Fast kollar du utanför vår lilla bubbla så ser du ett kompakt motstånd mot elbilar också. Folk tänker att de ska passa på att köpa en bil med "riktig motor" innan det är för sent och liknande.Elbilisten skrev:Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE
Moderator: Redaktion
Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE
Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE
Kan bara hålla med till 100%. Jag är ny medlem här, men har läst på detta forum ganska länge. Jag kör idag en XC60 2011 som snart är slutbetald. Bilen kostar ca 7750kr/mån i drift/avbetalning. Att köpa en Tesla/Jaguar/Audi är i dagsläget uteslutet, eftersom månadskostnden skulle landa på ca 9500kr/mån + laddning och försäkring (kanske runt 11000kr/mån totalt?). Så, jag kan inte rent ekonomiskt räkna hem en dyrare elbil. Jag vill gärna att det skall funka, men...Elbilisten skrev:Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Har tittat på Kona, Leaf, Kia och andra billigare elbilar, men är inte helt nöjd med utformning/design/kvalitet. Så jag fortsätter att köra min "gamla" bil tills jag hittar en passande elbil. Förmodligen blir det en begagnad Tesla när de blir lite vanligare/billigare på begagnatmarknaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Varje såld ny EV plockar bort 3-4 ICE
Ursäkta mitt inhopp. Men har du kikat på https://www.teslakalkylen.com/dashboardJeppe_E skrev:Kan bara hålla med till 100%. Jag är ny medlem här, men har läst på detta forum ganska länge. Jag kör idag en XC60 2011 som snart är slutbetald. Bilen kostar ca 7750kr/mån i drift/avbetalning. Att köpa en Tesla/Jaguar/Audi är i dagsläget uteslutet, eftersom månadskostnden skulle landa på ca 9500kr/mån + laddning och försäkring (kanske runt 11000kr/mån totalt?). Så, jag kan inte rent ekonomiskt räkna hem en dyrare elbil. Jag vill gärna att det skall funka, men...Elbilisten skrev:Jag ser omställningen av bilindustrin som tvådelad. Avgasbilarna fasas ut, elbilarna in. Men under omställningen kan den sammanlagda tillverkningen under en period bli något lägre. Detta eftersom många redan har bestämt att deras nästa bil ska vara en elbil. Beslutet påverkas inte av långa leveranstider. De går inte och köper en till ny avgasbil med kanske 15 års teknisk livstid. Då fortsätter de hellre köra gammelbilen något år till. De som kan amortera 3000-4000 i månaden på en ny elbil fortsätter tanka för 3000 i månaden i väntan på passande elbil. Det är min personliga teori.
Har tittat på Kona, Leaf, Kia och andra billigare elbilar, men är inte helt nöjd med utformning/design/kvalitet. Så jag fortsätter att köra min "gamla" bil tills jag hittar en passande elbil. Förmodligen blir det en begagnad Tesla när de blir lite vanligare/billigare på begagnatmarknaden.
Där kan du jämföra mellan populära bilar och elbilar. Du kan dessutom göra egna beräkningar, även förmånsbilar, leasing etc.