Defekt Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Frondelius
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2018 08:06

Defekt Tesla

Inlägg av Frondelius »

Hej.
Jag undrar om det finns Teslor som är defekta och var dom i så fall försvinner?
Krockade bilar löses ju in men det borde ju finnas bilar som bara inte startar eller är döda.
Är det någon som sett en sådan bil till salu i Sverige?

I USA ser man ju folk som köper ut bilar som varit med om översvämningar mm och lagar dessa.
Skulle gärna vilja göra något liknande.

Ni som är lite mer erfarna Tesla-ägare kanske vet om Tesla löser in alla bilar som blir utdömda på verkstan.

Mvh Frondelius
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Defekt Tesla

Inlägg av lobbin »

En bildemontering i Vimmerby? brukar ha flera Tesla som de annonserar ut på forumet här.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Mig veterligen så finns det inget mekaniskt eller elektriskt installerat på en Tesla som är så pass dyrt att byta ut att Tesla skulle byta ut hela bilen och skrota den.
Karosseriskador löses ju oftast via försäkringsbolag.

/Sat
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att de skrotade bilarna får säljas som de är utan verkar bara säljas i delar när man ser på vad bildemonteringen i Vimmerby skriver. I och med det så kan det bli problem att plocka ihop sin egna bil och få en som fungerar som en begagnad Tesla vad gäller t.ex. uppkoppling, uppdateringar, Supercharging, garantier m.m.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Defekt Tesla

Inlägg av JonasPersson »

Något som jag funderat på är om man väljer att bara halvförsäkra sin bil som inte längre har VSG från Tesla. Vad händer då om man krockar eller liknande? Man måste ju få behålla sin bil. Lär ju vara mer värt att sälja delarna, speciellt batteripacket. Alternativt "laga" bilen själv som TS är ute efter.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Defekt Tesla

Inlägg av 12man »

Är ett helt annat system i USA med bilregistrering, samt att de årligen utöver "krockade" har tusentals översvämningsskadade bilar och hagelskadade, som blir writeoffs, sen kan man också stämma försäkringsbolagen på det sämre 2:a handsvärdet som en krockad bil får efter reparationen, har någon lyckats med det här?

Fram till 70-talet nån gång så var det öppna auktioner även här på skadade bilar, men det blev stoppat av nån orsak
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Defekt Tesla

Inlägg av lator »

Eftersom det skiljer sig ganska mycket hur man hanterar skadade bilar i olika länder så kan vi inte jämföra med USA då de tillåter försäljning av fordon som försäkringsbolagen inte anser värda att laga. I Sverige så skrotas bilar som döms ut av försäkringsbolagen och därefter får bara delar användas, inte hela fordon.

Det TS efterfrågar är snarare bilar som är behäftade med ett eller flera mekaniska fel som man antingen inte lyckas hitta orsaken till eller som blir för dyrt att laga. Dessa fordon går också oftast till skrot, speciellt om de har en gällande maskinskadeförsäkring. I andra fall kan de säljas till fordonsskolor i studiesyfte men kan också tänkas säljas till en verkstad eller privatperson som avser att använda hela eller delar av fordonet.

Jag har inte hört om någon Tesla som inte har gått att laga (ej karosseri) och därför blivit stående eller skrotats.

Antagligen så blir det till att köpa en bil från t.ex USA men då finns ju ett antal problem kvar även om man lyckas laga bilen... Och dessutom så har priserna på utdömda Teslor stigit kraftigt "over there".

Om man skulle krocka en Tesla utan vagnskada så skulle ju det efterfrågade fallet uppstå men vem åker omkring med en bil värd över en halv miljon utan vagnskada...? Ja, utöver Elon Musk då. :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Om man skulle krocka en Tesla utan vagnskada så skulle ju det efterfrågade fallet uppstå men vem åker omkring med en bil värd över en halv miljon utan vagnskada...? Ja, utöver Elon Musk då. :mrgreen:
Fast det gjorde han väl inte särskilt länge? Bilen blev ju totalkvaddad rätt kvickt så han kunde inte köra vidare utan vagnskada...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Defekt Tesla

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:
Om man skulle krocka en Tesla utan vagnskada så skulle ju det efterfrågade fallet uppstå men vem åker omkring med en bil värd över en halv miljon utan vagnskada...? Ja, utöver Elon Musk då. :mrgreen:
Fast det gjorde han väl inte särskilt länge? Bilen blev ju totalkvaddad rätt kvickt så han kunde inte köra vidare utan vagnskada...
Sant. Men några meter blev det väl... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Frondelius
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2018 08:06

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Frondelius »

Tack för alla svar.
Det blir nog att vänta några år till innan man hittar teslor med elfel på blocket..
Det blir till att drömma vidare ett tag till.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Defekt Tesla

Inlägg av lator »

Frondelius skrev:
Tack för alla svar.
Det blir nog att vänta några år till innan man hittar teslor med elfel på blocket..
Det blir till att drömma vidare ett tag till.
Och när du hittar en sådan så kan du räkna med konkurrens från många likasinnade... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Gustafsson »

Det finns dock några Roadsters då och då med ”trasigt” batteri på autoscout eller mobil.de
De är inte särskilt billiga trots det ...Modell S omfattas väl fortfarande av garantin så där blir det nog islossning om ett par år...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Defekt Tesla

Inlägg av pubbe »

Antar att det är denna som du tänker på?
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA

Han bor i en delstat i USA där lagen tvingar bolagen att släppa reparationsmanualer (right to repair). Det var också någon annan lag som tvingade tesla att godkänna bilen för uppdateringar och bruk i SuC. Var ett tag sedan jag såg hans videon men det är inget jag skulle vilja ge mig på själv.
Frondelius
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2018 08:06

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Frondelius »

Precis. Det är Rich Rebuilds jag har kollat på.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Gustafsson »

Nu finn en fin lågmilare ”billig” Roadster med defekt batteri på finn.no. Bra pris om man vill passa på att uppgradera till R80 batteriet tex.
Edit: Även import till Sverige blir ju betydligt rimligare då tull å moms blir mycket lägre, så kan man uppgradera i efterhand...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Surfaren »

Gustafsson skrev:
Nu finn en fin lågmilare ”billig” Roadster med defekt batteri på finn.no. Bra pris om man vill passa på att uppgradera till R80 batteriet tex.
Edit: Även import till Sverige blir ju betydligt rimligare då tull å moms blir mycket lägre, så kan man uppgradera i efterhand...
Ja, den var billig, iaf innan man betalat för nytt batteri.

Direktlänk
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Gustafsson »

Den är billig ändå, kolla in autoscouts priser. De uppgraderade kostar väsentligt mer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Frondelius
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2018 08:06

Re: Defekt Tesla

Inlägg av Frondelius »

Den måste kollas in.
Tack för tipset
Skriv svar