En till ladd-kabel.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jrd
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 nov 2018 07:23

En till ladd-kabel.

Inlägg av jrd »

Hej !

Undrar om någon vet vart man kan köpa en extra kabel (helst kortare) för att ladda sin Tesla via trefas. Istället för att slita på den medföljande reseladdaren när man laddar i trefas uttag?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Du menar för fast montering hemma? I så fall är det en Tesla Wall Connector eller valfri laddbox du behöver
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jrd
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 nov 2018 07:23

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av jrd »

Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av fth »

jrd skrev:
Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
Tesla Wall Connector kopplas med fördel in "semi-mobilt" på trefas-uttag, den s.k. Bjelkemetoden eller Bjelkemodellen (sök i forumet).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Gustafsson »

Jag har bara använt ”reseladdaren” i fyra år nu i trefasuttag hemma och i stugan. Funkar utmärkt! Tom så bra att jag inte fått tummen ur att sätta upp min WC ...
Den verkar inte längre vara så väderkänslig- laddar i alla väder...
Jag har däremot köpt en extra adapter för trefas, då jag lämnar en fast i uttaget hemma hela tiden för att undvika att slita i trefasuttaget, som är rätt kärvt, medan adaptern är lätt att koppla till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jrd
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 nov 2018 07:23

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av jrd »

fth skrev:
jrd skrev:
Nej inte det tyvärr. Befinner mig på plats där det endast finns ett trefas i väggen att koppla in sig på.
Tesla Wall Connector kopplas med fördel in "semi-mobilt" på trefas-uttag, den s.k. Bjelkemetoden eller Bjelkemodellen (sök i forumet).

/fth

Det hade inte med min fråga att göra.
Användarvisningsbild
jrd
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 nov 2018 07:23

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av jrd »

Gustafsson skrev:
Jag har bara använt ”reseladdaren” i fyra år nu i trefasuttag hemma och i stugan. Funkar utmärkt! Tom så bra att jag inte fått tummen ur att sätta upp min WC ...
Den verkar inte längre vara så väderkänslig- laddar i alla väder...
Jag har däremot köpt en extra adapter för trefas, då jag lämnar en fast i uttaget hemma hela tiden för att undvika att slita i trefasuttaget, som är rätt kärvt, medan adaptern är lätt att koppla till.

Kanon! Tack för bra svar! Då vågar jag köra med min reseladdare :)
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av bjornlilja »

Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.

Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av bjornlilja »

bjornlilja skrev:
Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.

Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
Ser nu att du behövde 3-fas, men finns ju motsvarande alternativ
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av bjornlilja »

Men om det som sagt bara är i perioder (tex en vecka i stugan) så funkar förstås Teslas egen utmärkt.
Användarvisningsbild
jrd
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 nov 2018 07:23

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av jrd »

bjornlilja skrev:
Men om det som sagt bara är i perioder (tex en vecka i stugan) så funkar förstås Teslas egen utmärkt.
Tusen tack för dina svar! :)
Detta gäller i villan vi bor just nu. Jag har trefas i garaget men kommer inom en tid att flytta och till lägenhet. Därav vill jag inte köpa wc då jag inte kommer använda den efter flytt.

Så egentligen en kabel för att ladda hemma i upp till 6 månader ca.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Gustafsson »

Det är fler inlägg om trasig WC än UMC numera, min UMC är köpt i Norge för ca 10000 mil sedan. funkar fortfarande bra, används nästan dagligen. Sannolikt finns billigare tredjepartsvarianter (Volvos ?) som kanske håller bättre ? Fanns en tråd i forntiden om detta.Minns inte slutsatserna då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Leo »

Har en begagnad UMC (originalladdkabel) till salu under säljesdelen om det är ett alternativ.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
Har en begagnad UMC (originalladdkabel) till salu under säljesdelen om det är ett alternativ.
Norsk?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Jjonas »

bjornlilja skrev:
Jag måste tyvärr starkt avråda från att använda ”reseladdaren” från Tesla i långa perioder av regn och rusk. Vi har haft tre stycken som gått sönder inom 1,5 år, då vi också bara har 1-fastuttag utomhus som enda möjlighet hemma.

Jag kommer efter lite forskande tillsammans med SC att köpa denna för att ha permanent ute, den bör vara tåligare så den saknar ”klumpen” https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... 16a-230-v/ och behålla reseladdaren i bilen för just resor.
Försök med alla medel ersätta med en laddbox. Att kontinuerligt ladda på schuko är inget man ska hålla på med.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: En till ladd-kabel.

Inlägg av Leo »

Den jag säljer är den vanliga svenska.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar