WiFi mottagning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

WiFi mottagning

Inlägg av Widolf »

Jag skulle vilja kolla en sak med er.
Jag tycker min wifi mottagning i bilen är grymt dålig.
Tycker ni det är normalt?

Har bifogat 3st bilder.

Bilden med 0,74Mb/s är bilens Wifi mottagning ifrån huset
Bilden med 30,44Mb/s är min mobils Wifi-mottagning inne i bilen
Bilden med 2,32Mb/s är bilens 3G mottagning

Är detta normalt?
IMG_0226.jpg
IMG_0228.jpg
IMG_0227.PNG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: WiFi mottagning

Inlägg av mati »

Ja, bilens mottagning är väl inte den bästa. Jag visste inte att bredbandskollen ens fungerar i bilens browser. Det ska jag testa senare idag. Men oavsett så tror jag att antennerna inte är lika bra som i en modern mobiltelefon. Bilen har oftast sämre täckning (både Wifi och 4G) än mobilen. Sen är det kanske inte jättenödvändigt heller att bilen har snabb uppkoppling. Det räcker troligen för det mesta, dvs kartan och Spotify.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: WiFi mottagning

Inlägg av beef »

Testa fast.com istället, verkar funka bättre i Tesla-browsern.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: WiFi mottagning

Inlägg av Franz »

Två saker att tänka på...
1: Bilen ansluter till wifi som bäst med 802.11g med 2,4 GHz. D.v.s. maximalt 54 mbit inklusive overhead.
2: Placeringen av wifi-antennen är i höger sidospegel. Det kan ju innebära att hela bilen är i vägen för wifi-signalen om du har otur.

Men trots det kommer du nog antagligen inte uppe i några jättehöga siffror. Jag testade själv nyligen och fick då 5,5 mbit ner och 7,5 mbit upp. Det bör väl då tilläggas att jag har placerat en wifi-accesspunkt väldigt fördelaktigt i förhållande till bilens antenn.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: WiFi mottagning

Inlägg av oscfor »

Franz skrev:
Två saker att tänka på...
1: Bilen ansluter till wifi som bäst med 802.11g med 2,4 GHz. D.v.s. maximalt 54 mbit inklusive overhead.
2: Placeringen av wifi-antennen är i höger sidospegel. Det kan ju innebära att hela bilen är i vägen för wifi-signalen om du har otur.

Men trots det kommer du nog antagligen inte uppe i några jättehöga siffror. Jag testade själv nyligen och fick då 5,5 mbit ner och 7,5 mbit upp. Det bör väl då tilläggas att jag har placerat en wifi-accesspunkt väldigt fördelaktigt i förhållande till bilens antenn.
1. Beror på hur ny bil du har. Nuförtiden kan de ansluta snabbare. Gäller bilar med MCU2.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: WiFi mottagning

Inlägg av unumlapis »

oscfor skrev:
1. Beror på hur ny bil du har. Nuförtiden kan de ansluta snabbare. Gäller bilar med MCU2.
Vilken hastighet pratar vi då?

Men kan övrigt vara enig att hastigheten varierar en hel del och har själv en dedikerad AP för bilen som sitter ute i trädgården med relativ fri sikt till bilen på 10m. Sedan väder och vind spelar också in mycket för hur bra signalen blir. Sedan om man inte har upptäckt det redan så fungerar inte kanal 15 med bilarna. Låter det vara osagt vad gäller för bilar med MCU2. Och bilen använder förresten följande subnet 192.168.5.0/24 som bör undvikas. ;)
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: WiFi mottagning

Inlägg av oscfor »

Över 100Mbit/s har jag sett från bredbandskollen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: WiFi mottagning

Inlägg av Widolf »

Har en gammal 2014/15 bil.
APn står ca 5m ifrån bilen med bara en glasruta mellan.
Dock står bilen parkerad "åt fel håll", men så illa borde det inte bli.

Har skickat till SC, får se vad de säger.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: WiFi mottagning

Inlägg av Franz »

oscfor skrev:
Franz skrev:
Två saker att tänka på...
1: Bilen ansluter till wifi som bäst med 802.11g med 2,4 GHz. D.v.s. maximalt 54 mbit inklusive overhead.
2: Placeringen av wifi-antennen är i höger sidospegel. Det kan ju innebära att hela bilen är i vägen för wifi-signalen om du har otur.

Men trots det kommer du nog antagligen inte uppe i några jättehöga siffror. Jag testade själv nyligen och fick då 5,5 mbit ner och 7,5 mbit upp. Det bör väl då tilläggas att jag har placerat en wifi-accesspunkt väldigt fördelaktigt i förhållande till bilens antenn.
1. Beror på hur ny bil du har. Nuförtiden kan de ansluta snabbare. Gäller bilar med MCU2.
Typiskt. Inte nog med att min AP1-bil inte får alla nya coola AP- och Summon-funktioner, jag är fast i sämre Wifi också. ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: WiFi mottagning

Inlägg av hanst »

Jag får denna hastighet i min bil och då har jag bra wi-fi då det sitter en acesspunkt i taket i carporten.
4ABC2FAE-4277-4C37-B0FA-3C41ECAA55CE.jpeg
5395836D-50F0-4778-981A-D8118AD850FE.png
MS LR -23
MS 100D -18
Skriv svar