Model 3 eller beg Model S?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av MaxE »

Klintan skrev:
Teslasuget ökar, samtidigt som begagnatpriserna sjunker och Model 3 kommer närmare. Har ett tag varit inne på att köpa en begagnad bil direkt från Tesla, men de har gjort om upplägget senaste året. Numera är de inte rekonditionerade eller ordninggjorda, säljs som de byttes in i princip med repor och bucklor. Inte samma premiumkänsla och inte lika prisvärt när inte slitdelar byts.
Vad tror ni, håller en Model S -14 -15 sitt värde, kommer en bil med AP för 550-600' hålla sitt värde någorlunda? Eller är det helt galet? Kommer Model 3 göra att dessa känns föråldrade och priset rasar? Ingen som vet än vad priset blir, men för 600' före bonus borde man väl få en hyfsad Model 3? Vilken är bästa köpet privat egentligen?

Är det så? Är dom inte rekonditionerade och tillfixade?

Det har jag utgått ifrån.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av Klintan »

Inte rekonditonerade längre. Om belägg eller skivor är slut byts sånt. Men repor och stenskott finns. Om man kontaktar dem och har tur att få tag i någon får man en rapport med aktuella skador på bilen.Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av Jeppe_E »

Klintan skrev:
Inte rekonditonerade längre. Om belägg eller skivor är slut byts sånt. Men repor och stenskott finns. Om man kontaktar dem och har tur att få tag i någon får man en rapport med aktuella skador på bilen.

Med tanke på hur jäkla illa bemötta en del har blivit och hur dåligt kvalitet det verkar finnas på Teslorna (ivf en del) så är ju garantin som de erbjuder på CPO-bilarna inte vatten värd. Sedan kan jag iofs förstå att det finns vissa repor och stenskott på bilarna. Men vanliga bilfirmor försöker ju åtgärda så mycket sådant som möjligt för att bilen skall se så bra ut som möjligt.

Börjar det bli lite för dyrt för Tesla att vara ett Premium-märke? (ja, alltså sett till priset på en bil). 1000kr för en ruta med stenskott upp till 10mm? Det där fixar ju glasmästaren nästan gratis.

Jag börjar bli rejält tveksam på att köpa en begagnad tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
Inte rekonditonerade längre. Om belägg eller skivor är slut byts sånt. Men repor och stenskott finns. Om man kontaktar dem och har tur att få tag i någon får man en rapport med aktuella skador på bilen.

Med tanke på hur jäkla illa bemötta en del har blivit och hur dåligt kvalitet det verkar finnas på Teslorna (ivf en del) så är ju garantin som de erbjuder på CPO-bilarna inte vatten värd. Sedan kan jag iofs förstå att det finns vissa repor och stenskott på bilarna. Men vanliga bilfirmor försöker ju åtgärda så mycket sådant som möjligt för att bilen skall se så bra ut som möjligt.

Börjar det bli lite för dyrt för Tesla att vara ett Premium-märke? (ja, alltså sett till priset på en bil). 1000kr för en ruta med stenskott upp till 10mm? Det där fixar ju glasmästaren nästan gratis.

Jag börjar bli rejält tveksam på att köpa en begagnad tesla.
Vanliga bilfirmor gör på sin höjd en snabb polering och tvätt, en rätt kass sådan också. Deras CPO garantier är väl mer eller mindre samma som Teslas (eller sämre) men mycket kortare.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av Jeppe_E »

MartinGBG skrev:
Jag ansåg även obegränsad fri supercharging vara en fördel med att välja en begagnad Model S när jag vägde för och nackdelar kontra en ny Model 3.
Överskatta inte värdet på fri SuC. Men det varierar förstås från person till person, hurvida detta är något som kommer att användas mycket. Men 1000 mil laddning á 2,2kW = 4200 SEK.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av Klintan »

Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
Inte rekonditonerade längre. Om belägg eller skivor är slut byts sånt. Men repor och stenskott finns. Om man kontaktar dem och har tur att få tag i någon får man en rapport med aktuella skador på bilen.

Med tanke på hur jäkla illa bemötta en del har blivit och hur dåligt kvalitet det verkar finnas på Teslorna (ivf en del) så är ju garantin som de erbjuder på CPO-bilarna inte vatten värd. Sedan kan jag iofs förstå att det finns vissa repor och stenskott på bilarna. Men vanliga bilfirmor försöker ju åtgärda så mycket sådant som möjligt för att bilen skall se så bra ut som möjligt.

Börjar det bli lite för dyrt för Tesla att vara ett Premium-märke? (ja, alltså sett till priset på en bil). 1000kr för en ruta med stenskott upp till 10mm? Det där fixar ju glasmästaren nästan gratis.

Jag börjar bli rejält tveksam på att köpa en begagnad tesla.
Kostnadsuppskattningarna för skadorna är från testprotokollet, inget man kan få åtgärdat av Tesla utan troligtvis vad som drogs av vid inbyte.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av jpetters »

Jag köpte en CPO P85+ och det var en del saker som behövde fixas under de 1,5 år jag hade den och det var inget knussel över huvud taget. Suveränt bemötande i samtliga (få) fall den behövde utnyttjas. Jag tycker att CPO garantin är mycket värd då det i praktiken är samma som på en ny (Tesla) bil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av taliz »

Kör du mycket, dvs många tusen mil, om året så kan det kanske vara värt att välja en S.
Model S har ju garanti för obegränsat miltal på drivlinan. Det kommer ju inte 3an ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
nasatech
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 okt 2017 08:24

Re: Model 3 eller beg Model S?

Inlägg av nasatech »

To ting jeg kan si her som nordmann.

1. Prisene på brukte biler (begagnad) holder seg veldig bra i Norge. Selv med 30.000 Tesla på veien.

2. Du burde vurdere inventory. Da får man gunstig finansiering fra Tesla samt gratis lading i 6 mnd. om man bruker referral. Det er 32 biler som inventory på Tesla.com, men https://teslainventory.teslastats.no/ har 38 og muligheten for å sette seg på mail når det kommer nye.

Lasse
Skriv svar