Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Delta »

Citerar från artikel i seeking alpha:
https://seekingalpha.com/article/421188 ... on-failing

"Every EV sold removes three or four new ICE car buyers from the auto market.

This first section communicates an idea I've been studying.

ICE car sales are down and EV sales are up. Most people know this much. Also, EV sales are not up by as much as ICE car sales are down. The two metrics are believed to be independent of one another. I believe they are related.

When someone purchases a Tesla Model 3, that car sale is an EV and not a new ICE vehicle. So that is a first sale the ICE industry loses.

Next, the new EV owner often trades in a used ICE car and someone else will purchase that car. Some number of car buyers will opt for a nice used car instead of a new car, so this potentially eliminates another new ICE car buyer.

After that, the new EV owner shows off his or her car to friends and family. Many produce YouTube videos about their EV experience. In the end, another couple of friends and family become convinced that their next vehicle will be an EV. All together it is likely that three or four people who would have purchased an ICE car as their next new vehicle will now instead purchase an EV.
"

Är detta vad vi kan vänta oss?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av ochso »

Nej, i förlängningen blir det ju ett förhållande 1:1. Nu räknar man ju med samma person flera gånger. "Vänner och bekanta" räknas både när den första personen köper och sedan en gång till när de själva köper, eller vad är grejen?

Jag håller heller inte med om resonemanget om begagnatförsäljningen. Folk som köper nya bilar bestämmer sig väl inte för att köpa begagnat bara för att någon köpt en elbil?

För varje EV som säljs tappar ICE-industrin exakt 1 kund.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Jerker »

Fast nu är det väl den påverkan en elbilsköpare utgör på sin omgivning som artikeln syftar på? Man blir ett gott exempel som påverkar andra att istället köpa en BEV. Jag har märkt att jag har haft den påverkan på vissa personer i min närhet. De skulle förmodligen inte ha köpt en elbil om de inte hade haft mig som ett exempel på att det funkar bra med elbil. De hade kanske gjort det senare, men det faktum att de hade en bekant som redan tagit steget gjorde att de själva gjorde det "ett bilköp tidigare" än de hade gjort det annars.

Sen kanske elbilar är hållbarare och finns längre på marknaden och då bör de ju också ersätta påverka andrahandsmarknaden till elbilars fördel.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Delta »

De flesta vill ha en elbil, men det finns inga nya att få fatt i eller som har ett attraktivt pris. Skulle tro att många kör vidare med sin gamla bil eller köper en begagnad ICE så länge. Artikeln gäller USA där Tesla model 3 under 2018 är på väg att bli den mest sålda sedanen. Europa står på tur.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av fth »

Baserat på den nästan obefintliga degraderingen av batteriet som statistiken nu visar, iaf för Tesla, så kommer sannolikt elbilar ha en betydligt längre livslängd än avgasbilar

Det betyder att elbilen finns i beståndet längre, och alltså ”plockar bort” bilar i andra änden av ny/begagnat-skalan.

Detta har nog större betydelse, eftersom det är avgasbilar i nedre delen av skalan, dvs gamla rishögar med hög förbrukning och höga utsläpp, som det är viktigast att bli av med.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
Baserat på den nästan obefintliga degraderingen av batteriet som statistiken nu visar, iaf för Tesla, så kommer sannolikt elbilar ha en betydligt längre livslängd än avgasbilar

Det betyder att elbilen finns i beståndet längre, och alltså ”plockar bort” bilar i andra änden av ny/begagnat-skalan.

Detta har nog större betydelse, eftersom det är avgasbilar i nedre delen av skalan, dvs gamla rishögar med hög förbrukning och höga utsläpp, som det är viktigast att bli av med.

/fth
Är motorras den största anledningen till att bilar skrotas idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Är motorras den största anledningen till att bilar skrotas idag?
Vet inte, det kanske någon har statistik på, men det är ju iaf det första momentet som utgår från bilförsäkringar när avgasbilar har rullat en bit, och försäkringsbolag brukar ha koll på skadestatistiken.

Jag undrar om elbilar kommer att få andra villkor för motorskada? Jag har faktiskt inte kollat hur det är formulerat i min försäkring, men Tesla garanterar ju drivlinan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av bonath »

Citroen C5 -04, 23000 mil, kamremsras januari 2017.
Inte en rostfläck, skrotade den...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
fth skrev:
Baserat på den nästan obefintliga degraderingen av batteriet som statistiken nu visar, iaf för Tesla, så kommer sannolikt elbilar ha en betydligt längre livslängd än avgasbilar

Det betyder att elbilen finns i beståndet längre, och alltså ”plockar bort” bilar i andra änden av ny/begagnat-skalan.

Detta har nog större betydelse, eftersom det är avgasbilar i nedre delen av skalan, dvs gamla rishögar med hög förbrukning och höga utsläpp, som det är viktigast att bli av med.

/fth
Är motorras den största anledningen till att bilar skrotas idag?
Nej. Men många skrotas nog för att de är svåra att få igenom besiktningen pga dålig avgasrening och liknande. Det kostar för mycket att hålla drivlinan i bra skick helt enkelt.

Fast flest skrotas säkert pga rost och allmän känsla av skruttighet.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Elbilisten »

Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Verdi

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Verdi »

Elbilisten skrev:
Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Fast kollar du utanför vår lilla bubbla så ser du ett kompakt motstånd mot elbilar också. Folk tänker att de ska passa på att köpa en bil med "riktig motor" innan det är för sent och liknande.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av Jeppe_E »

Elbilisten skrev:
Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Kan bara hålla med till 100%. Jag är ny medlem här, men har läst på detta forum ganska länge. Jag kör idag en XC60 2011 som snart är slutbetald. Bilen kostar ca 7750kr/mån i drift/avbetalning. Att köpa en Tesla/Jaguar/Audi är i dagsläget uteslutet, eftersom månadskostnden skulle landa på ca 9500kr/mån + laddning och försäkring (kanske runt 11000kr/mån totalt?). Så, jag kan inte rent ekonomiskt räkna hem en dyrare elbil. Jag vill gärna att det skall funka, men...

Har tittat på Kona, Leaf, Kia och andra billigare elbilar, men är inte helt nöjd med utformning/design/kvalitet. Så jag fortsätter att köra min "gamla" bil tills jag hittar en passande elbil. Förmodligen blir det en begagnad Tesla när de blir lite vanligare/billigare på begagnatmarknaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
Elbilisten skrev:
Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Kan bara hålla med till 100%. Jag är ny medlem här, men har läst på detta forum ganska länge. Jag kör idag en XC60 2011 som snart är slutbetald. Bilen kostar ca 7750kr/mån i drift/avbetalning. Att köpa en Tesla/Jaguar/Audi är i dagsläget uteslutet, eftersom månadskostnden skulle landa på ca 9500kr/mån + laddning och försäkring (kanske runt 11000kr/mån totalt?). Så, jag kan inte rent ekonomiskt räkna hem en dyrare elbil. Jag vill gärna att det skall funka, men...

Har tittat på Kona, Leaf, Kia och andra billigare elbilar, men är inte helt nöjd med utformning/design/kvalitet. Så jag fortsätter att köra min "gamla" bil tills jag hittar en passande elbil. Förmodligen blir det en begagnad Tesla när de blir lite vanligare/billigare på begagnatmarknaden.
Ursäkta mitt inhopp. Men har du kikat på https://www.teslakalkylen.com/dashboard
Där kan du jämföra mellan populära bilar och elbilar. Du kan dessutom göra egna beräkningar, även förmånsbilar, leasing etc.
Skriv svar