Hittade ett trefasuttag hos min kund där jag brukar ladda. Men sen jag började med det i våras så tycker jag degraderingen har tagit fart och att en lägre maxnivå ofta uppstår när jag laddar där.
Är det ren inbillning eller kan vissa uttag skada batteriet på nåt sätt trots att man laddar med umc?
Din kund har kanske gammal ström i ledningarna.
Att 90-batteriet tappar kapacitet är normalt. Troligen har du bara haft tur hittills. Mitt har tappat massor.
Ja fast jag hade hoppats att det skulle plana ut. Bilen har ju gått långt nu. Att tappa 5% mellan 6000 och 7500 mil är inte helt bra.
Det spelar inte så stor roll just nu men det spelade in i mitt val att byta bort den. Hade faktiskt tänkt behålla den ett bra tag men kände att det var fel bil för lång sikt. Dels sämsta batteriet och dels skyhögt förmånsvärde. Leasa den en 3 års period till skulle gå bort. Köpa ut den skulle väl gå men då får man ju ta alla reparationer och sånt med skattade pengar eftersom garantin går ut nu snart.
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Jag undrar lite hur du mäter för att se denna degradering. Min bils 100% varierar kraftigt i km beroende på laddhastigheten, temperatur, hur mycket jag kört senaste tiden Osv. Vid två nära identiska mätpunkter så har min bil gått från 397km till 392km vid 100% (X90D).
Igår skulle jag ladda 100% men då nådde den aldrig dit, stannade på 99% och sa då i km 388km.
Laddade fullt på en chademo i somras, var nere i 1kW på slutet. Vid 100% sa den då 382km.
Jag undrar lite hur du mäter för att se denna degradering. Min bils 100% varierar kraftigt i km beroende på laddhastigheten, temperatur, hur mycket jag kört senaste tiden Osv. Vid två nära identiska mätpunkter så har min bil gått från 397km till 392km vid 100% (X90D).
Igår skulle jag ladda 100% men då nådde den aldrig dit, stannade på 99% och sa då i km 388km.
Laddade fullt på en chademo i somras, var nere i 1kW på slutet. Vid 100% sa den då 382km.
Jag ser en kontinuerlig nedgång i rangen även om enstaka mätpunkter faller utanför.
Har även börjat använda teslafi. Är kul för en statistiknörd som mig.
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Nix. Jag kör manuellt i båda fallen.
Regnsensorn är sämst (den i Ap2 som använder kameran alltså). Helljusautomatik har jag aldrig Testat.
Jag stängde av regnsensorn för ett tag sedan. Sen tänkte inte mer på det. När jag körde i regnet förra veckan var jag förvånad hur bra vindrutetorkaren gjorde sitt jobb. Den gick lagom ofta, precis som man vill ha det. Mycket bättre än någonsin. Oj, tänkte jag, senaste uppdatering har gjort nytta. Sen upptäckte jag att den gick i manuellt läge. Alltså med fast intervall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14