Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Moderator: Redaktion
Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Elon... :'(
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Tesla model 5 level 3 möjligen, 2020...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Ett Mars-år är 687 jord-dygn.svlu skrev:Hur långt är ett Elon år...?
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Det är inte första gången som Elon siar om när autonomin ska vara redo. Men det verkar allt som oftast vara ett eller två år bort, oavsett vilket år vi har just nu. Elon har ju dock själv sagt att han är optimistisk i sina bedömningar och försöker att anpassa sig (närmare verkligheten). Kanske han får rätt denna gång? Det vet vi väl först om ett år.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Vi vet nu.. pga vi får inga robotarmar på SUC 2019 vi få en extra kabel, säger allt när man tänker efter.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
En biul skulle väl korsa USA med självkörning och själv kunna ladda förra året. Lär ju inte ens ske i år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Ska han nu ha rätt någon gång på sina tidsplaner, så hoppas jag att det är på denna
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Då kanske de borde införa en valmöjlighet "strikt följa hastighetsgränsen och ignorera restricted/unrestricted". Kul när autopiloten vill blåsa förbi 80-60-50-skyltar i 100 km/h och vidare rakt igenom ett 30 km/h-samhälle. Svenska restricted/unrestricted verkar mest handla om huruvida det finns en trottoar eller cykelväg eller om fotgängare och cyklister delar vägbanan med bilar.
Så länge inte Tesla klarar av ngt så enkelt som hastighetsgränser, fast skärmen rapporterar att bilen minsann vet vilken hastighetsgräns som egentligen gäller, så lär vi inte få full autonomi. Om inte annat för att autopiloten inte klarar att manövrera undan refuger på en 30-väg när den kör i 100.
Så länge inte Tesla klarar av ngt så enkelt som hastighetsgränser, fast skärmen rapporterar att bilen minsann vet vilken hastighetsgräns som egentligen gäller, så lär vi inte få full autonomi. Om inte annat för att autopiloten inte klarar att manövrera undan refuger på en 30-väg när den kör i 100.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Restricted blir det bara där vägen har markerats som sådan i metadata. Misstänker att denna datan ligger i kartdata. Förutom att man vill att bilen följer hastighetsbegränsningen så vill jag att den börjar sänka hastigheten innan skylten så man inte ligger 30 över när man passerar skylten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Kartan och verkligheten. Om inte kartan stämmer, så gäller verkligheten. Det behövs möjligheten att enbart följa hastighetsgränsen. Annars kommer Tesla aldrig fungera som självkörande. Tror att i 80-90% av fallen jag avbryter autostyrningen beror det på just oförmågan att rätta sig efter den hastighetsgräns bilen själv presenterar på skärmen.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.
Författare och bloggare. Model S 2023
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Jag önskar innerligt att Elon helt skulle sluta göra såhär. Jag är i stort sett helt säker på att den här profetian, som så många andra, kommer visa sig inte stämma. Men även om den kommer göra det, så finns det ingen poäng att säga det nu. Det finns ingen uppsida, inget att vinna på det. Om de åstadkommer det kommer det vara något fantastiskt och otroligt, oavsett om han twittrade om det ett år i förväg eller inte. Om de inte lyckas, så kommer de bara se dumma ut, som så många gånger förr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Helt enig. Det blir parodiskt.danni skrev:Jag önskar innerligt att Elon helt skulle sluta göra såhär. Jag är i stort sett helt säker på att den här profetian, som så många andra, kommer visa sig inte stämma. Men även om den kommer göra det, så finns det ingen poäng att säga det nu. Det finns ingen uppsida, inget att vinna på det. Om de åstadkommer det kommer det vara något fantastiskt och otroligt, oavsett om han twittrade om det ett år i förväg eller inte. Om de inte lyckas, så kommer de bara se dumma ut, som så många gånger förr.
Att slira på månader - fine.
Men precis som flera konstaterat; när bilen nätt och jämnt kan hålla sig på vägen idag och gissar hej vilt på hastighet så är det oerhört svårt att se att de skulle lyckas ha något som kan köra HELT själv, där komplexitetsnivån mot var de (knappt) klarar idag är O 100. O 1000 kanske.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Dels är det intressant att veta hur ofta bilen laddar ner denna information. Det verkar inte vara direkt kopplat till kartorna och har inget att göra med firmware. Informationen i Open Street Maps kan uppdateras ungefär som med Wikipedia.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Har du några konkreta exempel med exakt position där bilen växlar mellan unrestricted och restricted eller där det inte är restricted fast det borde vara det? Man skulle då kunna kolla på hur det ser ut i Open Street Maps, kanske göra uppdatering om man hittar vad det kan vara och sedan se om bilen uppdateras efter ett tag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Aha, ja det är ju knas. Det är ju en sak om man sätter TACC på att köra för fort. Det är ett medvetet val från föraren. Men AP ska ju naturligtvis anpassa hastigheten. Nu vet jag inte vad den amerikanska definitionen på unrestricted roads är, men det låter ju som att i Sverige så borde alla vägar vara restricted roads?Svenssons skrev:Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Sen får vi inte glömma att när vi har med neurala nätverk att göra och försöka lära en dator så handlar det inte riktigt om samma progression som med mycket annat där det är ett steg i tagetr. När man väl har den indata och de modeller som krävs har man det. Frågan är helt enkelt vad det är Tesla i dagsläget har problem med, är det deras modeller som inte är bra nog? Är det för lite grunddata? Är det för lite beräkningskraft i bilarna? Är det själva kamerorna?
Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Det vet vi att de har. De har tom släppt filmer på när en Model X kör själv från "a" till "b" och det var länge sen, rätt exakt två år sen på dagen. Så det ni har idag är flera år äldre än det.OfarligTesla skrev:Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
https://www.tesla.com/videos/autopilot- ... edirect=no
Tesla Model Y
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Nja, det som har räknats som restricted roads är vägar med mötande trafik och troligen korsningar. Är det planskilda korsningar och vägren mellan filer som går i olika riktningar så är det unrestricted. Misstänker att t.ex. highway=secondary kan räknas som restricted medan highway:trunk kanske är unrestricted. Sedan kan det även påverkas om vägen är enkelriktad eller ej.Jeppe_E skrev:Aha, ja det är ju knas. Det är ju en sak om man sätter TACC på att köra för fort. Det är ett medvetet val från föraren. Men AP ska ju naturligtvis anpassa hastigheten. Nu vet jag inte vad den amerikanska definitionen på unrestricted roads är, men det låter ju som att i Sverige så borde alla vägar vara restricted roads?Svenssons skrev:Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag ... =secondary
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=trunk
Får vi något exempel med position så kan vi kolla upp om det är så att informationen ändras där Tesla ändrar från restricted till unrestricted.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.Svenssons skrev:Dels är det intressant att veta hur ofta bilen laddar ner denna information. Det verkar inte vara direkt kopplat till kartorna och har inget att göra med firmware. Informationen i Open Street Maps kan uppdateras ungefär som med Wikipedia.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Har du några konkreta exempel med exakt position där bilen växlar mellan unrestricted och restricted eller där det inte är restricted fast det borde vara det? Man skulle då kunna kolla på hur det ser ut i Open Street Maps, kanske göra uppdatering om man hittar vad det kan vara och sedan se om bilen uppdateras efter ett tag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Ska bli intressant att se om det är skillnad hur vägen är taggad och ännu mera spännande att se om den går att påverka.mati skrev:Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.