Detta då man förbättrat komponenter och uppgraderat med allmänna förbättringar som kommer att lanseras under 2019.
De har också arbetet med att förbättra produktion och tagit bort onödiga flaskhalsar för att höja vinstmarginalerna på varje affärsområde.
Prishöjningarna är ett resultat av detta. (Bifogar bild nedan)
Powerwall: $6,700 (originally $5,900)
Gateway: $1,100 (originally $700)
Installation: $1,000 to $2,750+ (depending on complexity)
Det blir då 118 236:- med moms och installation. I Sverige kan vi få 50 000:- i stöd från staten också.
Slutsumman hamnar på 68 236:- för att kunna lagra 14 kWh energi.
Om Power Wallen laddas med egenproducerad solenergi så bör det gå att spara runt 10-15:- per dag cirka 150 dagar per år.
På 30-35 år är den då intjänad, men frågan är hur länge den håller. 10 års full garanti lämnas nu.
Är det nya battericeller? Next generation individually fused cells står det på bilden.
Dock diskuteras det ju att höja bidraget från staten. I de svagare lokalnäten kan det ju framöver behövas något som stabiliserar upp elnätet vid höga effektuttag.
”Tesla is finalizing its Powerwall solution for 3 phase homes, specifically for the APAC region, with a planned timing of late 2018–2019 to bring the 3 phase unit to market. This will help to minimize the amount of regional customizations and non-value-add work that is required to install Powerwalls in the APAC region.”
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
”Tesla is finalizing its Powerwall solution for 3 phase homes, specifically for the APAC region, with a planned timing of late 2018–2019 to bring the 3 phase unit to market. This will help to minimize the amount of regional customizations and non-value-add work that is required to install Powerwalls in the APAC region.”
Det var ju bra observerat. Det innebär ju att det skulle fungera här utan att behöva göra ytterligare specialanpassningar?
”Tesla is finalizing its Powerwall solution for 3 phase homes, specifically for the APAC region, with a planned timing of late 2018–2019 to bring the 3 phase unit to market. This will help to minimize the amount of regional customizations and non-value-add work that is required to install Powerwalls in the APAC region.”
Det var ju bra observerat. Det innebär ju att det skulle fungera här utan att behöva göra ytterligare specialanpassningar?
Det låter ju onekligen så!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Förstår fortfarande inte riktigt vad en powerwall är bra till i Sverige, så vida man inte vill gå helt offgrid då, vill säga.
Spara egen sol/vindenergi så man kan använda den själv istället för att sälja till nätet?
Nej, det faller ju att man just nu får mer betalt att sälja än att själv spara och använda.
Varför faller det? Det är ju roligt att använda den egna elen. Att hålla på med solceller och all möjligt enbart för att spara några kronor kan det inte vara många som gör då avkastning på investerad tid inte lär vara så bra utan det måste ju handla om att det är kul.
Förstår fortfarande inte riktigt vad en powerwall är bra till i Sverige, så vida man inte vill gå helt offgrid då, vill säga.
Om du kör solceller idag är enda anledningen just offgrid-lösning. Men det beror ju på alla bidrag som omgärdar systemet och därmed gör det mer fördelaktigt at sälja all el du producerar. Att det kommer finnas kvar för alltid är nog ganska osannolikt och då kommer den svenska marknaden fungera som den amerikanska eller europeiska, dvs det blir billigare att lagra den energi som du producerar och nyttja den på natten.
PW2 är ju väldigt attraktivt prissatt jämfört med alternativen. En faktor på två till fyra gånger så dyra är konkurrenternas alternativ.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Förstår fortfarande inte riktigt vad en powerwall är bra till i Sverige, så vida man inte vill gå helt offgrid då, vill säga.
Om du kör solceller idag är enda anledningen just offgrid-lösning. Men det beror ju på alla bidrag som omgärdar systemet och därmed gör det mer fördelaktigt at sälja all el du producerar. Att det kommer finnas kvar för alltid är nog ganska osannolikt och då kommer den svenska marknaden fungera som den amerikanska eller europeiska, dvs det blir billigare att lagra den energi som du producerar och nyttja den på natten.
PW2 är ju väldigt attraktivt prissatt jämfört med alternativen. En faktor på två till fyra gånger så dyra är konkurrenternas alternativ.
Vill du koppla in Power Wall offgrid får du inte bidrag för PowerWall eller annan batteribackup. Ongrid är det inte lönsamt med batteribackup och fungerar inte som backup vid strömavbrott.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mer nätnytta och mindre direkt bidrag per kWh el kanske hade varit smartare? Lastbalansering med solceller och hembatteri, undvika de stora eltopparna osv. Kanske en bättre väg att gå i framtiden?
Mer nätnytta och mindre direkt bidrag per kWh el kanske hade varit smartare? Lastbalansering med solceller och hembatteri, undvika de stora eltopparna osv. Kanske en bättre väg att gå i framtiden?
Dagens system och bidrag för batteribackup förstår inte jag vad det är till för. Hjälper egentligen ingen och har ingen nytta för nätägare eller konsumenter, endast tillfälligt för batteribackupproducenter och för att politiker ska se bättre ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svensson: Vad menar du? Finns det saker som politikerna driver igenom bara för att ”det ser bättre ut?” (obs, ironi och skämt!)
Är nog tyvärr ganska vanligt att ”meningslösa” saker uformas/klubbas igenom bara för att politiker ska framstå som ”handlingskraftiga” eller i vissa fall bli ”ihågkomna” tex på lokal nivå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Precis, bara att titta på allt som ska ändras på gator och parkeringar i valfri kommun, ena dagen bara måste
det vara en refug på ett ställe och en parkering som måste bort, och nästa dag (läs året efte) så måste bara
den där refugen bort och en parkering byggas där det nyligen tagits bort, osv osv osv...
Eller hastigheter som ändras upp å ner hela tiden, säkert med otroligt väl underbyggda beslut... Eller inte.