Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Moderator: Redaktion
Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Nu tänker Tesla bygga upp egna ”bilskadecenter” för att laga krockskadade bilar snabbt och effektivt.
Förhoppningsvis blir det en förbättring men samtidigt börjar man kanske ta sig an för många saker ”in house” samtidigt? Eller vad tror ni? Är det Elons högmod och otålighet som slår igenom. ELLER är det hans genialiska tänk som gör att han inser behovet av att ändra hela ”kedjan” som berör köpandet/ägandet av Teslabilar?
https://electrek.co/2018/09/16/tesla-sh ... body-shop/
Förhoppningsvis blir det en förbättring men samtidigt börjar man kanske ta sig an för många saker ”in house” samtidigt? Eller vad tror ni? Är det Elons högmod och otålighet som slår igenom. ELLER är det hans genialiska tänk som gör att han inser behovet av att ändra hela ”kedjan” som berör köpandet/ägandet av Teslabilar?
https://electrek.co/2018/09/16/tesla-sh ... body-shop/
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Tibor: exakt så är det nog!
Däremot kanske det inte alltid är ”Hur svårt kan det vara?” Eller rättare sagt ”hur många bollar kan man hålla i luften samtidigt”?
Däremot kanske det inte alltid är ”Hur svårt kan det vara?” Eller rättare sagt ”hur många bollar kan man hålla i luften samtidigt”?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
TiborBlomhall skrev:Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.
Sedvanlig Tesla-fart? Du har ingen Tesla va? Känns som att det är väldigt lätt för er att idolisera Tesla när ni aldrig behöver utsättas för nackdelarna. För de finns.
Jag har i skrivande stund väntat 10 dagar på att SC Bredden ska återkomma till mig om när jag kan få tid att fixa min spolarvätskepump. Just nu får jag alltså ingen spolarvätska alls på rutan. Hade det varit vinter hade bilen varit direkt okörbar men även nu är det en trafiksäkerhetsfråga. Jag tycker det är lite dåligt faktiskt. En vanlig verkstad hade fixat det här inom några dagar med tanke på hur viktig funktionen är.
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen?Bjelke skrev:Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
För att klara sig medans den ena är obrukbarVerdi skrev:Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen?Bjelke skrev:Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Jo jag tänkte faktiskt samma sak medan jag skrev den där meningen. "Sedvanlig Tesla-fart" är hos slutkund ibland extra långsamt. Men jag menade inom organisationen. En vecka hos Tesla är som ett år hos andra biltillverkare brukar jag få höra från Tesla-anställda.Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.
Sedvanlig Tesla-fart? Du har ingen Tesla va? Känns som att det är väldigt lätt för er att idolisera Tesla när ni aldrig behöver utsättas för nackdelarna. För de finns.
Jag har i skrivande stund väntat 10 dagar på att SC Bredden ska återkomma till mig om när jag kan få tid att fixa min spolarvätskepump. Just nu får jag alltså ingen spolarvätska alls på rutan. Hade det varit vinter hade bilen varit direkt okörbar men även nu är det en trafiksäkerhetsfråga. Jag tycker det är lite dåligt faktiskt. En vanlig verkstad hade fixat det här inom några dagar med tanke på hur viktig funktionen är.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Låter väldigt smidigt.
Lämna in en trasig bil, få en lånetesla, och vänta på att bilen blir klar.
Lämna in en trasig bil, få en lånetesla, och vänta på att bilen blir klar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Denna kunden är nog däremot väldigt nöjd, kan såklart vara en engångsgrej. Från anmälan av skadan till att bilen var hämtad och fixad var 25 timmar.
https://www.teslarati.com/tesla-in-hous ... -25-hours/
https://www.teslarati.com/tesla-in-hous ... -25-hours/
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Du får verkligen inte vara för öppen med detta. Du har köpt en reservtesla så att du alltid har en att tillgå när den andra är på verkstaden. För en oinsatt icke-sekterist kan det verka lite smått galet. Typ.Bjelke skrev:För att klara sig medans den ena är obrukbarVerdi skrev:Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen?Bjelke skrev:Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)
Angående krockskada hade jag uppenbarligen tur. När sambon försökte flytta på garageväggen med Teslan i våras tog det mindre än en vecka att laga den. Och jag undrade förstås hur de hade lyckats att få tag i en ny stötfångare så snabbt. Men jag frågade aldrig. Sen såg jag på fakturan att de inte alls hade bytt den. De har faktiskt på gammalt hederligt sätt lagat stötfångaren. Jag visste inte att bilverkstäder ens gör sånt idag. De byter ju bara delar i vanliga fall. Men det blev precis lika fint.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?
Ibland har man tur och en annan bil väntar på nåt men stötfångaren har kommitmati skrev:Du får verkligen inte vara för öppen med detta. Du har köpt en reservtesla så att du alltid har en att tillgå när den andra är på verkstaden. För en oinsatt icke-sekterist kan det verka lite smått galet. Typ.Bjelke skrev:För att klara sig medans den ena är obrukbarVerdi skrev:Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen?Bjelke skrev:Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)
Angående krockskada hade jag uppenbarligen tur. När sambon försökte flytta på garageväggen med Teslan i våras tog det mindre än en vecka att laga den. Och jag undrade förstås hur de hade lyckats att få tag i en ny stötfångare så snabbt. Men jag frågade aldrig. Sen såg jag på fakturan att de inte alls hade bytt den. De har faktiskt på gammalt hederligt sätt lagat stötfångaren. Jag visste inte att bilverkstäder ens gör sånt idag. De byter ju bara delar i vanliga fall. Men det blev precis lika fint.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se