Autosteer maximum speed?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Autosteer maximum speed?

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Har haft bilen i några veckor nu och är nöjd med det mesta. Inser dock att det en hel del saker jag inte begriper mig på . . . . .

När jag slår på Autosteer/AP så begränsar bilen maxhastigheten - ibland . . . Jag förstår inte varför och vad det är den reagerar på, då jag i vissa fall på motorvägen (eller annan väg) kan välja hastighet utan problem, medan i andra fall när jag försöker slå på den i en viss hastighet så säger den till mig att maxhastigheten är någon annan . . . .

Varför gör den detta? Vad reagerar bilen på, och är det bara en fråga om en inställning någonstans i en meny?

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Autosteer maximum speed?

Inlägg av Remuz »

På "restricted road" kan du ligga max +10km/h. På icke restricted så kan du ligga max 150km/h. Det är mååååånga vägar som är restricted. Nästan uteslutande motorväg som har "fri fart".
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Autosteer maximum speed?

Inlägg av oscfor »

Om det är filseparation, dvs mötande bilar skiljs med räcke eller liknande, är det normalt unrestricted (2+1, motorväg osv).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Autosteer maximum speed?

Inlägg av Delta1 »

Ok, tack för snabba svar!

Om jag förstår det rätt så är alla vägar utan mittdelning då att betrakta som "restricted"?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Autosteer maximum speed?

Inlägg av ellerstrom »

Delta1 skrev:
Ok, tack för snabba svar!

Om jag förstår det rätt så är alla vägar utan mittdelning då att betrakta som "restricted"?
I princip, ja (finns säkert några undantag).

Ville bara flika in att om du vill använda AP och köra snabbare än hastighetsbegränsningen på dessa "restricted roads" så måste du ställa in det i inställningar. På köpet så kommer bilen därmed alltid att välja hastighetsbegränsningen (den som är uppfattad av bilen) + din valda offset när du "drar spaken mot dig", dvs aktiverar antingen farthållaren eller AP:n. (För att välja hastigheten du kör i, när du vill aktivera farthållaren, så kan man dra spaken uppåt istället.)

Hoppas att det inte var alldeles otydligt beskrivet. Det är: http://erdetfredag.dk/ och jag har inte ens fått mitt morgonkaffe ännu... :o
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Autosteer maximum speed?

Inlägg av Delta1 »

Föredömligt tydligt!

Tack o bock!
Skriv svar