En till ladd-kabel.
Moderator: Redaktion
En till ladd-kabel.
Hej !
Undrar om någon vet vart man kan köpa en extra kabel (helst kortare) för att ladda sin Tesla via trefas. Istället för att slita på den medföljande reseladdaren när man laddar i trefas uttag?
Tack på förhand
Undrar om någon vet vart man kan köpa en extra kabel (helst kortare) för att ladda sin Tesla via trefas. Istället för att slita på den medföljande reseladdaren när man laddar i trefas uttag?
Tack på förhand
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: En till ladd-kabel.
Du menar för fast montering hemma? I så fall är det en Tesla Wall Connector eller valfri laddbox du behöver
Model S Standard Range Raven
Re: En till ladd-kabel.
Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: En till ladd-kabel.
Tesla Wall Connector kopplas med fördel in "semi-mobilt" på trefas-uttag, den s.k. Bjelkemetoden eller Bjelkemodellen (sök i forumet).jrd skrev:Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: En till ladd-kabel.
Jag har bara använt ”reseladdaren” i fyra år nu i trefasuttag hemma och i stugan. Funkar utmärkt! Tom så bra att jag inte fått tummen ur att sätta upp min WC ...
Den verkar inte längre vara så väderkänslig- laddar i alla väder...
Jag har däremot köpt en extra adapter för trefas, då jag lämnar en fast i uttaget hemma hela tiden för att undvika att slita i trefasuttaget, som är rätt kärvt, medan adaptern är lätt att koppla till.
Den verkar inte längre vara så väderkänslig- laddar i alla väder...
Jag har däremot köpt en extra adapter för trefas, då jag lämnar en fast i uttaget hemma hela tiden för att undvika att slita i trefasuttaget, som är rätt kärvt, medan adaptern är lätt att koppla till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: En till ladd-kabel.
fth skrev:Tesla Wall Connector kopplas med fördel in "semi-mobilt" på trefas-uttag, den s.k. Bjelkemetoden eller Bjelkemodellen (sök i forumet).jrd skrev:Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
/fth
Det hade inte med min fråga att göra.
Re: En till ladd-kabel.
Gustafsson skrev:Jag har bara använt ”reseladdaren” i fyra år nu i trefasuttag hemma och i stugan. Funkar utmärkt! Tom så bra att jag inte fått tummen ur att sätta upp min WC ...
Den verkar inte längre vara så väderkänslig- laddar i alla väder...
Jag har däremot köpt en extra adapter för trefas, då jag lämnar en fast i uttaget hemma hela tiden för att undvika att slita i trefasuttaget, som är rätt kärvt, medan adaptern är lätt att koppla till.
Kanon! Tack för bra svar! Då vågar jag köra med min reseladdare
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: En till ladd-kabel.
Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.
Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: En till ladd-kabel.
Ser nu att du behövde 3-fas, men finns ju motsvarande alternativbjornlilja skrev:Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.
Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: En till ladd-kabel.
Men om det som sagt bara är i perioder (tex en vecka i stugan) så funkar förstås Teslas egen utmärkt.
Re: En till ladd-kabel.
Tusen tack för dina svar!bjornlilja skrev:Men om det som sagt bara är i perioder (tex en vecka i stugan) så funkar förstås Teslas egen utmärkt.
Detta gäller i villan vi bor just nu. Jag har trefas i garaget men kommer inom en tid att flytta och till lägenhet. Därav vill jag inte köpa wc då jag inte kommer använda den efter flytt.
Så egentligen en kabel för att ladda hemma i upp till 6 månader ca.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: En till ladd-kabel.
Det är fler inlägg om trasig WC än UMC numera, min UMC är köpt i Norge för ca 10000 mil sedan. funkar fortfarande bra, används nästan dagligen. Sannolikt finns billigare tredjepartsvarianter (Volvos ?) som kanske håller bättre ? Fanns en tråd i forntiden om detta.Minns inte slutsatserna då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: En till ladd-kabel.
Har en begagnad UMC (originalladdkabel) till salu under säljesdelen om det är ett alternativ.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: En till ladd-kabel.
Norsk?Leo skrev:Har en begagnad UMC (originalladdkabel) till salu under säljesdelen om det är ett alternativ.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: En till ladd-kabel.
Försök med alla medel ersätta med en laddbox. Att kontinuerligt ladda på schuko är inget man ska hålla på med.bjornlilja skrev:Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.
Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: En till ladd-kabel.
Den jag säljer är den vanliga svenska.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil