Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har till slut kommit till skott och börjat undersöka laddning till vår BRF.

Efter att ha pratat lite snabbt med en leverantör (Cacharge) undrar jag om det verkligen är värt att köpa en managerad tjänst till en BRF?

Vad de kunde erbjuda var en smart lastbalansering med AI, som lärde sig att känna igen laddmönster på olika platser för att kunna ladda så många bilar som möjligt på så låg säkring som möjligt. Gillar tanken, men efter en snabb inventering av våra säkringar känns det spontant som att det finns en hel del att ta av.

Hittade bl.a. en 50A säkring till en tvättstuga, på vilken förbrukningen ligger mellan 100-200 kWh per dygn.

Tjänsten innefattade även drift/underhåll av utrustning samt fakturering av förbrukning till medlemmarna.

Detta kostade 199kr/månad och uttag.

Funderar i banorna att börja med 4-8 uttag och ta en fast avgift för ladduttaget och därmed kunna lägga de pengarna på ström istället.

Tacksam för erfarenheter och tips!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

Nej, du kommer inte kunna nycklar ut kostnaden. Utöver dessa 200kr skall du nycklar ut installationskostnad på kanske 15000kr per uttag på 10 år = 100-150kr vilket blir 300-400kr innan p-plats skall betalas och förbrukning el..

Har hjälpt några BRF:er och alltid kommit fram till att det är bättre att ta betalt för schablon-el och stämma av på kvartal/halvår/år.

Kolla ex Garos laddboxar med effektvakt som kan seriekopplas och styras lokalt, prisvärda och bra lösning för att inte knäcka huvudsäkring och de lastbalanserar mellan sig.

Säkringen i tvättstugan har inget med det att göra, kolla huvudsäkring eller vad det står på elfakturan till föreningen.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bra vinkel på det där - känns ju dumt att betala mer för tjänsten än för stolpen..

Storleken på säkringen är från fakturan/abonnemanget till tvättstuga - sorry, var lite otydligt.

Har du haft någon individuell mätning, eller enbart tagit de totala förbrukningen och delat den rakt av på antal platser med laddning?

Har kollat på Garo, men skulle helst vilja ha boxar med två uttag, för att minimera installationsarbetet och hittade ingen sådan. Kanske googlat dåligt..

Tittade på EVA Connected, med två uttag. Verkar dock som att den inte har lokal lastbalansering, utan kräver en tjänst.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

De case jag varit inblandad i har jag föreslaget att ha en lokal mätare i varje (går på Garos), och egen sladd. En box är master och styr hur lastbalansering skall funka. Tror pris på grossist om man köper några var runt 7000 ex moms.

Mitt förslag är att man bestämmer ex två nivåer (ex 50kWh eller 300kWh) och tar ex 1,50kr/kWh. Efter 6 månader stämmer man av och blir tilläggsdebiterad eller får tillgodo.. Lite bökigt och system är nog bra om man har 40 stolpar, men blir dyrt med typ 5... Eva lösning är grym men funkar inte i mitt tycke för få stolpar med både fast kostnad för installationen på några tusen och summa per uttag och månad.

Föreslår att ni mäter effekten per fas i fastigheten över en vecka och ser hur mycket effekt ni har att ge till laddare!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av Leo »

Utan!

Säg att du har 6st som kör elbil i föreningen. Vi räknar högt så säg att de kör 6 mil/dag i genomsnitt (även helger, då kör de alltså ca 2200mil/år) Är det Teslaägare så kanske de även laddar på SuC osv. Är det laddhybrider så lär de ladda mindre osv.

Då är det 6 bilar x 6 mil ni ska ladda/dag. Dvs det blir 36 mils körning.

Säg att bilarnas förbrukning i genomsnitt med förvärmning osv är ca 2,2kWh/mil och vi har lite verkningsgradsförlust i laddarna så vi får totalt tanka i 2,5kWh/mil kanske.

Då ska ni leverera el/månad för 2,5x36x30=2700kWh/månad för en kostnad av kanske 1,3kr/kWh = ca 3500kr/månad.

Att då lägga 1200kr på ”Adm” för 6 platser känns lite ”överkurs”.

Jag skulle också gissa att vissa av BRF-medlemmarna kommer köra laddhybrider och liten elbil som lokal 2:a bil. Då blir nog totalkostnaden för själva elen ännu lägre. Säg att de bara får ihop 4mil/dag på el i genomsnitt och att förbrukningen kanske är lägre. (Ligger själv på 1,64 i årsgenomsnitt på vår e-Golf + kanske 15% i laddförluster) Så då blir det kanske klart under 2000kr för elen/månad för de 6 platserna.

Vilket jag skulle ha försökt köra ut som ren ”schablonkostnad” alternativt mäta med någon enkel elmätare/box med manuell avläsning 1/2-årsvis tex.

Förr kunde man köpa begagnade ”riktiga” elmätare för 200-500kr. Då elbolagen bytte ut de då de gick över till fjärravläsning.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

En annan sak med de som är tjänst, eller på annat sätt kräver internet via kabel eller WiFi är hur det skall lösas ute eller i garage..och ytterligare en kostnad och förvaltning.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tack för all input!

Låter som en schablon är vägen att gå till en början iallafall. Möjligt att man kanske ska satsa på boxar som går att koppla upp vid ett senare tillfälle, för att ha den möjligheten när det blir lite skala på det.

Men jag håller med om att det blir ytterligare meck om man ska upp med nät också. Det är utomhus, så då behöver man skydda nätverkskabeln på något vis, förutom att man ska fixa en internetanslutning i elskåpet på något vis.

Ska se om det går att fixa en mätning! En fördel med att ha en tjänst ansluten skulle ju vara att man nu kunde höja effektuttaget efter kl 22. Då
ska det nämligen vara sluttvättar i tvättstugan.

Förmodligen inget problem i början dock

Hur gör man förresten med faserna - är det smartare att dra ut trefas till alla boxar eller drar man några boxar på varje fas?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av Skee »

Kolla intresset i föreningen först, jag försökte mig på i min Brf och föreningen vart allmänt negativa.

Läs min resa under.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=12600
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

jeppe_sthlm skrev:
Tack för all input!

Låter som en schablon är vägen att gå till en början iallafall. Möjligt att man kanske ska satsa på boxar som går att koppla upp vid ett senare tillfälle, för att ha den möjligheten när det blir lite skala på det.

Men jag håller med om att det blir ytterligare meck om man ska upp med nät också. Det är utomhus, så då behöver man skydda nätverkskabeln på något vis, förutom att man ska fixa en internetanslutning i elskåpet på något vis.

Ska se om det går att fixa en mätning! En fördel med att ha en tjänst ansluten skulle ju vara att man nu kunde höja effektuttaget efter kl 22. Då
ska det nämligen vara sluttvättar i tvättstugan.

Förmodligen inget problem i början dock

Hur gör man förresten med faserna - är det smartare att dra ut trefas till alla boxar eller drar man några boxar på varje fas?
Dra trefas till alla! Tror, inte helt säker, att vissa såsom Garos kan fördela mellan faserna när flera laddar enfas. Dessutom är det framtidssäkert!
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av nicklasandersson »

Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av themax »

Vi installerade Charge-Amps Halo på alla våra 62 platser, och de har nyligen släppt en ny produkt jag tycker du ska titta närmare på. Dubbla uttag och ISO15118-förberedd.

https://charge-amps.com/sv/produkter/laddboxar/aura/

Vi har schablonmätning eftersom det skulle kosta mer än det smakade med individuell. Än har vi få elbilar så just nu fungerar det utmärkt.

Vår projekthemsida; http://www.smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av Elbilisten »

Tidningen Elbilen i Sverige har i nr 5 2018 fem sidor under rubriken "Upphandla laddbox - inte så lätt."
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skee skrev:
Kolla intresset i föreningen först, jag försökte mig på i min Brf och föreningen vart allmänt negativa.

Läs min resa under.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=12600
Gjorde en undersökning för ca ett år sedan och då fanns det intresse - flera hade tänkt köpa hybrider, men inte gjort det p.g.a. att det inte fanns laddplats.

Föreningen har rätt god ekonomi, så investeringen är nog inga problem att få igenom på så vis - bara modellen är rättvis. Vi fick i våras beslut på solceller, så det är också
på G.

Den gången körde vi ett informationsmöte där medlemmarna kunde ställa frågor och intresset var överraskande stort!

Jag gjorde en liknande grej med kollektiv bredbandsanslutning, men den gången i form av en extrastämma. Får bara folk tid att ställa frågor som man kan bemöta med bra argument så brukar det gå åt rätt håll. Det finns så klart alltid några motvalsar, men det är bra - annars blir det ingen debatt :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

johan_w skrev:
nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.

Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

30-40 kr håller jag med om, men 3000-4000kr per år i fast avgift blir ytterligare 50-60kr per månad och uttag vid 5 uttag (därav problem vid små installationer)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av LarsL »

jeppe_sthlm skrev:
johan_w skrev:
nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.

Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?
Nej, bara förberedda för debitering.
Skriv svar