MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Inlägg av Leo »

Nu ska jag sticka ut hakan och inleda med en förvarning om ett lååångt inlägg ;)

Gick omkring på e-car mässan och pratade med folk i olika montrar och lyssnade på många olika samtal. Ofta mellan någon ”erfaren Elbilist med vidhängande intresserad elbilsspekulant” och representanter för olika bilmärken. Främst då Kia, Hyundai, Jaguar, Audi osv.

Har lite svårt att förstå detta fokus, i framför allt Teslakretsar, på att en elbil MÅSTE ha 3-fas laddning för att vara vettig att ha! Annars sågas bilmodellen ”reflexmässigt” gärna jäms med fotknölarna som att biltillverkaren missat det viktigaste av allt på bilen...

Här kommer mitt resonemang.

Laddar man ”hemma” gör man det för att täcka sin ”dagliga” körning. Hur långt kör man då dagligen i genomsnitt? Ja genomsnittet är <5mil och kör man 10mil så innebär det hela 3650mil/år. Räknar vi lite olika elbilar och årstider så förbrukar de ungefär någonstans mellan 8-25kWh för dessa 5-10mil. Redan med 10A 1-fas (2,3kW) får man alltså i gott och väl tillräckligt på 10 timmars nattladdning. Där de flesta trots allt har bilen stående betydligt fler timmar hemma än så.

Hos oss tex står nog bilen hemmavid mer än 13 timmar i genomsnitt med lite avbrott för ”barntaxiverksamhet” på kvällen osv. Ja just TESLAÄGARE har kanske ett lite annat körmönster men det ÄR just lite ovanligt! De flesta kör trots allt inte så långa dagliga sträckor med sina bilar. Inte ens om vi tittar bara på de genomsnittliga tjänstebilsägarna så kör de längre än så. Vanliga leasingavtal för tjänstebilar är oftast på 4500-10000mil på 3år. Pratar vi i storlek fysiskt mindre ”konsumentleasingbilar” så är de typiska avtalen på 3600-6000mil på 3år.

De som kör MYCKET gör det ofta på långkörning, längs vägar med snabbladdningsmöjligheter och ofta i lite längre ”svep”. Där laddkapaciteten HEMMAVID sällan är det som är begränsande. Det är väl i princip mest Taxi och liknande verksamheter som kör mycket och dagligen UTGÅR hemifrån. Annars är det nog vanligtvis laddningsmöjligheterna längs vägen som påverkar mer för de som trots allt kör mycket.

Även den som tex kör 4000mil i tjänsten på 225 arbetsdagar kör ca 18 mil/dag. Vilket med en förbrukning på tex 2,3kWh/mil ger ca 41kWh som ska laddas på en natt. Tex 3,7kW (1-fas 16A) under 11 timmar. Men då är det alltså väldigt extremt jämfört med genomsnittet och långt ifrån att man MÅSTE ha 11kW 3-fas laddmöjlighet för att det ska gå att lösa. Även om just i det extrema fallet så är så klart 3-fas 6A oftast bättre.

Har bilen dessutom STORT batteri 35-100kWh, så blir ju behovet ännu mindre!!! Eftersom man i princip alltid har en rejäl buffert kvar. Jag med mina 31kWh tillgängliga på e-Golfen skulle kunna köra 15-20 mil/dag och ändå klara mig på nattladdning 11tim (1-fas 16A) i genomsnitt. Tänk er då en Kona, kommande Leaf, vanlig Tesla osv med 60-100kWh i batteristorlek. Skulle inte dess stora batteri funka utmärkt som ”fördelare” över olika körsträckor olika dagar ihop med rimlig 1-fas nattladdning? Där det vissa dagar=körsträckor blir lite för lite laddning (ta från bufferten) andra dagar finns lite kapacitet över (fyll på bufferten)

Jag vet att även många Zoe och i3 ägare hyllar sin 3-fas laddning men det är ju då också just elbilar med relativt sett ”litet” batteri. När batteristorleken ökar, bör ju rimligtvis behovet av hög effekt i hemmaladdningen minska!

Man ska nog snarare se det så att desto MINDRE batteri desto större behov av hög laddeffekt. (Där många intuitivt tänker tvärt om) Eftersom man på korta stopp (tex middag osv) vill kunna ”toppa upp” det som ”fattas” med hög effekt. En plugin hybrid tex borde i det avseendet ha större behov av laddning med hög effekt eftersom det batteriet annars ofta hinner tömmas helt på olika körningar.

Ja men långresan till Åre då? Ja det gör ju inget om det tar två-tre nätter att ladda upp INFÖR och EFTER långresan eftersom den ”dagliga” körningen före och efter långresan fortfarande är relativt kort. Man åker ju inte till Åre dag efter dag efter dag...

På själva långresan då? Ja då har jag ju för det första ingen större nytta av vad jag har för laddmöjligheter hemmavid i garaget! (Så långa skarvsladdar finns inte...) Längs vägen vill jag nog definitivt främst använda snabbladdning CCS/Chademo/SuC. Men visst! Här har man dock faktiskt viss nytta av hög laddeffekt även på Typ2. (Dvs tex 3-fas 11kW) när snabbladdning INTE funkar/saknas. DOCK de flesta bilar och elbilar som folk kör idag (utom Tesla?) används nog ändå mest för körning hemmavid, jobbpendling från kranskommuner, skjutsa barn osv. Sen byggs ju även snabbladdningsmöjligheterna ut allt mer för långresor. Liksom olika former av destinationsladdning.

Ja men nu när vi skaffat elbil kommer vi åka mycket MER! Jo det kanske stämmer men då är det ju inte främst FLER resor till förskolan, ICA eller jobbet... utan just mer långresor i så fall. Eller fler korta resor där STOR batterikapacitet ihop med 1-fas laddning ÄNDÅ räcker för att ”toppa upp” det som ev saknas och behövs extra.

Ja men belastningen hemma är ALLTID bättre på 3-faser än på en? Nja både och skulle jag säga. Hade vi BARA 3-fas apparater i hushållet vore det absolut helt sant. Men vi har många effektslukande 1-fas apparater i hushållen trots allt. Många har tex 1-fas VV-beredare. De flesta moderna spisar/hållar har olika 1-fas plattor som dock går till olika faser. Många LLV-pumpar är 1-fas osv.

Med 1-fas laddning kan man då faktiskt ”frigöra” en fas där det funkar bra med elbilsladdning på tex 10A 1-fas. Har man dock 3-fasladdning så belastar det ju alltid alla 3-faser osv. Med tex 3-fas Frånluftsvärmepumpar så belastar dessa ofta 3-faser ganska mycket vintertid via sina elpatroner. (Frånluftvärmedelen i dessa ger typiskt bara 1,5-4kW) resten är elpatrontillskott.

Sen blir det allt mer vanligt med laddboxar med olika former av lastbalansering och effektövervakning som kan styra så överbelastning på huvudsäkringar undviks. Utan att det för den delen påverkar den sammanlagda laddtiden nämnvärt.

Är det dessutom AVGÖRANDE med hög effekt på laddningen (tex 6,6-7,4kW) kan man dessutom idag via olika lösningar/boxar få fram 1-fas med högre effekt genom att ta och slå ihop effekten från flera faser i 3-fas nätet.

JAG HÅLLER MED om att 3-fas laddning oftast är att föredra MEN de elbilar som kommer med 1-fas laddning kommer trots allt att fungera väldigt bra och tillräckligt för många!!! (Finns säkert oftast en anledning att tillverkarna valt den lösning de gjort)

När vi erfarna elbilister SÅGAR kommande bilars 1-fas laddlösningar så gör vi samtidigt många nyfikna/tveksamma spekulanter ännu tveksammare tyvärr! Där vi ”Teslaägare” gärna i samma veva då vill få fram hur långt ”före” Tesla ligger, hur ”rätt” Tesla tänkt osv. Dvs det indikerar indirekt att andra elbilar än Tesla inte duger, utan vänta och köp en Tesla istället.

