Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av OfarligTesla »

Sen får vi inte glömma att när vi har med neurala nätverk att göra och försöka lära en dator så handlar det inte riktigt om samma progression som med mycket annat där det är ett steg i tagetr. När man väl har den indata och de modeller som krävs har man det. Frågan är helt enkelt vad det är Tesla i dagsläget har problem med, är det deras modeller som inte är bra nog? Är det för lite grunddata? Är det för lite beräkningskraft i bilarna? Är det själva kamerorna?

Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av gellerstam »

OfarligTesla skrev:
Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Det vet vi att de har. De har tom släppt filmer på när en Model X kör själv från "a" till "b" och det var länge sen, rätt exakt två år sen på dagen. Så det ni har idag är flera år äldre än det.

https://www.tesla.com/videos/autopilot- ... edirect=no
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon :lol:
Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.
Aha, ja det är ju knas. Det är ju en sak om man sätter TACC på att köra för fort. Det är ett medvetet val från föraren. Men AP ska ju naturligtvis anpassa hastigheten. Nu vet jag inte vad den amerikanska definitionen på unrestricted roads är, men det låter ju som att i Sverige så borde alla vägar vara restricted roads?
Nja, det som har räknats som restricted roads är vägar med mötande trafik och troligen korsningar. Är det planskilda korsningar och vägren mellan filer som går i olika riktningar så är det unrestricted. Misstänker att t.ex. highway=secondary kan räknas som restricted medan highway:trunk kanske är unrestricted. Sedan kan det även påverkas om vägen är enkelriktad eller ej.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag ... =secondary
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=trunk

Får vi något exempel med position så kan vi kolla upp om det är så att informationen ändras där Tesla ändrar från restricted till unrestricted.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.
Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.
Dels är det intressant att veta hur ofta bilen laddar ner denna information. Det verkar inte vara direkt kopplat till kartorna och har inget att göra med firmware. Informationen i Open Street Maps kan uppdateras ungefär som med Wikipedia.

Har du några konkreta exempel med exakt position där bilen växlar mellan unrestricted och restricted eller där det inte är restricted fast det borde vara det? Man skulle då kunna kolla på hur det ser ut i Open Street Maps, kanske göra uppdatering om man hittar vad det kan vara och sedan se om bilen uppdateras efter ett tag.
Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.
Ska bli intressant att se om det är skillnad hur vägen är taggad och ännu mera spännande att se om den går att påverka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Det vet vi att de har. De har tom släppt filmer på när en Model X kör själv från "a" till "b" och det var länge sen, rätt exakt två år sen på dagen. Så det ni har idag är flera år äldre än det.

https://www.tesla.com/videos/autopilot- ... edirect=no
Fast jag skulle nästan sälja min döda mamma för att den filmen är - om inte totalt fejkad - ändå väldigt väl manipulerad.
Filmen kom ut innan AP2 lanserades. När bilarna sedan släpptes hade de absolut ingenting som påminde om AP, inte ens svagt. Det dröjde flera månader innan vi ens fick en halvvägs fungerande adaptiv farthållare. De första Ap2-funktionerna var fullständigt livsfarliga och borde aldrig ha släppts till allmänheten. Bilen i filmen däremot verkar köra helt autonomt, den kör bra och säkert, den kan läsa skyltar, stannar vid rödsljus osv. Föraren gör ingenting. Diskrepansen mellan filmen och verkligheten - än till dags dato, alltså två år senare, kan inte bli större.
Om inte filmen är fejk från första till sista bilden så ser jag bara en möjlighet. Och det är att Tesla har "lånat" såväl hårdvaran samt tillhörande mjukvara för att kunna spela in denna film. Fritt enligt mottot "vi utvecklar nåt liknande inom mågra månader". Gissningsvis är det Nividias egna grejer, men en mycket starkare dator med tillhörande programvara. Det skulle inte heller förvåna mig om det fanns lite gammal MobilEye mjukvara med i bilden.
Därefter har vi inte sett ett dyft av liknande filmer. Varför kastade Tesla ut denna video i ett så tidigt skede, tog betalt från sina kunder (inte så lite heller) för total självkörning, men samtidigt har vi aldrig någonsin fått se en enda gnutta av bevis att de faktiskt är på väg att lösa detta? Och nu är det samma visa igen. Nästa år är det klart. Yeah, right Elon. En lögn blir inte sanning bara för att man upprepar den hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Det vet vi att de har. De har tom släppt filmer på när en Model X kör själv från "a" till "b" och det var länge sen, rätt exakt två år sen på dagen. Så det ni har idag är flera år äldre än det.

https://www.tesla.com/videos/autopilot- ... edirect=no
Fast jag skulle nästan sälja min döda mamma för att den filmen är - om inte totalt fejkad - ändå väldigt väl manipulerad.
Varför rör sig bromspedalen? Alltså helt ärlig fråga. Någon som kan bekräfta att ja, så funkar TACC-systemet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Varför rör sig bromspedalen? Alltså helt ärlig fråga. Någon som kan bekräfta att ja, så funkar TACC-systemet.
Så är det väl på alla TACC-system på alla bilar? Ratt och broms rör sig när dessa nyttjas men inte gas eller rättare sagt accelerationspedalen. Har med säkerhet att göra har jag för mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av andersm »

Det ska verkligen bli spännande med totalt självkörande bilar!

