Nej jag förstod att det inte är positionsljusen du menade, det jag syftade på är att Tesla eventuellt skulle kunna släppa en uppdatering som efterliknar den funktionen. Dvs tända upp väggrenen och ”runt hörn” när man svänger skarpt i låg hastighet. Att få full ”Matrix” av befintlig hårdvara tror jag kan bli svårt.HelectriC skrev:fast det är ju inte positionsljusen jag pratar om. Teslans lampor har (om man har premiumpaket i tidigare bilar, standard nu) 3 eller 4 dioder i överkant av varje strålkastare, som borde gå att programmera så att de tänds beroende på vad man möter. Men dessa är antagligen för lågt inställda för att funka som helljus Synd att de inte tänkte igenom detta lite mer innan dom släppte de till Teslan. Det viktiga verkar ha varit hur bilen ser ut rent designmässigt med de nya strålkastarna kontra xenon (detta märks också på beskrivningen av lamporna när utseendet lyfts fram som en av de viktiga argumenten )dd88 skrev:Nu vet jag inte hur strålkastarna är uppbyggda på en Tesla men jag har svårt att tro att lite mjukvara räcker till mer än det taffliga ”tända ett positionsljus i den riktning man svänger”.
Audi har en intressant sida om hur tekniken fungerar:
https://www.audi-technology-portal.de/e ... headlights
Och BMW har ju laser på flera modeller nu:
https://bimmertips.com/how-bmw-laserlig ... -benefits/
LED Matrix och 360 view
Moderator: Redaktion
Re: LED Matrix och 360 view
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: LED Matrix och 360 view
Jo, Golfen går att få med LED-matrix. Demobilen vi provkörde förra året hade det. Vi beställde dock bara dynamiskt kurvljus.HelectriC skrev:fast det går väl inte att få LED matrix till eGolfen, det är väl enbart adaptiva strålkastare som svänger lite hit och dit? Vi har all tillgänglig utrustning till vår, men jag kan inte se att den har samma Matrixfunktion som bl.a. iPace har.mati skrev:Samma i e-Golfen. Vi valde bort LED-matrix av ekonomiska skäl, men bara helljusautomatiken är en dröm. Den funkar i princip till 100%, helt otroligt bra. Ibland undrar man verkligen hur bilen kunde veta att det där ljuset där framme var en mötande bil, samtidigt som den vet att ett annat ljus inte är det.p1457 skrev:Jag älskar min passats helljusautomatik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: LED Matrix och 360 view
För att Elon personligen kan göra det bättre själv på bara en torsdagVerdi skrev:varför köper Tesla inte in sån teknik förresten?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: LED Matrix och 360 view
För att vara ett högteknologisk bilmärke så är det en hel del ”ny” teknik som de saknar.Verdi skrev:Saknar det där också. Fast det här blir tredje vintern utan så nu har jag till viss del vant mig... varför köper Tesla inte in sån teknik förresten? Borde ju passa bra på en bil som ska vara "högteknologisk". Känns att Tesla tar vissa genvägar ibland.
Bosch (och säkerligen många fler) har ju en färdig teknik att tillgå https://www.bosch-mobility-solutions.co ... t-control/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: LED Matrix och 360 view
Det finns mycket moderniteter som Tesla inte har i sina bilar. Regnsensor, skyltavläsning, strålkastarspolning, uppvärmd radar, bakåtriktad radar, mm ....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: LED Matrix och 360 view
inte helt säker på att 360-view går att smälla in med mjukvara. du får tänka på att de bilar som har den funktionen har placerat ut kamerorna för att kunna bygga upp 3d-bilden helt korrekt, oftast pekar dessa i princip rakt ned. när det gäller tesla så är kamerorna placerade för att se vägen och bilarna runt bilen.HelectriC skrev:När jag nu kört Ipace ett tag och går tillbaks till Teslan, så saknar jag LED Matrix och 360 kamera view. Men om jag tänker på det så borde det ju inte vara så svårt att skicka ut en OTA till Teslan som möjliggör det samma? Teslas LED-lampor med de extra dioderna i överkant borde ju iaf ge en viss möjlighet till Matrixfunktion. Kanske inte i lika stor utsträckning som hos en del andra producenter, men iaf mer än vad dagens av/på helljus kan göra.
360 view borde ju också gå ganska lätt med tanke på alla kameror runt bilen. Möjligtvis inte längst fram eftersom det inte sitter någon kamera i fronten, men Good enough iaf med resten.
Fler tankar?
jag vet att många tycker att det borde funka, men bara för att det sitter kameror runt bilen betyder de inte att de kan göra allt
Re: LED Matrix och 360 view
Jag vet. Men inga som jag egentligen saknar. Jag har inte ens AP aktiverat. Regnsensor vore väl fint men ärligt talat funkar det bra att vara sensor själv. Nästan bättre faktiskt. Hade jag haft AP och tankar på självkörning så hade väl skyltavläsning blivit ett problem också. Nu är det bara lite irriterande att det står fel hastighet i displayen ibland men inget som egentligen är ett problem. Jag vet ju vad det är för gräns själv.mati skrev:Det finns mycket moderniteter som Tesla inte har i sina bilar. Regnsensor, skyltavläsning, strålkastarspolning, uppvärmd radar, bakåtriktad radar, mm ....