När vi förespråkar att man måste ”FRAMTIDSSÄKRA”, eftersom framtidens elbilar har större batterier, kanske vi egentligen gör elbilsrevolutionen en björntjänst? Då vi alltid vill sätta upp/kräva att det sätts upp 3-fas (typ 16A =11kW) Därigenom gör vi det också svårt/dyrt/krångligt för tex Bostadsrättsföreningar att tillgodose det ”kravet” som faktiskt alltså kanske inte behövs. Eller de som driver frågan i föreningen får jobba i ”motvind” i onödan. Särskilt om framtiden innebär elbilar med större batterier! Då behövs det ju egentligen ännu MINDRE hög laddeffekt. Dessutom kanske framtidens elbilsägare kan nöja sig med ”hemmaladdning” som täcker det genomsnittliga behovet gott och väl. Samt att utbyggda snabbladdningsmöjligheter framöver löser när behovet är större än så.

Men de som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då? Ja här finns självklart en fördel med högre kapacitet i den inbyggda laddaren. Samtidigt så används kanske bilen då också i genomsnitt lite mindre? Där stort batteri ihop med vanliga snabbladdningsmöjligheter är ett vettigt alternativ för ett tag framöver. Allt kan tyvärr inte alltid funka perfekt för alla.

Sen ska man självklart se fördelarna och förespråka lastbalansering, effektvakter, liksom 3-fas. Men det funkar faktiskt också med mindre avancerade (billigare?) lösningar också!

Bättre att elbilar köps, körs och laddas med 1-fas 6A, än där man ”tvekar” och ”avvaktar tills det kommer bättre elbilar med 3-fasladdning och större batterier” och kör vidare i sin fossilbil. Är på väg att komma ”många bra elbilar framöver” där en del av de saknar 3-fas laddning. Genom att spekulanterna tror/fått höra att det är ”sååååå värdelöst med 1-fas laddning” så kanske de då tvekar alldeles i onödan?

Jag har själv kört elbil 14000mil med 1-fas laddning sen 2013 och även Tesla parallellt sen tidigt 2015 och ser inte att 3-fas laddning ska behöva vara en sådan ”dealbreaker” för den stora skaran av genomsnittsbilister. Där många av dagens elbilister som har 3-fas laddning i sina bilar ”sågar allt annat” och vill därmed lyfta fram att i princip endast elbilar med 3-fas laddning duger. De skulle ALDRIG själv köpa en bil med 1-fas laddning osv.

Pratar vi Teslas Supercharger är det en helt annan femma! Där det idag är helt överlägset allt annat på marknaden (ja Ionity kanske blir likvärdigt inom 1-2år) Där jag då skulle säga att JUST ett idag fungerande och utbyggt laddnätverk som Teslas är i så fall en MYCKET STÖRRE ”Dealbreaker” än 3-fas laddning i bilen!

Värt att notera är också om ALLA kräver/kan ladda med HÖG effekt. Kommer många också att göra just så. Då kan vi få ett onödigt ”Effekproblem” i samhället. Dvs om alla vill ladda/laddar med hög effekt under kort tid (kväll/midnatt”) I stället för att ladda med låg effekt under större delen sen kväll/ hel natt. Då är dessutom batteriet lite ljummet då man ska åka vilket är bra. (Dvs samma mängd energi men bättre att vi väljer att sprida ut tankningen på längre tid med lägre effekt)

Visst många av dagens Teslaägare kanske faktisk verkligen behöver 3-fas laddning för att det ska funka med just deras körmönster. FINE, HELT OK! men inse att det för många andra GENOMSNITTSBILISTER trots allt skulle funka/räcka till även med 1-fas laddning i bilen. Framför allt när de nu kommer med allt större batterier på tex 40-64kWh i mer ”normala bilar”.

Sen kan det ju trots allt vara många som snarare faktiskt =”Vill-höver” 3-fas laddning än att man verkligen ”behöver” 3-fasladdning ;)

Blev låååångt inlägg där nu många säkert spontant vill skriva ”men för just MIG så BEHÖVS/UNDERLÄTTAR 3-fas laddning!!! Ja jag förstår det, men tro mig de flesta GENOMSNITTSBILISTER skulle trots allt även klara sig TILLRÄCKLIGT BRA med 1-fas laddning i de elbilar som nu finns och kommer på bred front.

