Blir tokig på Teslas förvärme

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Teslaspolen »

oscfor skrev:
Teslaspolen skrev:
Lite irriterad på avsaknaden av framsteg från Tesla på det här området som, för mig i alla fall, känns helt självklart...

Här om dagen var jag uppe en sväng i stugan i Trysil, Fageråsen. Inga problem direkt, förutom nu. Vi har en trasig fas på laddaren, så bilen tvärvägrar att ladda på enfas (och i trefas så får man två av tre faser) vilket innebar att vi inte kunde ladda vid huset då vi inte har något uttag för trefas utomhus än. Nåja, åkte dit, bilen fick stå utomhus under natten i -9 grader och så var det bara att finna mig i att ladda i Sälen på vägen hem.

Men, nu till problemet att Teslas inte låter en styra hur bilen ska förvärmas. Kupén kan jag förvärma en 5-10 minuter innan avfärd, men batteriet hade jag behövt värma minst någon timme innan, men det går så klart inte. Vilket slutade med att jag fick bromsa ned för en 3 kilometer lång, brant backe från fjälltoppen och ner i dalen, helt utan regen då bilen var iskall då den fått för sig att bara värma kupén och inte batteriet den här gången...


När ska dom låta en styra det som man vill? Jag vill kunna styra kupé, stol, ratt och batterivärme individuellt och av/på som jag vill! :roll:

Vad vinner du, utom möjligen möjligheten till regen, på att förvärra batteriet? Extremfallet att man står på en bergstopp och därmed skulle ha Jytte av någon tiondels kWh för att man använder regen på nervägen känns som ett specialfall som jag anser att Tesla helt kan strunta i.
Slippa bromsa hela vägen ned. Det är en sådan där backe där man inte ska bromsa utan då motorbromsa/köra med regen.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av oscfor »

Förstår att du vill ha regen, men det är verkligen inga problem att använda Teslas bromsar för en sådan backe. Vidare är ju ytterligare en specialare att du just nu inte har tillgång till laddning. Hade din haft det hade problemet inte funnits. Jag tycker Tesla gör helt rätt som styr funktionalitetet utan att ge gem,ene man hundratals val att göra.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Teslaspolen »

Visserligen sant. Men, även med laddning så blir det för det mesta hälften av all regen, inte normalt.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av kallekula »

Och varför värmer den inte speglarna? Varm skön, isfri bil. Nästan.
IMG_20190109_081557 - kopia.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Legato »

kallekula skrev:
Och varför värmer den inte speglarna? Varm skön, isfri bil. Nästan.
Sätt på värmning av rutorna så försvinner det där bums.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Bjelke »

Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av kallekula »

Bjelke skrev:
Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna :)
Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Bjelke »

kallekula skrev:
Bjelke skrev:
Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna :)
Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?
Näe det stämmer, men för mig brukar den aktiveras automagiskt vid en viss temp, typ allt under nollan men vet inte säkert, när man slår på värmen i bilen via appen alltså...
Eller minns jag fel nu? Bakrutan går helt säkert igång men nu blev jag osäker på om backspeglarna aktiveras samtidigt i det läget...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av drakbane »

Jag tycker att man ska få välja mer själv!
Typ någon undermeny med avancerade inställningar.

Startar värmen i bilen automagiskt kl 16, brukar komma ifrån jobb typ 16.20 - 16.40, detta fungerar kanon (dock ingen teslafiness)
Stannar vid affären på vägen hem, slår på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen ca 20min senare, varm o go, detta fungerar kanon (teslafiness)
Stannar sedan till på valfritt ställe, GLÖMMER slå på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen 20 - 90min senare, kall o djävlig, (avsaknad av teslafiness)

Vill ha avancerad undermeny där jag kan ställa "When leaving car, keep AC(heat/cold) ON for, 15min - 30 min - 45 min - 1 hour - ....
Detta har tom bättre effekt på sommaren, så det borde även folk från "Southern California" kunna ta till sej :roll:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av kallekula »

Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Bjelke skrev:
Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna :)
Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?
Näe det stämmer, men för mig brukar den aktiveras automagiskt vid en viss temp, typ allt under nollan men vet inte säkert, när man slår på värmen i bilen via appen alltså...
Eller minns jag fel nu? Bakrutan går helt säkert igång men nu blev jag osäker på om backspeglarna aktiveras samtidigt i det läget...
Hmm... Ja det har ju hänt en del sedan förra året. Jag backar ut från min uppfart så därför reagerar jag om speglarna inte är snö/isfria. Även om det löser sig 3 minuter senare så är det för lång tid. Idag var det nog exakt 0 grader så möjligt att bakutan inte värmdes. Vi får se vad som händer nästa gång :)
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Delta1 »

Ok, förstår jag det här rätt?

Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?

I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?

Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?

//T
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av frippe »

Delta1 skrev:
Ok, förstår jag det här rätt?

Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?

I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?

Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?

//T
Egentligen konstigt, varför kunna dra igång rumpvärmen, men inte rutvärmen i appen? Helt tokig prioritering.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Bjelke »

Delta1 skrev:
Ok, förstår jag det här rätt?

Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?

I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?

Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?

//T
Korrekt, man kan (idag iaf) inte styra dessa saker själv utan bilen väljer det, och det verkar dessutom variera över tid hur det funkar (alltså det ändras vid diverse updates)...
Angående batterivärmare så funkar den lika på alla bilar (dvs automagiskt, ej manuellt i appen), däremot är det bara P-modeller som kan aktivera den manuellt för att få ut maximal prestanda (max. power-läge).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blir tokig på Teslas förvärme

Inlägg av Teslaspolen »

Delta1 skrev:
Ok, förstår jag det här rätt?

Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?

I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?

Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?

//T
Alla Teslabilar värmer batteriet, förutsatt att range mode är på OFF. Batteriet värms då alltid (?) när man kör , men bara när bilen känner för det när man förvärmer via appen. Vilket ofta resulterar i för mycket energi till kupèvärme och alldeles för lite, om något alls, till batterivärme.

Kriteriet verkar baserat på utetemperatur, oftast alldeles för konservativt.
Skriv svar