Power Wall System - Prishöjningar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av evilirish »

Jag har länge fnyst år batterilagring hemma, men nu när jag tittar på spotpriserna så vette f*n om man inte hade kunnat räkna hem det hela på hyfsad horisont.
Ladda batteriet uteslutande på natten för några enstaka ören per kWh och använd endast batterikraft under resten av dygnet när det behövs och kostar svindyrt.
Man slipper ju det procentuella så skillnaden är i verkligheten större än spotpris. Men skulle kanske kunna gå ner i säkring också.
BildBild
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det verkligen något elhandelsbolag som säljer el för timpris till privatkunder idag?

Rörligt pris brukar ju sättas per månad, och du får då betala samma elpris dygnet runt.

Även om du skulle få köpa för 1,99 öre per kWh, tillkommer sedan nätägarens överföringsavgift ( jag hade 26 öre kW/h i september) , energiskatten på 33,10 öre / kWh samt moms 25% på hela kalaset. Det slutar då på 76,4 öre / kWh just där jag bor.

Att först likrikta, sedan ladda upp Power Wallen, ladda ur den igen och sist växelrikta är väl inte orimligt med 10-20 % förluster.

Då närmar vi oss 91,6 öre / Kwh om priset var 1,99 öre från början. Så att fylla på med el från elnätet är nog sämsta lösningen, egenproducerad från sol eller vind är nog lite bättre.

Detta har utretts tidigare, men förutsättningar ändras ju för varje dag som går:

https://bengtsvillablogg.info/2016/11/2 ... t-lonsamt/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av 12man »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det verkligen något elhandelsbolag som säljer el för timpris till privatkunder idag?
är lag på att elbolagen måste det, utan kostnad för konsumenten sedan 5-6 år, men detta exempel med 48x skillnad på elpris över dygnet, är troligen unikt för se4 och kommer att försvinna när/om det blir ordning på sydvästlänken se annan tråd
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av zyax »

12man skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Finns det verkligen något elhandelsbolag som säljer el för timpris till privatkunder idag?
är lag på att elbolagen måste det, utan kostnad för konsumenten sedan 5-6 år, men detta exempel med 48x skillnad på elpris över dygnet, är troligen unikt för se4 och kommer att försvinna när/om det blir ordning på sydvästlänken se annan tråd

Har själv kollat in priserna i vår landsända sedan sommaren, det är ganska sjuk skillnad ibland, nu är det värre än vanligt. Jag satte mig ner och hämtade hem data från Nordpool till mitt nya Excel-ark som räknar ut vad jag skulle tjänat om jag ställt om till timspotpris, det är ganska jäkla stor skillnad på vad man får betalt på dagen och vad man sedan köper elen för på natten.

Så som börsen förväntas gå den kommande tiden är förresten en solcellsanläggning väldigt fördelaktig i avkastning även om det förstås finns bättre sätt att tjäna pengar på, men att en anläggning betalat sig på under 10-12 år och har en livslängd på runt 30 så är det väl inte bara en kul grej även om jag måste erkänna att det varit roligare att följa detta än jag kunnat ana.

Det behövs någonstans uppåt 1/2 till 1 miljon hushåll med vettig anläggning på taket innan det på riktigt gör skillnad så för Sveriges del totalt gör det ännu liten skillnad. Men med fler elbilar kommer garanterat fler tak fyllas med bränsleinsamling...

Jag tror inte att någon regering ändrar så att det skulle bli en nackdel att sälja el så ni som vill få det till att batterier skulle vara bra för ekonomin får nog vänta länge.

Det är sjukt mycket smidigare för Sverige att satsa batterisatsningar på utbyggd effektkapacitet i de befintliga vattenkraftverken.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av 12man »

Kört timtaxa nåt år nu och ligger 6-7 öre per kwh under månadsrörligt, enda jag gör är att ladda Teslan från 02:00->
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av TeslaTissel »

zyax skrev:
12man skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Finns det verkligen något elhandelsbolag som säljer el för timpris till privatkunder idag?
är lag på att elbolagen måste det, utan kostnad för konsumenten sedan 5-6 år, men detta exempel med 48x skillnad på elpris över dygnet, är troligen unikt för se4 och kommer att försvinna när/om det blir ordning på sydvästlänken se annan tråd

Har själv kollat in priserna i vår landsända sedan sommaren, det är ganska sjuk skillnad ibland, nu är det värre än vanligt. Jag satte mig ner och hämtade hem data från Nordpool till mitt nya Excel-ark som räknar ut vad jag skulle tjänat om jag ställt om till timspotpris, det är ganska jäkla stor skillnad på vad man får betalt på dagen och vad man sedan köper elen för på natten.

Så som börsen förväntas gå den kommande tiden är förresten en solcellsanläggning väldigt fördelaktig i avkastning även om det förstås finns bättre sätt att tjäna pengar på, men att en anläggning betalat sig på under 10-12 år och har en livslängd på runt 30 så är det väl inte bara en kul grej även om jag måste erkänna att det varit roligare att följa detta än jag kunnat ana.

Det behövs någonstans uppåt 1/2 till 1 miljon hushåll med vettig anläggning på taket innan det på riktigt gör skillnad så för Sveriges del totalt gör det ännu liten skillnad. Men med fler elbilar kommer garanterat fler tak fyllas med bränsleinsamling...

Jag tror inte att någon regering ändrar så att det skulle bli en nackdel att sälja el så ni som vill få det till att batterier skulle vara bra för ekonomin får nog vänta länge.

Det är sjukt mycket smidigare för Sverige att satsa batterisatsningar på utbyggd effektkapacitet i de befintliga vattenkraftverken.
Intressanta slutsatser ni har kommit fram till ALLA.
- Fler kommentarer/kalkyler kring det här?

Enligt ”zyax”:
Det behövs någonstans uppåt 1/2 till 1 miljon hushåll med vettig anläggning på taket innan det på riktigt gör skillnad så för Sveriges del totalt gör det ännu liten skillnad. Men med fler elbilar kommer garanterat fler tak fyllas med bränsleinsamling...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Power Wall System - Prishöjningar

Inlägg av TeslaTissel »

Mer om Powerwall

Klarar nu 42 timmar vid totalt strömavbrott!

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/22/te ... ty-outage/
Skriv svar