Vi installerade Charge-Amps Halo på alla våra 62 platser, och de har nyligen släppt en ny produkt jag tycker du ska titta närmare på. Dubbla uttag och ISO15118-förberedd.
https://charge-amps.com/sv/produkter/laddboxar/aura/
Vi har schablonmätning eftersom det skulle kosta mer än det smakade med individuell. Än har vi få elbilar så just nu fungerar det utmärkt.
Vår projekthemsida; http://www.smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv/
Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
Moderator: Redaktion
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.nicklasandersson skrev:Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.
Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.
https://chargestorm.se/produkter/
Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
Tidningen Elbilen i Sverige har i nr 5 2018 fem sidor under rubriken "Upphandla laddbox - inte så lätt."
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
Gjorde en undersökning för ca ett år sedan och då fanns det intresse - flera hade tänkt köpa hybrider, men inte gjort det p.g.a. att det inte fanns laddplats.Skee skrev:Kolla intresset i föreningen först, jag försökte mig på i min Brf och föreningen vart allmänt negativa.
Läs min resa under.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=12600
Föreningen har rätt god ekonomi, så investeringen är nog inga problem att få igenom på så vis - bara modellen är rättvis. Vi fick i våras beslut på solceller, så det är också
på G.
Den gången körde vi ett informationsmöte där medlemmarna kunde ställa frågor och intresset var överraskande stort!
Jag gjorde en liknande grej med kollektiv bredbandsanslutning, men den gången i form av en extrastämma. Får bara folk tid att ställa frågor som man kan bemöta med bra argument så brukar det gå åt rätt håll. Det finns så klart alltid några motvalsar, men det är bra - annars blir det ingen debatt
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.johan_w skrev:Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.nicklasandersson skrev:Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.
Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.
https://chargestorm.se/produkter/
Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?
Model S Standard Range Raven
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
30-40 kr håller jag med om, men 3000-4000kr per år i fast avgift blir ytterligare 50-60kr per månad och uttag vid 5 uttag (därav problem vid små installationer)
Re: Laddning till BRF - med eller utan tjänst?
Nej, bara förberedda för debitering.jeppe_sthlm skrev:30-40kr/månad skulle ändå kunna vara en rimlig peng, om man får möjlighet till förbrukningsmätning och smartare lastbalansering. 200 kr är dock på tok för mycket i förhållande till helheten.johan_w skrev:Håller med om att boxen Chargestorm är bra och jäkligt seriösa. Problemet blir att nyckla ut typ 3000kr per år för installationen och typ 30-40kr per månad och uttag. Superbra för stora installationer men inte för en handfull uttag.nicklasandersson skrev:Chargestorms EVA-laddbox har dubbla uttag, kan även fås med fast kabel om så önskas. När vi kollade till jobbet så gav chargestorm ett seriöst intryck med riktigt bra produkter.
Garos egna produkter har väl varit akterseglade länge? Därför Garo köpte chargestorm gissar jag.
https://chargestorm.se/produkter/
Min åsikt är att Garo ryckt upp sig, och har fattat att bygga stabila produkter som funkar stand Alone (för småinstallationer)
Behöver förresten boxarna inte vara uppkopplade för att klimatklivet ska gälla?