Genom att vi onödigt starkt och högljutt sågar bilar med 1-fasladdning, och ger ”rådet” till spekulanter som frågar oss erfarna elbilister, att elbilar med 1-fas laddning är DÅLIGA elbilar, så kanske vi trots allt gör oss alla en björntjänst i omställningen till elbilar.

Tack till dig som orkat läsa igenom mitt långa inlägg, och fram för mer och fler elbilar åt alla oavsett om laddningen sker på 1-fas eller 3-fas!!! :P
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?
Ja.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av e5m1r »

Det du i te tar hänsyn till är att man kommer tom från en långresa och då tar det timmar innan man ens kan ut och köpa mjölk :)
Men annars ja en fas räcker
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av NEO »

Har inte läst hela ditt inlägg, men ska svara på din fråga. Ja.

Mvh
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Leo »

Det är just den ”Ryggmärgsreflexen” att säga JA! som jag vill att man ska tänka till mer omkring. ÄR det verkligen så?

Där man gärna får argumentera ”varför” i så fall. (Efter man läst mitt alldeles för långa inlägg) :P
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Jerker »

Jag ska utveckla mitt något knapphändiga svar:

Om man verkligen bara ska klara sig på en elbil så finns det flera situationer där man kan tvingas att vänta för att bilen inte laddar tillräckligt snabbt. Men visst, man kan ladda på nån snabbladdare men då får man betala 5:-/kWh och då blir det genast dyrare än att köra en snåldiesel. Så det är alltid bättre om bilen har 3-fasladdning än 1-fasladdning. I nödfall kan man klara sig med en 1-fasladdning, men ju mer man använder bilen och förväntar sig att använda den till allt, verkligen allt, utan säkerhetsventiler, så är verkligen en bil med 1-fasladdning en nödlösning i väntan på att det kommer en bättre bil. Om jag nu skulle anse att jag hellre köper en Niro än en Tesla 3 för att den kanske blir så mycket billigare så kommer jag inte att ha den längre än tills dess att jag får möjlighet att köpa en ersättare med 3-fasladdning. Så är det bara.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av kler »

Nu har jag ju bara haft elbil med trefas, och nästa elbil som kommer i dec har det också, så har bara erfarenhet av det. Men jag tycker att det låter som att du har en poäng. Och den viktigaste poängen är nog att även om enfas inte är optimalt, så är det good enough för många. Och hellre att fler rullar runt i good enough-bilar än i fossiler.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av kangru »

Min analys är som följer:

1) Har bilen inte 3fas laddning så finns det säkert annat som tillverkaren har missat.

2) Det finns ett antal gånger under mina Senate 3år som Tesla ägare där jag har kommit hem vid 20-21 med nästan helt tomt batteri och skall iväg vid 07 dagen efter. Jag vill då slippa att gå upp en timme tidigare för att behöva ladda på en SuC på vägen till mitt mål.

3) Flera gånger har jag rest långväga och bott på hotell där jag har laddat för att sen åka vidare dagen efter, att då behöva ett extra laddstopp tidigt på morgonen är inte uppskattat av mig eller familjen.

Så ja för mig är det en deal-breaker om jag inte kanna ladda fullt över natten, om det inte skulle vara 100-150kkr billigare än utan 3fas. Dvs som att välja mellan en 100d eller en 75d även om det skiljer 250kkr mellan dem.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Det är just den ”Ryggmärgsreflexen” att säga JA! som jag vill att man ska tänka till mer omkring. ÄR det verkligen så?

Där man gärna får argumentera ”varför” i så fall. (Efter man läst mitt alldeles för långa inlägg) :P
Jag sa ju varför :)
Kör också på en fas och funkar i 70% av fallen men fan vad man blir irriterar de andra 30%
Det kan vara omväg via toftaholm
Ställa bilen på publik laddare nån timma osv när allt kunde ha undvikits med tre fas
Nödvändigt nej
Vill du ha ett positivt och trevligt elbils ägande så är tre fas ett måste
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Ampera »

Beror lite på vilket effekt utag som man behöver göra. 1-fas 16A övertid blir VARMT även med Box. Det sliter mer på ledningarna.
Så skall vi hålla nere elbils bränder ladda med så låg effekt som möjligt. Med 3-fas blir det 1/3 del.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av ovelundkvist »

Ja.

