löst och sedan fått gå till annan verkstad för att få det åtgärdat.

Om en vanlig firma kan göra det så är det säkert bättre, smidigare och billigare. :)
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hjulinställning Solna/Sumpan/Norra Stockholm

Inlägg av Henrik »

jeppe_sthlm skrev:
Näe - nu är det dags att ta tag i det här.

Min bättre hälft körde hem från Nynäshamn till Solna igår kväll, snitthastighet 65km/h och landade på 269 i förbrukning.

Ska göra ett försök med hjulinställning.

Någon som känner till nån bra verkstad eller däcksverkstad i norra Stockholm, helst Solna/Sumpan som klirrar sånt på ett proffsigt sätt?

Eller ska man gå till Tesla?? Läste i någon tråd att det inte var rekommenderat
:shock: :shock:

Kör oftast 3-4 mil ToR varje dag, snitthastighet ca 90

Senast Förbrukning: 170 wh/km, dit ca 172 wh/km, tillbaka ca 165 wh/km, mycket riksväg och nästan enbart raksträcka.
Väderförhållanden: regn och rusk :?

Är ju nästan 100 % skillnad (typ 1.6 men ändå).... på min & din förbrukning

om jag kör 65 hamnar jag oftast på 140 wh/km, korta sträckor dock, mellan 1-2 mil.

Har en fullutrustad P85+ med nya grejer, driveunit, batteri etc, skärm, dator - ja allt, bromsar, parkeringsbromsar bytt men jag kommer aldrig över 250wh/km längre sträckor.

Testade blåsa allt jag kunde till Stockholm några veckor sedan, låg väl konstant på 120-130 och bara körde, hamnade på ca 220-230 efter 27 mil.

Är det så stor skillnad på hjulinställning alltså!?

Kör med 21-tummare, staggered. Ska tilläggas att min är från 2014 också.
TESLA Model S | P85+
Skriv svar