MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
jonas skrev:
Problemet med 1fas är att det blir snedbeslastning, man kan sällan lasta mer än säg 10A under så pass lång tid och då blir det ohållbara laddtider på stor förbrukning.
Snedbelastning måste vara ett påhittat ord.

Jag ser det snarare som en möjlighet att kunna lasta bara en fas och ha två lediga. Men den möjligheten finns ju även om bilen kan ladda 3fas också.

Alla mina prylar hemma är 1fas så jag kan ha bilen på en egen fas i princip.

Pendlar 5+5mil och behöver inte speciellt mycket juice till bilen hemma. Närmare bestämt sällan någonting alls faktiskt.
Påhittat och påhittat... I Tyskland är det tydligen olagligt att snedbelasta faser allt för mycket.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av bullen »

Tycker det är alldeles för många som ser till sitt eget körmönster o sen säger att så är det för alla. Jag och min sambo åker ett par dagar i veckan dagsturer mellan 35 o typ mil o kommer då hem på kvällen med nästan tomt batteri o ska sedan iväg på morronen igen. Vi skulle inte klara oss utan 3 fas. Men det betyder inte att alla behöver det.
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av WP8 »

Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av bullen »

WP8 skrev:
Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Om den kommentaren var till mig vill jag svara 2 saker.
För det första gällde mitt svar främst flera av de som svarat.
För det andra lyckades TS trots ett så långt inlägg totalt missa att det finns de som behöver 3 fas. Kommer man hem kl 20 med 4-5 mil kvar o behöver i princip fullt på morgonen har jag 11 timmar på sig att få i 70 kwh. Det skulle då kräva nästan 30 A enfas, eller 10A 3fas som jag brukar ladda med.
Jag vet inte vilka intellektuella utmaningar du förknippar med det? Men det scenariot har jag i snitt 1-2 ggr i veckan. Sedan vet jag att de flesta inte har de behoven. Men det är fel att påstå att ingen har dom på det sätt TS gör
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av nek0 »

bullen skrev:
WP8 skrev:
Trådskaparen har naturligtvis 100% rätt i allt han skriver. Om man inte förstår det har man nog intellektuella utmaningar i livet.
Om den kommentaren var till mig vill jag svara 2 saker.
För det första gällde mitt svar främst flera av de som svarat.
För det andra lyckades TS trots ett så långt inlägg totalt missa att det finns de som behöver 3 fas. Kommer man hem kl 20 med 4-5 mil kvar o behöver i princip fullt på morgonen har jag 11 timmar på sig att få i 70 kwh. Det skulle då kräva nästan 30 A enfas, eller 10A 3fas som jag brukar ladda med.
Jag vet inte vilka intellektuella utmaningar du förknippar med det? Men det scenariot har jag i snitt 1-2 ggr i veckan. Sedan vet jag att de flesta inte har de behoven. Men det är fel att påstå att ingen har dom på det sätt TS gör
+1
Rätt konstigt att en del folk alltid vet vad andra har för behov.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av apkungen »

Jag håller helt och fullt med dig där Leo! För mig räcker 1kW laddning hemma. Behöver jag snabbare laddning räcker inte 11 kW på långa vägar. Då är det SuC som gäller. Mycket bra inlägg!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jonas »

Som sagts ovan 1fas kan räcka för vissa vid vissa tillfällen men 3fas täcker in så otroligt många fler möjligheter och i sammanhanget till en löjligt liten merkostnad.

I Teslas fall är det ju inte ens hårdvaran internt som saknas, bara en annan umc.

Btw
"Snedbelastning"
är ett ord som existerar i SAOL och är alltså godkänt att användas i Alfapet, men lyckas man lägga ordet har man nog tänjt på reglerna med några brickor extra.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av mickeisol »

Vilken konstig tråd.
Men ok, man kan säga helt klart att alla elbilar inte måste ha 3 fas för att duga.
Vi har två ebilar, en tesla med trefas samt en i-miev med enfas.
I-miev:en duger till att pendla med 6 -7 mil och där funkar enfas.

Normalt laddas teslan med 2 faser 13A, och i-mieven 1 fas 13A (max vad laddaren i den klarar).
Har jag bråttom med teslan byter jag kontakt och kör upp till 22 kw (händer nån gång ibland)

Men med två likvärdiga bilar med ungefär samma pris och en har trefas och en har enfas, då väljer jag i allafall den med trefas.
Skriv svar