MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Jag har gjort så i 3 år nu, inga problem. Jag har till och med begränsat laddningen till att starta efter kl22 under perioder, vilket också funkat.
Bilen är alltid varm och skön på morgonen och batteriet är fulladdat.
Men ditt batteri är ju leksaks batteri om man jämför med nya elbilar som kommer
https://www.evbox.se/elbilar/nissan/nissan-leaf-2018
Det blir ju ännu enklare med ett större batteri! De tillfällen då jag saknat snabbare hemmaladdning är när jag måste iväg på någon körning på kvällen och bara varit hemma någon timme eller så, då hade det varit smidigt att haft lite mer i det lilla batteriet, i ett stort hade det ju inte spelat någon roll.

Jag kör 7-8 mil varje dag nu och skulle fortsätta med det även om jag hade 100kWh i batterikapacitet. Det skulle vara precis lika lätt för mig att ladda tillbaka detta under natten som det är idag.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Mysman »

bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av NEO »

Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Sanning med modifikation vad gäller Norge, här finns många områden med TN nät och 400V.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Zalman3 »

Frågan är ju hur stort batteri man har.
Jag tycker att man ska kunna ladda fullt hemma på max 10 timmar. Om man har ett 100kWh batteri, då krävs det 11kW, 16A, 400V 3-fas om man, inklusive förluster ska kunna ladda fullt på 10 timmar hemma.

Dessutom är det fantastiskt bra, om det är 25-30 grader kallt, att kunna ösa på med minst 11kW för att värma kupé och batteri och att ladda. Min syster har problem med att ladda sin Nissan Leaf 24kWh med 230V och 16A, 3.7kW, när det är så kallt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av mati »

Största fördelen jag ser med trefasladdning är egentligen inte hastigheten i sig utan att man fördelar strömmen på tre faser. Jag laddar båda bilarna med 10A. För Teslan blir det 7kW, och för e-Golfen, som laddar på två faser, är det 4.6kW. Det går att skruva ner ännu mer om jag vill. Hade jag bara kunnat ladda enfas hade jag fått 2,3kW som mest per bil. Det innebär samtidigt att jag hade belastat en enda fas (eller två för båda bilarna) två respektive tre ggr så lång tid, vilket medför andra problem. Nu kan jag sätta bilarna på laddning under de timmarna som huset inte drar så mycket, dvs på natten. Med enfas hade åtminstone Teslan aldrig blivit fulladdad under den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av bylund »

Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Polen verkar kunna vara på trefaslistan. Kanske inte överallt, men jag har laddat trefas i ett gammalt flerfamiljshus där. Men kanske småhus i allmänhet inte har det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av StefL »

Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Niklas Z »

Det tror jag också. När tillräckligt många elbilar är i bruk så finns det ett kundunderlag som är stort nog för att tillverkning av sådana laddare kan ske i så pass stort antal att priset per laddare kan bli rimligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
Hemma ja. Men destinationsladdning på hotell och andra platser går man ju miste om ändå. Tänk en heldag på Gröna Lund och sen komma ut till en fulladdad kärra om man ska hem till Karlstad eller nåt på kvällen. Det är ju otroligt smidigt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Största fördelen jag ser med trefasladdning är egentligen inte hastigheten i sig utan att man fördelar strömmen på tre faser. Jag laddar båda bilarna med 10A. För Teslan blir det 7kW, och för e-Golfen, som laddar på två faser, är det 4.6kW. Det går att skruva ner ännu mer om jag vill. Hade jag bara kunnat ladda enfas hade jag fått 2,3kW som mest per bil. Det innebär samtidigt att jag hade belastat en enda fas (eller två för båda bilarna) två respektive tre ggr så lång tid, vilket medför andra problem. Nu kan jag sätta bilarna på laddning under de timmarna som huset inte drar så mycket, dvs på natten. Med enfas hade åtminstone Teslan aldrig blivit fulladdad under den tiden.
Håller med fullständigt, och åter hamnar aggressionen på tillverkarna som inte vill förstå att man ska ha trefas även om man klarar sig på enfas.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av nek0 »

StefL skrev:
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/
De är nog på väg :)
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Pelle »

För att alla ska bli glada är det väl enklast att bilarna är utrustade med 3-fasladdare och att de som tvunget vill ladda via endast en fas gör så, vi andra laddar via tre faser. ;)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av 12man »

Brist på 3fas i bostäder i Europa sammanfaller troligen med utbredning av gasspisar, ingen förutom Norge, har spisar inkopplade 1fas, och de håller på att fasa ut det?
Varför skulle inte hushållens största elförbrukare ha 3fas möjlighet?

Fossilspisar måste bort av andra orsaker
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av selfish »

Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av fth »

selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.

Alla andra varianter som tillåter högre effekt är bättre, och något som tillverkarna skulle kunna ta extra betalt för, precis som vilket tillval som helst. Att inte ens ge de köpare som vill betala för det möjligheten att ladda med högre effekt på AC är hål i huvudet.

Jag laddar själv till vardags mest i vanligt schuko med <=12A, det funkar hyfsat, men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en elbil som inte hade stöd för trefas, minst 16A, helst mer. Med endast enfas frånsäger man sig ju också i praktiken helt möjligheten att använda många destinationsladdare, att koppla in sig med 2-3kW effekt när man handlar eller fikar är ju meningslöst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Mysman »

fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Elektrokungen »

Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av zyax »

Elektrokungen skrev:
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.
Precis, mycket bra skrivet. Och Finland och Sverige är de enda riktiga i-länderna som finns antagligen ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.
Det stämmer. Enfas-elbilar som Ioniq har mig veterligen till och med fått en mjukvarustrypning för tyska marknaden så att de inte kan dra mer än 20A.
Jag undrar hur Mercedes ska lösa detta. De anser ju tydligen att deras EQC klarar sig bra med 32A-enfasladdning. Hade det inte varit för den lilla detaljen att det inte är tillåtet att dra 32A på bara en fas. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Nä, 32A på en fas är ju lite knäppt.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av becker »

Jag har nu åkt elbil i ett år. Och jag har kört ganska precis 3.000 mil, och jag har klarat mig fint på 1 fas 10A. Detta trotts att jag har ett jobb som gör att jag ofta jobbar sent och börjar tidigt. Pendlar 8 mil om dagen, och laddar, (nästan), bara hemma. Det finns också marginal för att ta en extra sväng in till stan om det skulle behövas, 4 mil.

Nej en elbil måste inte ha trefas för att duga. Men visst vore det najs om alla bilar hade trefas.

Jag pratade med en säljare hos Garo, och tydligen så har alla bilar som testas i Arvidsjaur, Arjeplog trefasladdare!! Så visst går det att fixa om tillverkaren vill.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Dags för en omröstning? 8-)
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Willerud »

Är sent på bollen här, men vill ge min input på vikten med 3-fas laddning. Nu har jag haft tillgång till 3-fas i min carport och det har aldrig varit något bekymmer att hinna ladda vår Model X över natten, det dagliga behovet är ca 40kWh men har man kört någon extra tur så är det inte ovanligt att behöva ladda 70-80 kWh. Men för tre månader sedan la jag in en Leaf i mixen där det dagliga pendlingen kräver ca 30kWh.
Hade Leafen haft 3-fas laddning så hade det aldrig varit något bekymmer, men att ladda med 1-fas 10A är inte tillräckligt då det tar minst 13h att ladda klart.
Än så länge har inte huvudsäkringen (20A) gått men med 3-fas i Leafen hade det gett större frihet genom att ladda bilarna i omgångar alternativt lastbalansera med 7-8A per bil under längre tid.

Så, ja 3-fas laddning behövs!
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Du skulle kunna ladda Teslan på 2-faser och lämna den 3:e till Leaf, det är så min plan ser ut. Har du 16A 3-fas tillgängligt så kan du på det sättet ladda Teslan med (2x16) 32km/h och Leaf med (1x16A) 16km/h, så på 10 timmar får du alltså 32 resp 16 mil i laddning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Måste bilen ha trefas laddare? ... Måste den ha ratten på vänster sida? Nä. Men båda är lika konstiga att inte anpassa till den lokala marknaden. Klart det går att ladda med enfas, precis som det går att köra en högerstyrd bil i Sverige. Men ingen av dom två alternativen är speciellt smidigt.
Skriv svar