Re: LED Matrix och 360 view
Vet inte exakt hur Audi "matrix" fungerar. Men det finns ingen chans att det går att få till nåt liknande med strålkastare som inte är byggda för det. Reflektorerna måste väl styras också? Att släcka en diod ändrar väl inte ljusbilden?dd88 skrev:Nej jag förstod att det inte är positionsljusen du menade, det jag syftade på är att Tesla eventuellt skulle kunna släppa en uppdatering som efterliknar den funktionen. Dvs tända upp väggrenen och ”runt hörn” när man svänger skarpt i låg hastighet. Att få full ”Matrix” av befintlig hårdvara tror jag kan bli svårt.HelectriC skrev:fast det är ju inte positionsljusen jag pratar om. Teslans lampor har (om man har premiumpaket i tidigare bilar, standard nu) 3 eller 4 dioder i överkant av varje strålkastare, som borde gå att programmera så att de tänds beroende på vad man möter. Men dessa är antagligen för lågt inställda för att funka som helljus Synd att de inte tänkte igenom detta lite mer innan dom släppte de till Teslan. Det viktiga verkar ha varit hur bilen ser ut rent designmässigt med de nya strålkastarna kontra xenon (detta märks också på beskrivningen av lamporna när utseendet lyfts fram som en av de viktiga argumenten )dd88 skrev:Nu vet jag inte hur strålkastarna är uppbyggda på en Tesla men jag har svårt att tro att lite mjukvara räcker till mer än det taffliga ”tända ett positionsljus i den riktning man svänger”.
Audi har en intressant sida om hur tekniken fungerar:
https://www.audi-technology-portal.de/e ... headlights
Och BMW har ju laser på flera modeller nu:
https://bimmertips.com/how-bmw-laserlig ... -benefits/
Re: LED Matrix och 360 view
"LED strålkastare High" står det visst i min spec också. Kanske är det som skiljer? Lite luddig spec tycker jag.HelectriC skrev:
jaha, kul! då har vi det också för eGolfen har Dynamic Light Assist Tråkigt dock att det inte märks lika tydligt som i iPacen.
Re: LED Matrix och 360 view
ja, fast jag valde till allt som har med ljus att göra, så vår eGolf borde ha det i så fall. Får gå hem och trycka lite på inställningarna.p1457 skrev:"LED strålkastare High" står det visst i min spec också. Kanske är det som skiljer? Lite luddig spec tycker jag.HelectriC skrev:
jaha, kul! då har vi det också för eGolfen har Dynamic Light Assist Tråkigt dock att det inte märks lika tydligt som i iPacen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: LED Matrix och 360 view
jag har regnsensor i min Tesla AP2,5. Att det inte funkar perfekt betyder inte att den inte finns där.mati skrev:Det finns mycket moderniteter som Tesla inte har i sina bilar. Regnsensor, skyltavläsning, strålkastarspolning, uppvärmd radar, bakåtriktad radar, mm ....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: LED Matrix och 360 view
Fast regnsensoe är det väl inte, utan en kamera. Eller har dom lagt till regnsensor igen?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: LED Matrix och 360 view
Du får testa att köra lite fortareHelectriC skrev:ja, fast jag valde till allt som har med ljus att göra, så vår eGolf borde ha det i så fall. Får gå hem och trycka lite på inställningarna.p1457 skrev:"LED strålkastare High" står det visst i min spec också. Kanske är det som skiljer? Lite luddig spec tycker jag.HelectriC skrev:
jaha, kul! då har vi det också för eGolfen har Dynamic Light Assist Tråkigt dock att det inte märks lika tydligt som i iPacen.
Re: LED Matrix och 360 view
fast det går nog under begreppet regnsensor ändå. Har aldrig hört någon prata om regnkamera.Teslaspolen skrev:Fast regnsensoe är det väl inte, utan en kamera. Eller har dom lagt till regnsensor igen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: LED Matrix och 360 view
HelectriC skrev:fast det går nog under begreppet regnsensor ändå. Har aldrig hört någon prata om regnkamera.Teslaspolen skrev:Fast regnsensoe är det väl inte, utan en kamera. Eller har dom lagt till regnsensor igen?
Det är ju avsaknaden av just en sensor som gör funktionen auto wipers värdelös.
Re: LED Matrix och 360 view
Har nu testat i mörker och mycket riktigt så har eGolfen LED Matrix, funkar ju lika bra som på ipacenHelectriC skrev:ja, fast jag valde till allt som har med ljus att göra, så vår eGolf borde ha det i så fall. Får gå hem och trycka lite på inställningarna.p1457 skrev:"LED strålkastare High" står det visst i min spec också. Kanske är det som skiljer? Lite luddig spec tycker jag.HelectriC skrev:
jaha, kul! då har vi det också för eGolfen har Dynamic Light Assist Tråkigt dock att det inte märks lika tydligt som i iPacen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: LED Matrix och 360 view
Ja, som sagt. Demobilen vi körde hade det och jag blev mäktigt imponerad. Men med tanke på den glesa trafiken häromkring tyckte vi inte att det var värt pengarna. Det vanliga dynamiska LED-ljuset är ju inte heller fy skam.HelectriC skrev:Har nu testat i mörker och mycket riktigt så har eGolfen LED Matrix, funkar ju lika bra som på ipacen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14