När vi nu har bra tillgång till 3-fas är det ju självklart att en elbil ska kunna laddas med 3-fas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Ja!

Regionsanpassning, lastbalansering, flexibilitet.

Argumenten för dessa dumma 7,2 kW laddare är väldigt konstiga. "Ja men du kan köpa laddbox..." ja, exakt det där. Jag kan köpa en extra sak som hade varit helt onödig om bilen anpassats för marknaden. Och du tappar dessutom flexibiliteten att ladda när du är borta från hemmet; hos släktingar, om man har sommar/fjällstuga, vänner... Jag kunde leva med en 24 kWh Leaf på enfas, det är inte så många kWh att fylla trots segladdning på enfas. Men 40, 60 kWh? Nej tack... Enfas är reservdunk, bra att ha men bökigt och segt. Trefas är det vanliga att använda.

Med det sagt så betyder det inte att t.ex Kona eller Niro EV är värdelösa, absolut inte. Men vilken flexibilitet dwt skulle ge emot en liten extra kostnad!

Det europeiska elnätet är byggt med trefas. Varför då inte använda detta övertag?!

Mer trefas åt folket!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Gustafsson »

Man får inte glömma nackdelen med att bostaden får en långvarig belastning på en fas. Då måste man ha koll på vilken fas tvättmaskinen, vattenkokare mm ligger på. Med trefas kan man skruva ner strömstyrkan och ändå ha god marginal för bostadens el.
Men ser man enbart till bilen kan ju enfas vara helt tillräckligt, men trefas är ändå bättre förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av OfarligTesla »

Hemma tycker jag inte det spelar någon roll, däremot vill man ju kunna anlända med tomt batteri och kunna åka iväg med hyffsat fullt efter 5-6 timmar. Annars tvingas man att vänta mer på bilen vid snabbladdarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Svenssons »

Man klarar sig oftast på 3kW men jag tar mycket hellre ut dessa 3kW på tre faser än en. Har man bara 16A huvudsäkring så kommer man alltid ligga på gränsen när man laddar bilen och hoppas att den där vattenkokaren, spisen, infravärmen, tvättmaskin, diskmaskin osv inte drar någon effekt på samma fas.

Nu på vintern blir det extra viktigt att ha möjlighet att kunna dra mer än 3kW. Ska du destinationsladda när du är ute och åker så kommer kanske större delen av effekten gå åt till att värma bil/batteri istället för att ladda batterierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

Solklart svar Ja.
Varför inte lixom? En 3-fas-laddare löser både dom scenarios som 1-fas-dito gör men även fördelarna med 3-fas
(Såklart).
Rent ointelligent att inte förse bilarna med det helt enkelt.
Varför ska JAG som ägare behöva anpassa mig och mitt boende och skaffa mer prylar och/eller mecka mecka med
anläggningen när det eg inte behövs?
Om det är bra att ladda långsamt över natten (och det kan det säkert vara) så kan jag det med 3-fas också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Nej, det behövs inte alls någon 3-fas laddning utan de allra flesta kommer klara sig med 1-fas 10A hemma. Hur vet jag det? Jo, jag kör längre än betydligt längre än genomsnittet och klarar mig utmärk med denna effekt hemma, trots att jag har ett litet batteri.

Ja, det kommer försena elbilsomställningen om alla elbils-experter kräver 3-fas 16A till varje uttag, när man som sagt skulle klara sig utmärkt med 1-fas 8A och få 6st uttag istället.

Jag snedbelastar inte heller mitt hus då jag lagt alla andra stora förbrukare på de andra två faserna. När jag får två elbilar så har jag en fas över åt diskmaskin och torktumlare mm.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Leo »

LarsL jag håller med dig! Kommer man med en hel del egen erfarenhet från 1-fas laddning ser man att det räcker till för de ”allra flesta” utan någon nämnvärd anpassning alls. Även om man kommer hem ”tom” och ska iväg dagen efter. Redan med tex 10A 1-fas får man ju lätt i för 10mils körning på en natt. Med kommande större batterier inser man att behovet av snabb laddning faktiskt minskar.

Kommer man med erfarenhet från 3-fasladdning upplever man det gärna som ett ”måste”

Däremot ”allt annat lika” så föredrar även jag 3-fas laddning!