Hoppas att Elon's team är på god väg. Jag har försökt bilda mig en uppfattning om hur långt fram de ligger, och hittade följande video från i år (2018):



Han som presenterar, Andrej Karpathy, är en av de tekniska experterna på AI inom Tesla. Givetvis delar han inte med sig allt för detaljerat hur Tesla har angripit problemet, men man kan ändå bilda sig en uppfattning vilka utmaningar de står inför (svårtolkade skyltar, underliga vägmarkeringar etc).

Jämför sedan ovanstående video med följande från en representant för Google's team, år 2015:



Google (numera Waymo) skickade ut de första bilarna utan säkerhetsförare förra året (tror jag). Jag drar nog slutsatsen att Waymo bil idag har mer kraftfull self-driving förmåga, åtminstone inom avgränsade geografiska orter. Jag gissar att vi inte kommer att se level 5 från Tesla under 2019, men hoppas såklart att jag har fel!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av TeslaTissel »

andersm skrev:
Det ska verkligen bli spännande med totalt självkörande bilar!

Hoppas att Elon's team är på god väg. Jag har försökt bilda mig en uppfattning om hur långt fram de ligger, och hittade följande video från i år (2018):


Han som presenterar, Andrej Karpathy, är en av de tekniska experterna på AI inom Tesla. Givetvis delar han inte med sig allt för detaljerat hur Tesla har angripit problemet, men man kan ändå bilda sig en uppfattning vilka utmaningar de står inför (svårtolkade skyltar, underliga vägmarkeringar etc).
Det här är jäkligt intressant!

Har skrivit en ingående artikel om detta i min blog.
TESLA’s fördel – Smartare och effektivare autopilot
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6370

Jag skall kika på klippet du länkade till, så snart jag hinner.

Kan vara mer att lära för framtiden.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av Jeppe_E »

andersm skrev:
Det ska verkligen bli spännande med totalt självkörande bilar!

Hoppas att Elon's team är på god väg. Jag har försökt bilda mig en uppfattning om hur långt fram de ligger, och hittade följande video från i år (2018):

Han som presenterar, Andrej Karpathy, är en av de tekniska experterna på AI inom Tesla. Givetvis delar han inte med sig allt för detaljerat hur Tesla har angripit problemet, men man kan ändå bilda sig en uppfattning vilka utmaningar de står inför (svårtolkade skyltar, underliga vägmarkeringar etc).

Jämför sedan ovanstående video med följande från en representant för Google's team, år 2015:



Google (numera Waymo) skickade ut de första bilarna utan säkerhetsförare förra året (tror jag). Jag drar nog slutsatsen att Waymo bil idag har mer kraftfull self-driving förmåga, åtminstone inom avgränsade geografiska orter. Jag gissar att vi inte kommer att se level 5 från Tesla under 2019, men hoppas såklart att jag har fel!
Man kan ju säga att Chris var lite enklare att lyssna på än Andrej :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
andersm skrev:
Det ska verkligen bli spännande med totalt självkörande bilar!

Hoppas att Elon's team är på god väg. Jag har försökt bilda mig en uppfattning om hur långt fram de ligger, och hittade följande video från i år (2018):

Han som presenterar, Andrej Karpathy, är en av de tekniska experterna på AI inom Tesla. Givetvis delar han inte med sig allt för detaljerat hur Tesla har angripit problemet, men man kan ändå bilda sig en uppfattning vilka utmaningar de står inför (svårtolkade skyltar, underliga vägmarkeringar etc).

Jämför sedan ovanstående video med följande från en representant för Google's team, år 2015:



Google (numera Waymo) skickade ut de första bilarna utan säkerhetsförare förra året (tror jag). Jag drar nog slutsatsen att Waymo bil idag har mer kraftfull self-driving förmåga, åtminstone inom avgränsade geografiska orter. Jag gissar att vi inte kommer att se level 5 från Tesla under 2019, men hoppas såklart att jag har fel!
Man kan ju säga att Chris var lite enklare att lyssna på än Andrej :?
Jodå, men den på Vimeo gav detaljer kring komplexiteten som var intressant ta del av. Båda var intressanta verkligen!
Skriv svar