Köpa begagnad Tesla?
Moderator: Redaktion
Köpa begagnad Tesla?
Hej,
Har börjat fundera på att skaffa mig en begagnad Tesla inom ett år då jag snart ska flytta till Norge. Där börjar de bli ganska rimliga i pris, samt att det finns massa pengar att spara genom att köra elbil i det landet. Även om vissa av dessa fördelar kan ändras/tas bort i framtiden. Sedan kommer knappast fossila bränslen bli billigare.
De jag isf är intresserad av är de äldre/första årgångarna, 2013-2015. De ger mig möjligheterna att välja en S med 60, 70, 85kW batteri. Det senare finns också med valet Performance. Som jag förstår det så har de flesta av de äldre årgångarna ganska lik effekt oavsett batteripaket, förutom S85 Performance. Är detta ett korrekt antagande?
Hur stor skillnad är det i räckvidd på de olika alternativen?
Det jag funderar över är ifall det är någon modell eller årsmodell man borde se extra efter, alternativt akta sig för? Finns det vissa uppdateringar eller reperationer/åtgärder man borde se till är gjorda? Kan man se status på batteriet genom systemet i bilen eller måste man söka experthjälp? Hur tror ni att andrahandsvärdet kommer stå sig framöver nu när både Audi och Mercedes kommer med sina fyrhjulsdrivna elbilar med liknande räckvidd och effekt? Stämmer det att alla äldre bilar har obegränsad tillgång till Teslas laddstationer? Hur fungerar service och reperation i Skandinavien? Hört skräckhistorier om högvis med Teslor i Norge som står och väntar på service och reservdelar. Hur anser ni att kvalitén är? Har också hört att vissa har återkommande problem med små irriterande fel, och en del större.
Frågorna är många och det kan fort dyka upp fler med tiden. Tesla är ju fortfarande ett väldigt nytt bilmärke som inte har samma stabilitet och struktur som många av de andra större och äldre. Nu börjar dessutom dessa mer stabila bilmärken hinna ikapp. Snart är inte Tesla den enda elbil med hög effekt och lång räckvidd.
Vänligen
Niklas
Har börjat fundera på att skaffa mig en begagnad Tesla inom ett år då jag snart ska flytta till Norge. Där börjar de bli ganska rimliga i pris, samt att det finns massa pengar att spara genom att köra elbil i det landet. Även om vissa av dessa fördelar kan ändras/tas bort i framtiden. Sedan kommer knappast fossila bränslen bli billigare.
De jag isf är intresserad av är de äldre/första årgångarna, 2013-2015. De ger mig möjligheterna att välja en S med 60, 70, 85kW batteri. Det senare finns också med valet Performance. Som jag förstår det så har de flesta av de äldre årgångarna ganska lik effekt oavsett batteripaket, förutom S85 Performance. Är detta ett korrekt antagande?
Hur stor skillnad är det i räckvidd på de olika alternativen?
Det jag funderar över är ifall det är någon modell eller årsmodell man borde se extra efter, alternativt akta sig för? Finns det vissa uppdateringar eller reperationer/åtgärder man borde se till är gjorda? Kan man se status på batteriet genom systemet i bilen eller måste man söka experthjälp? Hur tror ni att andrahandsvärdet kommer stå sig framöver nu när både Audi och Mercedes kommer med sina fyrhjulsdrivna elbilar med liknande räckvidd och effekt? Stämmer det att alla äldre bilar har obegränsad tillgång till Teslas laddstationer? Hur fungerar service och reperation i Skandinavien? Hört skräckhistorier om högvis med Teslor i Norge som står och väntar på service och reservdelar. Hur anser ni att kvalitén är? Har också hört att vissa har återkommande problem med små irriterande fel, och en del större.
Frågorna är många och det kan fort dyka upp fler med tiden. Tesla är ju fortfarande ett väldigt nytt bilmärke som inte har samma stabilitet och struktur som många av de andra större och äldre. Nu börjar dessutom dessa mer stabila bilmärken hinna ikapp. Snart är inte Tesla den enda elbil med hög effekt och lång räckvidd.