Däremot tycker jag inte att de modeller som nu kommer är så pass ”dåliga” för de flesta som vissa ofta hävdar, bara för att de har 1-fas laddning. Visst sämre för en del med ett lite ovanligare körmönster men inte för de flesta genomsnittsbilister.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Smutt »

Med en elbil skulle jag aldrig klara mig med enfas när min M3 kommer skulle jag såklart kunna ladda båda teslorna på enfas 6amp men det känns mycket bättre med dubbla WC o 6amp trefas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Med en elbil skulle jag aldrig klara mig med enfas när min M3 kommer skulle jag såklart kunna ladda båda teslorna på enfas 6amp men det känns mycket bättre med dubbla WC o 6amp trefas
Fast det blir ju 12A på varje fas om du har 3-fas. Så du skulle kunna ladda 12A 1-fas till varje bil och då ha fördelen av en ledig fas till andra stora 1-fas förbrukare.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jpetters »

Utan tvekan är 3-fas ett måste på huvudbilen. Kortpendlingsbil/andrabil så funkar det kanske ok med 1-fas.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Verdi »

Det är ju mycket smidigt att kunna fördela lasten över 3 faser. 3-fas 6A är betydligt mer skonsamt mot huvudsäkringen än 16A 1-fas. Och med 3-fas KAN man ladda med 11 kW de ggr det behövs. När man ska köra långt typ en fredag kväll så är det skönt att snabbt kunna ladda upp bilen inför avfärd trots att man haft den till jobbet under dagen. Eller om man ska åka en bit över dagen och vill kunna fylla upp bilen igen tills man ska hem igen. Eller i vårt sommartorp som bara klarar 6A laddning. 6A enfas är värdelöst... 6A trefas funkar!

Finns hur många situationer som helst. Visst KAN man säkert klara sig ändå men för mig är det ett måste. Oavsett hur långa inlägg du skriver. ;) Seriöst. Var det nån som orkade läsa allt? Vad är din motivation? Försöker du övertala dig själv månne? :lol:

Din räkneövning om att 4000 mil blir 18 mil per dygn är ju bara trams. Man använder ju inte bilen så förutsägbart och jämnt fördelat över året. Ibland är det tajtare helt enkelt och då är trefas/11 kW typ 2 en gudagåva.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Smutt skrev:
Med en elbil skulle jag aldrig klara mig med enfas när min M3 kommer skulle jag såklart kunna ladda båda teslorna på enfas 6amp men det känns mycket bättre med dubbla WC o 6amp trefas
Fast det blir ju 12A på varje fas om du har 3-fas. Så du skulle kunna ladda 12A 1-fas till varje bil och då ha fördelen av en ledig fas till andra stora 1-fas förbrukare.
Nä dubbla WC ger ger 6amp trefas totalt dom kommunicerar ju med varandra :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Smutt skrev:
Med en elbil skulle jag aldrig klara mig med enfas när min M3 kommer skulle jag såklart kunna ladda båda teslorna på enfas 6amp men det känns mycket bättre med dubbla WC o 6amp trefas
Fast det blir ju 12A på varje fas om du har 3-fas. Så du skulle kunna ladda 12A 1-fas till varje bil och då ha fördelen av en ledig fas till andra stora 1-fas förbrukare.
Nä dubbla WC ger ger 6amp trefas totalt dom kommunicerar ju med varandra :)
Fast då laddar du bara en bil i taget.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av frippe »

Jag förstår inte riktigt argumentet med att när det blir vanligare med större batterier, då minskar behovet av 3fas laddning. Är det inte tvärt om?

Ja, vardagskörandet, dvs. det korta körandet med ett större batteri, gör att marginalerna ökar och därmed klarar du dig med långsammare laddning.

Men de gånger du kommer hem från längre resor, kommer du nog alltid maximera batterianvändningen och helst anlända till hemmet med så låg SoC som möjligt. För att verkligen utnyttja batteriets storlek och minska SuC på resan.
Med långsammare laddning, tar det sedan evigheter att ladda batteriet till en acceptabel nivå igen om bilen bara klarar 1fasladdning.
Eller tänker jag fel.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar