Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av themax »

Vi installerade Charge-Amps Halo på alla våra 62 platser, och de har nyligen släppt en ny produkt jag tycker du ska titta närmare på. Dubbla uttag och ISO15118-förberedd.

https://charge-amps.com/sv/produkter/laddboxar/aura/

Vi har schablonmätning eftersom det skulle kosta mer än det smakade med individuell. Än har vi få elbilar så just nu fungerar det utmärkt.

Vår projekthemsida; http://www.smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av Elbilisten »

Tidningen Elbilen i Sverige har i nr 5 2018 fem sidor under rubriken "Upphandla laddbox - inte så lätt."
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skee skrev:
Kolla intresset i föreningen först, jag försökte mig på i min Brf och föreningen vart allmänt negativa.

Läs min resa under.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=12600
Gjorde en undersökning för ca ett år sedan och då fanns det intresse - flera hade tänkt köpa hybrider, men inte gjort det p.g.a. att det inte fanns laddplats.

Föreningen har rätt god ekonomi, så investeringen är nog inga problem att få igenom på så vis - bara modellen är rättvis. Vi fick i våras beslut på solceller, så det är också
på G.

Den gången körde vi ett informationsmöte där medlemmarna kunde ställa frågor och intresset var överraskande stort!

Jag gjorde en liknande grej med kollektiv bredbandsanslutning, men den gången i form av en extrastämma. Får bara folk tid att ställa frågor som man kan bemöta med bra argument så brukar det gå åt rätt håll. Det finns så klart alltid några motvalsar, men det är bra - annars blir det ingen debatt :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av jeppe_sthlm »

johan_w skrev:
nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.

Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av johan_w »

30-40 kr håller jag med om, men 3000-4000kr per år i fast avgift blir ytterligare 50-60kr per månad och uttag vid 5 uttag (därav problem vid små installationer)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?

Inlägg av LarsL »

jeppe_sthlm skrev:
johan_w skrev:
nicklasandersson skrev:
Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.

Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.

https://chargestorm.se/produkter/
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.

Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.

Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?
Nej, bara förberedda för debitering.
Skriv svar