Att ladda upp till 80% handlar om att batteriet kan degraderas om det lämnas på en högre nivå, det bör
man alltså bara göra när det verkligen behövs...
Att ladda fullt ibland ger dock batteriet chansen att
kalibrera sig (balanseras)
Köpa begagnad Tesla?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa begagnad Tesla?
Bilen kommer tjata som en gammal kärring när man försöker ladda 100% flera gånger i rad. Det går, med det rekommenderas inte. Batteriet mår bäst av att bara ladda till mellan 50 och 90%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpa begagnad Tesla?
Det är bättre på nyare bilar, och det beror på att Tesla satt dämpmatta på insidan av dörrplåten.jeppe_sthlm skrev:Ljudisoleringen är dock inget att hänga i granen och den är lite smäckig på sina håll. Plonk, låter det man stänger dörren t.ex. Vet inte om det är bättre på nyare modeller?
Bilar från 2014 har väldigt lite dämpmatta på framdörrarna och saknar det helt på bakdörrarna. Bilar från 2015 har fått lite, lite mer på framdörrarna och även fått minimalt lite på bakdörrarna. Så båda årsmodellerna har stor förbättringspotential med andra ord. Antar att bilar tillverkade senare fått ännu mer dämpning.
I samband med högtalarbyte satte jag dämpmatta på dörrplåten på min bil (P85 -14). Samma sak när jag senare bytte högtalare i dannis förra bil (85D -15) och det gör enorm skillnad. Från ihåligt plonk till kassaskåpsljud när man stänger dörrarna.
Och det gör även att ljudet från högtalarna i dörrarna blir bättre, vilket egentligen var syftet med det hela.
Vill du fixa ”plonket” på din bil och har vägarna förbi så kan du få så mycket Silent Coat Vibrodamping du behöver. danni donerade överskottet till mig när vi var klara med hans bil.
Model Y P
Model S P
Model S P