Vänligen
Niklas
Re: Köpa begagnad Tesla?
Många frågor som det inte finns ett enkelt svar på.
85-modellerna utan D har ungefär samma räckvidd, men P-modellen är mycket roligare. Det är avsevärt mer pulver i den. D-modellen kom oktober 2015 och har en smula mer räckvidd. Men priset är högre. Dessutom får du då autopilot hårdvara, dvs kamera och radar. Tidigare bilar har bara vanlig farthållare och ingen autobroms.
Räkna med 35 mils sommarräckvidd i motorvägsfart för en S85 med eller utan P.
60 och 70-modellerna ligger motsvarande lägre.
Alla bilar har 8 års drivlinegaranti. Med de tidiga bilarna är det vanligt att den bakre motorn behöver bytas. Det går på garanti. Är det inte gjort finns risk att det behöver göras nån gång. Men även då är det inte säkert att den nya motorn håller heller. Det är rena slumpen som avgör. Jag har aldrig bytt. Andra har bytt flera gånger.
Generellt kan man säga att det är fler fel ju tidigare årsmodell man köper. Men om den förra ägaren har skött sig bra så borde de största felen vara ätgärdade. Om det går, försök hitta en bil med garanti kvar.
Batteriet kan du i princip inte se statusen på. Det kan bara Tesla. Du kan eventuellt göra en grov uppskattning över hur mycket det har degraderats med tiden genom att ladda fullt och kolla vad bilen anger för räckvidd. För en ny S85 ska den ligga runt 42 mil eller nåt sånt. Vet ej exakt. Bilen kommer visa mindre, då vet du på ett ungefär hur batteriet mår.
85-modellerna utan D har ungefär samma räckvidd, men P-modellen är mycket roligare. Det är avsevärt mer pulver i den. D-modellen kom oktober 2015 och har en smula mer räckvidd. Men priset är högre. Dessutom får du då autopilot hårdvara, dvs kamera och radar. Tidigare bilar har bara vanlig farthållare och ingen autobroms.
Räkna med 35 mils sommarräckvidd i motorvägsfart för en S85 med eller utan P.
60 och 70-modellerna ligger motsvarande lägre.
Alla bilar har 8 års drivlinegaranti. Med de tidiga bilarna är det vanligt att den bakre motorn behöver bytas. Det går på garanti. Är det inte gjort finns risk att det behöver göras nån gång. Men även då är det inte säkert att den nya motorn håller heller. Det är rena slumpen som avgör. Jag har aldrig bytt. Andra har bytt flera gånger.
Generellt kan man säga att det är fler fel ju tidigare årsmodell man köper. Men om den förra ägaren har skött sig bra så borde de största felen vara ätgärdade. Om det går, försök hitta en bil med garanti kvar.
Batteriet kan du i princip inte se statusen på. Det kan bara Tesla. Du kan eventuellt göra en grov uppskattning över hur mycket det har degraderats med tiden genom att ladda fullt och kolla vad bilen anger för räckvidd. För en ny S85 ska den ligga runt 42 mil eller nåt sånt. Vet ej exakt. Bilen kommer visa mindre, då vet du på ett ungefär hur batteriet mår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa begagnad Tesla?
Man har botar många sjukdomar från ca sommaren 2015
Då är det läckande tak samt bakljus
Sen är 2014 bilarna sämre isolerade och allmänt sämre kvalitetskänsla
Då är det läckande tak samt bakljus
Sen är 2014 bilarna sämre isolerade och allmänt sämre kvalitetskänsla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Köpa begagnad Tesla?
Det finns faktiskt ett fåtal S85 från sent 2014 med AP1.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa begagnad Tesla?
Absolut, jag har en av domJohnalm skrev:Det finns faktiskt ett fåtal S85 från sent 2014 med AP1.
Bylund oxo tex
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa begagnad Tesla?
Fullt möjligt att D-modellen kom liiiiite tidigare än såmati skrev:Många frågor som det inte finns ett enkelt svar på.
85-modellerna utan D har ungefär samma räckvidd, men P-modellen är mycket roligare. Det är avsevärt mer pulver i den. D-modellen kom oktober 2015 och har en smula mer räckvidd. Men priset är högre. Dessutom får du då autopilot hårdvara, dvs kamera och radar. Tidigare bilar har bara vanlig farthållare och ingen autobroms.
Räkna med 35 mils sommarräckvidd i motorvägsfart för en S85 med eller utan P.
60 och 70-modellerna ligger motsvarande lägre.
Alla bilar har 8 års drivlinegaranti. Med de tidiga bilarna är det vanligt att den bakre motorn behöver bytas. Det går på garanti. Är det inte gjort finns risk att det behöver göras nån gång. Men även då är det inte säkert att den nya motorn håller heller. Det är rena slumpen som avgör. Jag har aldrig bytt. Andra har bytt flera gånger.
Generellt kan man säga att det är fler fel ju tidigare årsmodell man köper. Men om den förra ägaren har skött sig bra så borde de största felen vara ätgärdade. Om det går, försök hitta en bil med garanti kvar.
Batteriet kan du i princip inte se statusen på. Det kan bara Tesla. Du kan eventuellt göra en grov uppskattning över hur mycket det har degraderats med tiden genom att ladda fullt och kolla vad bilen anger för räckvidd. För en ny S85 ska den ligga runt 42 mil eller nåt sånt. Vet ej exakt. Bilen kommer visa mindre, då vet du på ett ungefär hur batteriet mår.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa begagnad Tesla?
Oktober 2014 såklart. Jag kan inte se vad jag skriver, behöver nya glasögon....Bjelke skrev:Fullt möjligt att D-modellen kom liiiiite tidigare än såmati skrev:Många frågor som det inte finns ett enkelt svar på.
85-modellerna utan D har ungefär samma räckvidd, men P-modellen är mycket roligare. Det är avsevärt mer pulver i den. D-modellen kom oktober 2015 och har en smula mer räckvidd. Men priset är högre. Dessutom får du då autopilot hårdvara, dvs kamera och radar. Tidigare bilar har bara vanlig farthållare och ingen autobroms.
Räkna med 35 mils sommarräckvidd i motorvägsfart för en S85 med eller utan P.
60 och 70-modellerna ligger motsvarande lägre.
Alla bilar har 8 års drivlinegaranti. Med de tidiga bilarna är det vanligt att den bakre motorn behöver bytas. Det går på garanti. Är det inte gjort finns risk att det behöver göras nån gång. Men även då är det inte säkert att den nya motorn håller heller. Det är rena slumpen som avgör. Jag har aldrig bytt. Andra har bytt flera gånger.
Generellt kan man säga att det är fler fel ju tidigare årsmodell man köper. Men om den förra ägaren har skött sig bra så borde de största felen vara ätgärdade. Om det går, försök hitta en bil med garanti kvar.
Batteriet kan du i princip inte se statusen på. Det kan bara Tesla. Du kan eventuellt göra en grov uppskattning över hur mycket det har degraderats med tiden genom att ladda fullt och kolla vad bilen anger för räckvidd. För en ny S85 ska den ligga runt 42 mil eller nåt sånt. Vet ej exakt. Bilen kommer visa mindre, då vet du på ett ungefär hur batteriet mår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa begagnad Tesla?
Mars 2015 skulle jag säga att D kom. Hit till Sverige alltså, eller fick någon sin tidigare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpa begagnad Tesla?
Men eventet var väl 2014 eller inns jag fel?bylund skrev:Mars 2015 skulle jag säga att D kom. Hit till Sverige alltså, eller fick någon sin tidigare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa begagnad Tesla?
Ja, det var i oktober 2014, men man hittar ingen D-bil som registrerats 2014 i Sverige.mati skrev:Men eventet var väl 2014 eller inns jag fel?bylund skrev:Mars 2015 skulle jag säga att D kom. Hit till Sverige alltså, eller fick någon sin tidigare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpa begagnad Tesla?
Denna var nog första D som kom till Sverige och filmen på den publicerades 2 mars 2014...mati skrev:Men eventet var väl 2014 eller inns jag fel?bylund skrev:Mars 2015 skulle jag säga att D kom. Hit till Sverige alltså, eller fick någon sin tidigare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Köpa begagnad Tesla?
En till här. P85+ från 2014-10 med AP1.Bjelke skrev:Absolut, jag har en av domJohnalm skrev:Det finns faktiskt ett fåtal S85 från sent 2014 med AP1.
Bylund oxo tex
Låg reggad effekt = billig försäkring, stor frunk och tillräcklig knuff. Ljudisoleringen är dock inget att hänga i granen och den är lite smäckig på sina håll. Plonk, låter det man stänger dörren t.ex. Vet inte om det är bättre på nyare modeller?
Model S Standard Range Raven
Re: Köpa begagnad Tesla?
Jag har haft en S85 2014/06 och RWD gjorde att den var tystare än när man har motor även fram. Dessutom stor frunk.
Jag var riktigt nöjd med den och trivdes i den. Har nyss sålt den och då gått 7972mil.
90% = 345km, 100% 378 eller 380km om jag kommer ihåg korrekt.
Bytt bakre ljus pga kodens, nedersta kromlist bak pga rostvatten pga en mutter som de nu kört i annat mtrl. Ny DU pga missljud vid ca 30-60 när man håller konstant fart lät det bssss ljud. Märktes tydligt. Justerat små triangelfönstrena vid framrutan. P-broms bytt pga felmeddelande. Nytt 12V batt vid servicekontroll.
Helläder och tycker slitaget som uppstod vid svankhöjd på kanten inte var så vackert. Men finns även andra bilar man ser detta på. Kanske halvläder är bättre?
LED-rampen hade nån lampa slocknat, så kontrollera den är ett bra tips. Pga konstruktionen sä fick de ta lös bagagerutan för att komma åt den tydligen.
På vissa beg går det köpa till förl garanti via 3e part. Men gick inte på min iallafall.
Jag var riktigt nöjd med den och trivdes i den. Har nyss sålt den och då gått 7972mil.
90% = 345km, 100% 378 eller 380km om jag kommer ihåg korrekt.
Bytt bakre ljus pga kodens, nedersta kromlist bak pga rostvatten pga en mutter som de nu kört i annat mtrl. Ny DU pga missljud vid ca 30-60 när man håller konstant fart lät det bssss ljud. Märktes tydligt. Justerat små triangelfönstrena vid framrutan. P-broms bytt pga felmeddelande. Nytt 12V batt vid servicekontroll.
Helläder och tycker slitaget som uppstod vid svankhöjd på kanten inte var så vackert. Men finns även andra bilar man ser detta på. Kanske halvläder är bättre?
LED-rampen hade nån lampa slocknat, så kontrollera den är ett bra tips. Pga konstruktionen sä fick de ta lös bagagerutan för att komma åt den tydligen.
På vissa beg går det köpa till förl garanti via 3e part. Men gick inte på min iallafall.
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
Re: Köpa begagnad Tesla?
Stämmer. Min gamla P85 2014 var mycket (!) tystare än min nuvarande S90D. För det första så slapp man det ständiga vinandet från främre motorn och dessutom var den bättre isolerad mot vägljud.seafarer skrev:Jag har haft en S85 2014/06 och RWD gjorde att den var tystare än när man har motor även fram. Dessutom stor frunkl.
Men det är högst individuellt från bil till bil. Jag har haft D-modeller som loaners som var ännu mer högljudda, men jag har även haft sådana som var tystare än min. Det går alltså inte att uttala sig generellt. Men jag har mig veterligen aldrig kört en RWD-modell som var särskilt högljudd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa begagnad Tesla?
Tack för alla svar! Har fortsatt att forska en del och det verkar onekligen som om det finns en del brister i kvalitén på dessa bilar. Samt att Tesla är väldigt restriktiva angående reservdelar och annan teknisk support. Kan jag till viss del förstå då mycket av värdet i deras märke ligger i deras avancerade teknik. Summa summarum däremot verkar majoriteten av ägarna vara helt lyriska i sina Teslor.
Efter era svar och det jag funnit fram så verkar det logiskt att sikta in sig på en S med 85kW. Om det blir en P eller inte får nog slumpen avgöra. För även om en del av lockelsen med dessa bilar är just effekten så blir detta min första Tesla, och elbil generellt. Planen är inte att ha den så mycket längre än ett år då jag tror att massa kommer hända på marknaden framöver, Model 3, Audi e-tron och Mb EQC börjar levereras till kunder bl.a. Teknologin kommer säkert göra ett stort steg, Model 3 verkar redan vara avsevärt mycket mer effektiv än nuvarande modeller, vilket kommer öka räckvidd, användarvänlighet och driva ner priserna. Ju billigare bil jag köper desto mindre borde jag i teorin förlora i andrahandsvärde, men här spelar ju också utrustning som t.ex Autopilot in som mati nämnde. Detta kan driva upp andrahandsvärdet samtidigt som det självklart också är kul att ha för min egen del under den tiden jag själv använder den.
Har också några nya frågor.
Då jag jobbar borta i perioder så kommer bilen eventuellt bli stående i 1 månad, kanske mer. Hur tacklar batteriepaketet detta och är det bäst att låta den stå i-pluggad under denna period eller kan detta skada/överladda batterierna? Kommer detta ge mig massa eventuella problem eller ska bilen, i teorin, klara det utan problem?
Med SuC tillgängligt så laddas batteriepaketet till 80% på ca 30min enligt vad jag förstått. Hur lång tid tar det att ladda de sista 20%, rimligtvis genom hemuttag, och bör detta göras med jämna mellanrum för att underhålla batteripaketet? Kan man t.ex köra runt i månadsvis och bara ladda upp till 80% genom SuC? Hur ser er laddningshistorik ut?
Med tanke på all diskussion angående Teslas problem med kvalité, hur har ni upplevt erat ägande i förhållande till reperation och service?
Tack än en gång för alla svar!
Det är detta jag också tänker. När bilen har några år på nacken bör de vanligaste felen redan blivit åtgärdade. Problem med läckande tak och baklyktor borde ju märkas ganska omgående i Norge där det regnar med jämna mellanrum. Är det problem med batteriet, DU eller andra viktiga komponenter så borde de förhoppningsvis visat sig under de 4-5 år som bilen har använts. Förhoppningsvis...mati skrev:Generellt kan man säga att det är fler fel ju tidigare årsmodell man köper. Men om den förra ägaren har skött sig bra så borde de största felen vara ätgärdade. Om det går, försök hitta en bil med garanti kvar.
e5m1r skrev:Sen är 2014 bilarna sämre isolerade och allmänt sämre kvalitetskänsla
Här verkar åsikterna gå isär lite, även om seafarer påpekar att det verkar vara högst individuellt, gällande ljudnivån iaf. Finns det någon bakgrund till att 2014 modeller ska vara sämre?mati skrev:Stämmer. Min gamla P85 2014 var mycket (!) tystare än min nuvarande S90D. För det första så slapp man det ständiga vinandet från främre motorn och dessutom var den bättre isolerad mot vägljud.seafarer skrev:Jag har haft en S85 2014/06 och RWD gjorde att den var tystare än när man har motor även fram. Dessutom stor frunkl.
Men det är högst individuellt från bil till bil. Jag har haft D-modeller som loaners som var ännu mer högljudda, men jag har även haft sådana som var tystare än min. Det går alltså inte att uttala sig generellt. Men jag har mig veterligen aldrig kört en RWD-modell som var särskilt högljudd.
Efter era svar och det jag funnit fram så verkar det logiskt att sikta in sig på en S med 85kW. Om det blir en P eller inte får nog slumpen avgöra. För även om en del av lockelsen med dessa bilar är just effekten så blir detta min första Tesla, och elbil generellt. Planen är inte att ha den så mycket längre än ett år då jag tror att massa kommer hända på marknaden framöver, Model 3, Audi e-tron och Mb EQC börjar levereras till kunder bl.a. Teknologin kommer säkert göra ett stort steg, Model 3 verkar redan vara avsevärt mycket mer effektiv än nuvarande modeller, vilket kommer öka räckvidd, användarvänlighet och driva ner priserna. Ju billigare bil jag köper desto mindre borde jag i teorin förlora i andrahandsvärde, men här spelar ju också utrustning som t.ex Autopilot in som mati nämnde. Detta kan driva upp andrahandsvärdet samtidigt som det självklart också är kul att ha för min egen del under den tiden jag själv använder den.
Har också några nya frågor.
Då jag jobbar borta i perioder så kommer bilen eventuellt bli stående i 1 månad, kanske mer. Hur tacklar batteriepaketet detta och är det bäst att låta den stå i-pluggad under denna period eller kan detta skada/överladda batterierna? Kommer detta ge mig massa eventuella problem eller ska bilen, i teorin, klara det utan problem?
Med SuC tillgängligt så laddas batteriepaketet till 80% på ca 30min enligt vad jag förstått. Hur lång tid tar det att ladda de sista 20%, rimligtvis genom hemuttag, och bör detta göras med jämna mellanrum för att underhålla batteripaketet? Kan man t.ex köra runt i månadsvis och bara ladda upp till 80% genom SuC? Hur ser er laddningshistorik ut?
Med tanke på all diskussion angående Teslas problem med kvalité, hur har ni upplevt erat ägande i förhållande till reperation och service?
Tack än en gång för alla svar!
Re: Köpa begagnad Tesla?
Ska du lämna den stående i 3mån skulle jag säga att du ”måste” ha kabeln i. Sätt laddnivån till 70% tex så sköter bilen sig själv och laddar på lite vid behov.
Teslabilarna är också ganska olika ”individer”. Så en från 2014 kan vara ganska tyst och felfri. Medans en anna låter och skramlar betydligt mer och får byta flera saker på garantin.
Själv skulle jag nog leta efter en hyfsat lågmilad (typ 6000mil) S85 med AP1. Det bör gå att hitta för 550-600” i Sverige.
Priserna om man kollar i Norge ver jag inte riktigt. Men utbudet är så klart större där!
Sålde vår 3000mil P85 med AP1, panoramata och läder förra hösten och fick 689”.
Teslabilarna är också ganska olika ”individer”. Så en från 2014 kan vara ganska tyst och felfri. Medans en anna låter och skramlar betydligt mer och får byta flera saker på garantin.
Själv skulle jag nog leta efter en hyfsat lågmilad (typ 6000mil) S85 med AP1. Det bör gå att hitta för 550-600” i Sverige.
Priserna om man kollar i Norge ver jag inte riktigt. Men utbudet är så klart större där!
Sålde vår 3000mil P85 med AP1, panoramata och läder förra hösten och fick 689”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Köpa begagnad Tesla?
Låt bilen stå inkopplad på 50-60% laddnivå, då kan den stå hur länge som helst.
Supercharging från 0 upp till 80% tar ca lika lång tid som resterande 80-100%. I praktiken står man inte och väntar på detta utan fortsätter resan när man är klar med kroppens behov dvs. mat, toa och eventuellt lite sömn. Sedan laddar man på nästa SuC.
Är inne på min andra MS. Den första var P85 (körde 13000mil) den nuvarande 90D har gått 7000 mil. Saknade AP på den första, det var därför jag bytte.
AP2 på den nuvarande funkar super. Möjligen lite mera fel på den första. dock lite (marginellt) tystare. Solitt tak på båda vilket jag och frugan uppskattar.
Jämnare värme i den nya. Saknar mest luftfjädring eftersom modellen är stor och låg och det kan bli "grundkänning" vid väggupp i för hög fart.
Vi kommer under inga förhållanden att gå tillbaka till fossilbilar.
Tänker behålla den nuvarande minst 8 år. Har fri SuC for life.
Supercharging från 0 upp till 80% tar ca lika lång tid som resterande 80-100%. I praktiken står man inte och väntar på detta utan fortsätter resan när man är klar med kroppens behov dvs. mat, toa och eventuellt lite sömn. Sedan laddar man på nästa SuC.
Är inne på min andra MS. Den första var P85 (körde 13000mil) den nuvarande 90D har gått 7000 mil. Saknade AP på den första, det var därför jag bytte.
AP2 på den nuvarande funkar super. Möjligen lite mera fel på den första. dock lite (marginellt) tystare. Solitt tak på båda vilket jag och frugan uppskattar.
Jämnare värme i den nya. Saknar mest luftfjädring eftersom modellen är stor och låg och det kan bli "grundkänning" vid väggupp i för hög fart.
Vi kommer under inga förhållanden att gå tillbaka till fossilbilar.
Tänker behålla den nuvarande minst 8 år. Har fri SuC for life.
Re: Köpa begagnad Tesla?
Det rekommenderas inte att använda SuC på samma sätt som en bensinstation, dvs ladda nån gång i månaden när batteriet börjar bli tomt. SuC är tänkt för långresor. En S85 laddar som snabbast mellan 0 och ca 40%. Därefter minskar laddeffekten i princip linjärt. Vid över 90% händer inte så mycket längre, då är det lika bra att ladda via trefasuttaget eller typ2.
Till vardags ska man ställa in bilen så att batteriet inte laddas mer än nödvändigt. Runt 70-80% brukar de flesta ha som vanlig laddnivå.
En Tesla förbrukar en icke oväsentlig mängd el även när den inte används. Det är alla datorer osv som käkar en del kräm. Det kan försvinna upp till 3% per dag. Det är därför bra att ha bilen inkopplad hela tiden. Står bilen stilla i flera veckor är det rentav livsviktigt att den har tillgång till elektroner. Annars kan det i värsta fall bli totalstopp med batterihaveri som följd.
Till vardags ska man ställa in bilen så att batteriet inte laddas mer än nödvändigt. Runt 70-80% brukar de flesta ha som vanlig laddnivå.
En Tesla förbrukar en icke oväsentlig mängd el även när den inte används. Det är alla datorer osv som käkar en del kräm. Det kan försvinna upp till 3% per dag. Det är därför bra att ha bilen inkopplad hela tiden. Står bilen stilla i flera veckor är det rentav livsviktigt att den har tillgång till elektroner. Annars kan det i värsta fall bli totalstopp med batterihaveri som följd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fördelar med begagnat
En del begagnade Teslor har ombordladdare på 22 kW. Det är en fördel med de begagnade bilarna, för sedan 2015 har det försvunnit som tillval på nya bilar. Diskussion om 22 kW-laddaren finns här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 52&t=12754
Dessutom har en del gamla färger försvunnit, som t ex grön och brun (okej, den bruna är inte vacker men den gröna är lite av en raritet), som går att hitta på begagnade bilar.
Som redan nämnts så var det modell S med endast en motor som hade den största mängden bagageutrymme.
Dessutom har en del gamla färger försvunnit, som t ex grön och brun (okej, den bruna är inte vacker men den gröna är lite av en raritet), som går att hitta på begagnade bilar.
Som redan nämnts så var det modell S med endast en motor som hade den största mängden bagageutrymme.
Re: Köpa begagnad Tesla?
I upp till 3 månader kommer det förhoppningsvis inte bli, men 4-8 veckor är inte omöjligt då jag jobbar skift. Hur mycket el drar en Tesla som bara står och underhåller sin nuvarande batterinivå? Vad har ni sett för ökning på er elräkning generellt sedan ni köpte era Teslor?Leo skrev:Ska du lämna den stående i 3mån skulle jag säga att du ”måste” ha kabeln i. Sätt laddnivån till 70% tex så sköter bilen sig själv och laddar på lite vid behov.
Själv skulle jag nog leta efter en hyfsat lågmilad (typ 6000mil) S85 med AP1. Det bör gå att hitta för 550-600” i Sverige.
Det jag tänker på om man ska köpa en begagnad Tesla med låga mil som är äldre, 2013-2015, så finns risken att den gått så lite att de vanliga problemen inte hunnit visa sig än. Att man riskerar att stå med en bil utan/i slutet av sin garantiperiod som inte har fått de reperationer/förbättringar som andra mer högmilade bilar fått. Att en bil med låga mil inte nödvändigtvis har samma värde hos en Tesla som hos en vanlig fossildriven bil.
