Wallcharger på jobbet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Wallcharger på jobbet

Inlägg av Delta1 »

God morgon.

Hämtade ut min S i torsdags förra veckan med en Wallcharger i bagaget. Planen var att skruva upp laddaren på jobbet, men en fråga har infunnit sig. Då vi har parkeringsplatserna utanför företagets inhägnad och inte själva äger marken, går det att säkerställa att ingen annan får för sig att ladda när ingen är närvarande på jobbet? Går det för andra fordon att använda sig av laddaren? Finns det möjlighet att "låsa" laddaren till antingen bara min bil eller bara till andra Teslor?

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av Leo »

Tror att det är samma ”hårdvara” som de WC som Tesla ger bort till de typ hotel, företag osv som vill erbjuda destinationsladdning för Tesla. De är spärrade så att bara Teslabilar kan ladda.

Därför kanske det går att bygla så att i alla fall bara Teslabilar kan ladda där.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av fimpen »

Hej

Det går att begränsa den till att bara ladda teslor med någon switch inuti. Men du! Kom ihåg att om skatteverket får nys om att du har en laddare som inte mäter strömmen och du därmed inte förmånsbeskattas för den laddning du faktiskt gör, anser de att du har tillgång till fri laddning på jobbet och du blir förmånsbeskattad för obegränsad bränsleförmån. Bara det fick mig att skruva upp laddboxen hemma istället. Det går fint och den är helt skattefri eftersom det rör sig om ett el-bils-specifikt tillbehör.

Sätt upp ett trefas-uttag och ladda där istället är mitt tips.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av Delta1 »

Tack för snabba svar!

Det där med "obegränad bränsleförmån" var en nyhet för mig. Vad innebär det i kronor & ören?
Verdi

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av Verdi »

Som sagt, bättre med trefaskontakt. Ladda med UMC:n. Då uppstår väl ingen förmån heller skulle jag tro. Samt betydligt mindre risk att andra elbilar kopplar in sig.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av oscfor »

Förmånen uppstår när du laddar, inte hur du laddar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Förmånen uppstår när du laddar, inte hur du laddar.
Det kan de inte bevisa så i så fall är det tillgången till ett eluttag som ska beskattas. Då räcker det om det finns ett schuko som går att nå från bilen.

Hur många fossilbilister har betalat förmånsskatt på elen till motorvärmare för övrigt?
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av DR-EL »

Detta med förmånsvärde för "bränsle" blir ju lite knepigt då det finns fria laddstationer.

Hur skall man t.ex se på fri laddning på SuC eller annan gratis laddare på allmän plats? Skall föraren (förmånstagaren) rapportera in hur mycket man laddat gratis?

Om ett företag har gratis laddstationer till allmänheten (kunder) och en anställd laddar där hur skall man hålla koll på det?

Tror man måste jobba om hela detta tänk när elbilar blir vanligare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av mati »

DR-EL skrev:
Detta med förmånsvärde för "bränsle" blir ju lite knepigt då det finns fria laddstationer.

Hur skall man t.ex se på fri laddning på SuC eller annan gratis laddare på allmän plats? Skall föraren (förmånstagaren) rapportera in hur mycket man laddat gratis?

Om ett företag har gratis laddstationer till allmänheten (kunder) och en anställd laddar där hur skall man hålla koll på det?

Tror man måste jobba om hela detta tänk när elbilar blir vanligare.
Det är ett återkommande diskussionsämne. Fri SuC kan anses som fritt bränsle, vilket det naturligtvis inte är eftersom det ingår i bilens pris och därmed även i bilens förmånsvärde. Samtidigt laddar man ju oftast hemma och det blir i praktiken väldigt svårt att veta hur mycket "fri" el man har laddat. Och som du säger, hur hanteras gratis laddstolpar på allmän plats? Det kan knappast uppstå en förmån eftersom de är gratis för alla. Och det är ju supercharging också. Hade jag köpt bilen privat hade jag inte betalat ett dyft mer för supercharging. Är det då en förmån? Vi teslaägare vet ju redan svaret, skatteverket kan däremot ha helt andra åsikter.
Sätt inte upp laddboxen på jobbet, då blir de bara petiga och vill jävlas. Ladda i så fall med UMCn på jobbet och berätta inte det för någon. Laddboxen kan du skruva upp hemma, då uppstår ingen förmån eftersom det är elbilsrelaterad utrustning, och du kan alltid hävda att all din laddning sker hemma med din egen el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av fimpen »

Hej

Jag har råddat lite med min revisor, och reglerna är ju inte anpassade för elbilar, men ”neutralt” skrivna på ett sätt så att det rent tekniskt funkar för alla bränslen. Om arbetsgivaren låter dig som arbetstagare ladda fritt, så jämställs det med att du har en gratis bensinpump på jobbet. Förmånsvärdet av detta beräknas då som 1,2 * kostnaden, dvs ”bränsle”-förbrukning * a-pris * privata mil. Det spelar ingen roll att du kan ladda gratis på annat håll eller att även eventuella kunder får ta del av gratis-laddningen.

Det hela är ju gôrknäppt, men viss logik finns ju i att en förmån av det här slaget ju har ett värde, och därmed ska beskattas.

Men i praktiken betyder det väl att arbetsplatser får sätta upp skyltar vid laddstolparna, och skriva ”endast för kunder” eller nåt. Sedan kanske de kan låta bli att bötfälla eventuella anställda som ”råkar” ladda lite.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av Svenssons »

fimpen skrev:
Hej

Jag har råddat lite med min revisor, och reglerna är ju inte anpassade för elbilar, men ”neutralt” skrivna på ett sätt så att det rent tekniskt funkar för alla bränslen. Om arbetsgivaren låter dig som arbetstagare ladda fritt, så jämställs det med att du har en gratis bensinpump på jobbet. Förmånsvärdet av detta beräknas då som 1,2 * kostnaden, dvs ”bränsle”-förbrukning * a-pris * privata mil. Det spelar ingen roll att du kan ladda gratis på annat håll eller att även eventuella kunder får ta del av gratis-laddningen.

Det hela är ju gôrknäppt, men viss logik finns ju i att en förmån av det här slaget ju har ett värde, och därmed ska beskattas.

Men i praktiken betyder det väl att arbetsplatser får sätta upp skyltar vid laddstolparna, och skriva ”endast för kunder” eller nåt. Sedan kanske de kan låta bli att bötfälla eventuella anställda som ”råkar” ladda lite.
Blir lite tufft att vara anställd på Tesla då... Där står ju arbetsgivaren för fri laddning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av bylund »

fimpen skrev:
Hej

Jag har råddat lite med min revisor, och reglerna är ju inte anpassade för elbilar, men ”neutralt” skrivna på ett sätt så att det rent tekniskt funkar för alla bränslen. Om arbetsgivaren låter dig som arbetstagare ladda fritt, så jämställs det med att du har en gratis bensinpump på jobbet. Förmånsvärdet av detta beräknas då som 1,2 * kostnaden, dvs ”bränsle”-förbrukning * a-pris * privata mil. Det spelar ingen roll att du kan ladda gratis på annat håll eller att även eventuella kunder får ta del av gratis-laddningen.

Det hela är ju gôrknäppt, men viss logik finns ju i att en förmån av det här slaget ju har ett värde, och därmed ska beskattas.

Men i praktiken betyder det väl att arbetsplatser får sätta upp skyltar vid laddstolparna, och skriva ”endast för kunder” eller nåt. Sedan kanske de kan låta bli att bötfälla eventuella anställda som ”råkar” ladda lite.
Om det finns två grannföretag med laddstolpar får man väl se till att ladda hos grannen...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av mati »

När jag var anställd hos ett företag (innan jag startade eget) fick jag ladda Teslan på jobbet gratis. Vi hyrde våra lokaler hos en av våra kunder som även stod för elen. Tekniskt sett var det alltså min kund som betalade min laddning eftersom det var deras fastighet och deras elräkning. Det var ingen som ens övervägde att det kunde vara en löneförmån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Wallcharger på jobbet

Inlägg av DR-EL »

Det är lite det jag menar att lagstiftningen är föråldrad och behöver ses över. Väldigt få företag har en gratis bensinpump på gården men ganska många har ett eluttag. Huruvida det är en 3-fas handske eller en typ 2 laddkabel borde inte spela någon roll.

Vi har 2 laddplatser på företaget som sitter helt öppet och skulle kunna ses som "gratis laddplatser" de sitter på vår fastighet som ägs av ett fastighetsbolag jag är anställd och har bilen som förmånsbil på ett annat bolag vad är skillnaden om jag laddar på jobbet eller laddarna i Täby centrum?

Skulle jag bli förmånsbeskattad på den ena men inte den andra?
Skriv svar