Dashcam i första releasen av V9!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av e5m1r »

macksie skrev:
Ska bli intressant att se hur de hanterar olika lagar i olika länder. Finns länder i Europa där det är helt olagligt med dashcam vad jag förstår.
I Sverige om jag har tolkat vad jag läst rätt är lagarna för närvarande tolkade så att det är tillåtet, men inte när bilen är parkerad och därmed kameran "obemannad"

http://trafikbloggen.se/dash-cams-ar-ti ... a-villkor/

Hoppas att Tesla väljer att göra som med tex hastighetsmax i autopiloten. Dvs att lämna det till individen som får ta ansvar för sin bil och sitt beteende, lagligt eller ej.

Personligen skulle jag gärna vilja ha tillgång till kameran när bilen står parkerad vid ev parkeringsskador, lagligt eller ej. Som läst i annan tråd om dashcam's så bryr sig inte försäkringsbolagen om varifrån filmen kommer.

PS.
Också intressant om nya kameraövervakningslagen kommer trumfa över den gamla tolkningen och förbjuda dashcams helt och hållet.
"..Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet..."
https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... atpersoner
Lätt den kommer inte till EU
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av mati »

macksie skrev:
Ska bli intressant att se hur de hanterar olika lagar i olika länder. Finns länder i Europa där det är helt olagligt med dashcam vad jag förstår
I Österrike behöver man tillstånd.
I Schweiz, Luxemburg, Belgien och Portugal avråddes helt att använda dashcam.
Serbien, Spanien Tjeckien och Ungern tillåter dashcam om upplösningen är tillräckligt låg. (vad det nu betyder)

https://www.adac.de/der-adac/rechtsbera ... d/dashcam/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Generalbogge »

Kanske en dashcam där man kan aktivera utsuddning av alla ansikten? Men det hjälper kanske inte, beroende på hur olika lagar är formulerade.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Remuz »

Redan idag aktiveras ju saker halvljus/varselljus beroende av land, så det borde inte vara ett problem
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Hedman »

Blir det då så att funktionen som är ok i bilen i Sverige att låsas bort när jag kör över Öresundsbron?
För det som är lagligt i Sverige behöver ju inte vara det i Danmark.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Redan idag aktiveras ju saker halvljus/varselljus beroende av land, så det borde inte vara ett problem
Gör de? T ex dimljus och halvljus måste man väl fortfarande ha på samtidigt trots att det är förbjudet i Sverige?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Remuz »

När min bil inte fattade var den var så gick den på halvljus. Fick förklarat för mig att halvljus kunde man ha överallt och varsel bara i EU. Ifrågasatte det aldrig dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Remuz skrev:
Redan idag aktiveras ju saker halvljus/varselljus beroende av land, så det borde inte vara ett problem
Gör de? T ex dimljus och halvljus måste man väl fortfarande ha på samtidigt trots att det är förbjudet i Sverige?
Menar du att man inte kan stänga av halvljuset i Teslan när man aktiverat dimljuset?

Edit. Testade nu, du har helt rätt, vad märkligt! Displayen visar ju inte ens någon skillnad på aktiverade dimljus (bilden på bilen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av macksie »

Saxat ur releasenotes från https://electrek.co/2018/10/05/tesla-ve ... te-videos/

Dash Cam
Model S, Model X, and Model 3 vehicles built with Hardware 2.5 (introduced in August 2017) now allow you to record and store video captured from the forward-facing camera when your car is in use. You will need to configure file formatting and allow for a minimum of 1.8 GB of free space on a flash drive. The drive should be inserted into a front row USB port.

Hårdvara 2.5 är ett krav.
Jaha, då blir det att montera min blackvue jag köpt men lagt på hyllan i förhoppning....
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av Generalbogge »

Och bara en av kamerorna, med dålig vidvinkel också. I alla fall nu till att börja med. Såg däremot ett tips att den gick att aktivera genom appen även om bilen är parkerad, detta genom att starta AC:n.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam i första releasen av V9!

Inlägg av e5m1r »

Generalbogge skrev:
Och bara en av kamerorna, med dålig vidvinkel också. I alla fall nu till att börja med. Såg däremot ett tips att den gick att aktivera genom appen även om bilen är parkerad, detta genom att starta AC:n.
Tydligen är det så sen nån uppdatering tillbaka att spegeln blir strömsatt när man aktiverar hvac
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar