Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av selfish »

Har bilen inne på SC för att åtgärda ett antal garantiärenden. Det är en Model X P90D från 2017 som rullat ca 6500 mil.

En av problemen som jag upplevt är att bromsarna började kännas lite "svampiga". Så de har gått igenom och rengjort bromsarna samt påstår att belägg fram måste bytas. Jag är mycket förvånad, då vi har en aktiv körstil, trots det regen på full och bromsar mycket sällan hårt då skivorna bör jobba.
Vår gamla Model S 85 körde vi 13000 mil utan att behöva byta några bromsbelägg eller skivor. Jag pratat med mängder av andra ägare som inte behövt röra bromsarna ens efter 15-20 000 mil, bla flera taxibilar som borde ha mera start stopp osv.
Min fråga till er andra är.

Om ni har behövt byta bromsbelägg eller skivor (ange gärna om det bara är fram/bak eller runt om) och vid vilket miltal. Jag förstår att belägg är såklart slitagedelar som inte omfattas av garantin utan jag ska stå för, är dock förvånad över hur de kan vara slut efter så pass kort tid. Undrar om det inte är något annat som orsakat detta slitage.

1. Ange modell och batteristorlek.
2. Vad som är bytt (inget/skivor/bromsbelägg) samt fram eller bak.
3. Ange miltal på bilen.

Tack för informationen.

/Selfish
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av Tars »

1. PX90DL
2. Bromsbelägg runt om
3. 5000 mil

Det är gjort innan jag fick bilen, och gissar att personen i fråga har varit typ på autobahn och bromsat hårt några gånger.

Det räcker med att man kör väldigt fort och behöver bromsa kraftigt.
Det är en ting bil, 600 kg mer än s:en.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av Tars »

Var det förresten inte en demo från första början?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av selfish »

Japp 500 mil demo.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av Bjelke »

Mycket autopilot kan också ge slitage på bromsarna, vet inte om det är mer på AP2 men med tanke på hur den har funkat hittills så antar jag att AP2-bilar har slitit mer fram
tills den blir stabilare (dvs inte lika mycket omotiverade inbromsningar osv)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av Svenssons »

1. Model X P90D
2. Inget ännu. Inget behov ännu vad jag märkt.
3. 5100 mil

Kör mycket på AP, även landsväg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av jonas »

Jag bytte vid 14000 mil, hade det inte varit så att beläggen hade erroderat fast i oken skulle jag ha kunnat köra längre utan att byta. På min bil var det bara ena belägget som var slitet.
Känslan från början var främst att det kändes som svampiga bromsar och pedalen tog förhållandevis långt ner, trodde det var luft i systemet.

Jag bytte själv då Tesla ansåg att det behövde bytas både skivor belägg och hela oket.
Det visade sig att kolvarna i mina ok fungerade klanderfritt men mycket oxid mellan stålbeläggen och aluminiumoket som gjorde att beläggen satt fast.
Jag lossade oken från hubbarna utan att skruva loss bromsslangarna knackade ut beläggen från insidan och använde en stålborste och fil för att få bort oxiden i oken. Efter detta sprayade jag på lite tunnflytande penetrerande hålrumsolja som blir lite oxidskyddande. Jag brukar ha detta (biltema 36-2415) på alla mina skruvar som jag återmonterar också så blir det sällan problem i framtiden.

Efter detta har allt fungarat utan problem. Men numera kommer jag att kontrollera vid varje däckskifte så inga tendenser syns.
Bromsbeläggen köpte jag från Brembo. Detta gjorde jag en helg och tog mig som jobbade i lugn takt ca 4h per axel. Men det går nog att optimera mycket. Jag ville dock göra rent och fins samt smörja också.

Jämfört med Teslas 36000kr för jobbet så blev det en timpeng för mig på 4500kr/h (ink material då). Så bra betalt har jag inte ens när jag debiterar så jag hade likaväl kunnat ta ledigt från jobbet för att utföra detta.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av StefL »

Min Skoda Octavia -11 har gått 18300 mil och vid service nu i början på veckan fick jag information om att det är ca 5 mm kvar på beläggen vilket bör betyda att de håller iaf 2-3000 mil till med vårt körsätt. De är alltså inte bytta sedan bilen var ny.

Ingen Tesla (än) alltså men jag ville med detta inlägg mest illustrera att körsätt nog spelar in ganska mycket; vi kör inte mycket i stan men flera längre resor med jämn fart då det inte bromsas speciellt mycket. Och nej, inte autobahn eller bankörning heller :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av mati »

Senast jag bytte bromsbelägg var 2008 på en Renault Megane. Den käkade bromsar till frukost. Därefter har jag aldrig någonsin behövt byta bromsbelägg på någon bil. Den som hade gått längst var en Volvo V50 med 13000 mil på mätarn när jag sålde den. Med originalbromsbeläggen alltså. Min Mazda CX5 hade lite problem med att bromsarna inte ville släppa, men beläggen klarade sig ändå.
Det är såklart avgörande hur man kör. Jag kör till 99% landsväg i lugn takt. Då slits inte bromsarna så mycket.
Med Teslan märker jag (precis som med Mazdan) att bromsarna sitter fast när bilen har stått någon dag. Den flyttar inte på sig en millimeter, då får man trycka lite och sen smäller det till. Vet inte om det är normalt, men det känns inte riktigt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av tomla »

Här tror jag att körsättet spelar stor roll.
Bilen är tung men har en kraftig motorbroms.
Om du kör så att du aldrig behöver använda bromsarna så räcker dom hur länge som helst.
Men bromsar du så att du behöver använda dig av bromsarna istället för motorbroms, så tar dom nog slut rätt fort.
Jag tror också att bromsbeläggen på Teslan är av dom mjukare sorten för att få bättre bromskraft.

/tom
Användarvisningsbild
I Am Titanium
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jan 2016 16:43
Ort: Sundsvall

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av I Am Titanium »

1. Model S 70D
2. Inget byte, på länge än
3. 9200 mil

Jag hade 3 st Toyota Prius förut, bytte aldrig på dom heller trots att jag körde 14,000 mil som längst med en.
:roll:
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av Hedman »

Har en skoda Superb 2011 som andra bil, 16000mil och ännu inte bytt bromsar fram. Bak har jag bytt då jag i förebyggande syfte dragit i handbromsen ett par gånger för ofta för att inte låta bakskivorna rosta under vintern. Sommar och vinterdäcken är också obytta även original vindrutetorkare. :lol: gnider rent dem med trasa och grönsåpa funkar finfint, så 2000 mils bytet på tesla är lite löjligt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Byte av bromsbelägg. Hur långt har ni kört utan byte?

Inlägg av jonas »

Nu började mina bromsar också känans svampiga igen, 16000mil, den här gången visade det sig att det var vr hjullager som gjorde att klossarna trycktes tillbaka pga hjulets/skivans rörelse.
Det är föredömligt enkelt att byta detta enhetshjullager på Teslan.
Därefter blev bromsarna stumma igen.

Ta för vana att känna på hjulen så de inte glappar när de är i luften.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Vad är ett "bromsbelägg"?

Inlägg av Simon »

Modell S 2014. Drygt 4000 mil. Osäker på om jag bytt någon gång.
Men de brukar kännas svampiga på vintern och jag börjar varje biltur med att bromsa ur fukten. Accelerera, neutralläge, bromsa.
Skriv svar