Hur ofta bör man ladda batterinivån till 100%? Vad är anledningen till att de flesta bara laddar till ~80%, även när många säkert låter den stå i-pluggad hemmavid över natten? Tar det så lång tid att ladda de sista ~20% eller är det för att man inte vill ta den kostnaden när man själv tillhandahåller med elen?Delta skrev:Låt bilen stå inkopplad på 50-60% laddnivå, då kan den stå hur länge som helst.
Supercharging från 0 upp till 80% tar ca lika lång tid som resterande 80-100%.
Är inne på min andra MS. Den första var P85 (körde 13000mil) den nuvarande 90D har gått 7000 mil.
Hur har ditt ägande varit med alla de milen i bagaget? Många fel/reperationer?
Så som jag använt, och använder mina fordon när jag är ledig är att jag kör ganska mycket. Gärna längre sträckor. Därför är Tesla med gratis tillgång till laddning intressant. Så jag kommer alltså inte puttra runt i ett mindre område på daglig basis utan mer köra en längre sträcka, bli ett par dagar och sedan rulla vidare.mati skrev:Det rekommenderas inte att använda SuC på samma sätt som en bensinstation, dvs ladda nån gång i månaden när batteriet börjar bli tomt. SuC är tänkt för långresor. En S85 laddar som snabbast mellan 0 och ca 40%. Därefter minskar laddeffekten i princip linjärt. Vid över 90% händer inte så mycket längre, då är det lika bra att ladda via trefasuttaget eller typ2.
För att få billigast möjliga bilägande, och en stor poäng med Tesla är därför att utnyttja gratis laddningsstationer mest möjligt. Så planen är att stanna vid den SuC eller annan laddningsstation närmast min destination och ladda bilen till ~80% där för att sedan plugga in den vid ankomst. Detta för att ta största delen av laddningen på en plats där det är gratis. Då kan det vara en stor fördel att se till att den bil jag köper har en 22kW ombordladdare som Simon nämnde.
Tack än en gång för alla svar!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa begagnad Tesla?
Att ladda upp till 80% handlar om att batteriet kan degraderas om det lämnas på en högre nivå, det bör
man alltså bara göra när det verkligen behövs...
Att ladda fullt ibland ger dock batteriet chansen att
kalibrera sig (balanseras)
man alltså bara göra när det verkligen behövs...
Att ladda fullt ibland ger dock batteriet chansen att
kalibrera sig (balanseras)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa begagnad Tesla?
Bilen kommer tjata som en gammal kärring när man försöker ladda 100% flera gånger i rad. Det går, med det rekommenderas inte. Batteriet mår bäst av att bara ladda till mellan 50 och 90%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpa begagnad Tesla?
Det är bättre på nyare bilar, och det beror på att Tesla satt dämpmatta på insidan av dörrplåten.jeppe_sthlm skrev:Ljudisoleringen är dock inget att hänga i granen och den är lite smäckig på sina håll. Plonk, låter det man stänger dörren t.ex. Vet inte om det är bättre på nyare modeller?
Bilar från 2014 har väldigt lite dämpmatta på framdörrarna och saknar det helt på bakdörrarna. Bilar från 2015 har fått lite, lite mer på framdörrarna och även fått minimalt lite på bakdörrarna. Så båda årsmodellerna har stor förbättringspotential med andra ord. Antar att bilar tillverkade senare fått ännu mer dämpning.
I samband med högtalarbyte satte jag dämpmatta på dörrplåten på min bil (P85 -14). Samma sak när jag senare bytte högtalare i dannis förra bil (85D -15) och det gör enorm skillnad. Från ihåligt plonk till kassaskåpsljud när man stänger dörrarna.
Och det gör även att ljudet från högtalarna i dörrarna blir bättre, vilket egentligen var syftet med det hela.
Vill du fixa ”plonket” på din bil och har vägarna förbi så kan du få så mycket Silent Coat Vibrodamping du behöver. danni donerade överskottet till mig när vi var klara med hans bil.
Model Y P
Model S P
Model S P