MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att duga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av nek0 »

StefL skrev:
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/
De är nog på väg :)
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Pelle »

För att alla ska bli glada är det väl enklast att bilarna är utrustade med 3-fasladdare och att de som tvunget vill ladda via endast en fas gör så, vi andra laddar via tre faser. ;)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av 12man »

Brist på 3fas i bostäder i Europa sammanfaller troligen med utbredning av gasspisar, ingen förutom Norge, har spisar inkopplade 1fas, och de håller på att fasa ut det?
Varför skulle inte hushållens största elförbrukare ha 3fas möjlighet?

Fossilspisar måste bort av andra orsaker
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av selfish »

Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av fth »

selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.

Alla andra varianter som tillåter högre effekt är bättre, och något som tillverkarna skulle kunna ta extra betalt för, precis som vilket tillval som helst. Att inte ens ge de köpare som vill betala för det möjligheten att ladda med högre effekt på AC är hål i huvudet.

Jag laddar själv till vardags mest i vanligt schuko med <=12A, det funkar hyfsat, men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en elbil som inte hade stöd för trefas, minst 16A, helst mer. Med endast enfas frånsäger man sig ju också i praktiken helt möjligheten att använda många destinationsladdare, att koppla in sig med 2-3kW effekt när man handlar eller fikar är ju meningslöst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Mysman »

fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Elektrokungen »

Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av zyax »

Elektrokungen skrev:
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.
Precis, mycket bra skrivet. Och Finland och Sverige är de enda riktiga i-länderna som finns antagligen ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.
Det stämmer. Enfas-elbilar som Ioniq har mig veterligen till och med fått en mjukvarustrypning för tyska marknaden så att de inte kan dra mer än 20A.
Jag undrar hur Mercedes ska lösa detta. De anser ju tydligen att deras EQC klarar sig bra med 32A-enfasladdning. Hade det inte varit för den lilla detaljen att det inte är tillåtet att dra 32A på bara en fas. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Nä, 32A på en fas är ju lite knäppt.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av becker »

Jag har nu åkt elbil i ett år. Och jag har kört ganska precis 3.000 mil, och jag har klarat mig fint på 1 fas 10A. Detta trotts att jag har ett jobb som gör att jag ofta jobbar sent och börjar tidigt. Pendlar 8 mil om dagen, och laddar, (nästan), bara hemma. Det finns också marginal för att ta en extra sväng in till stan om det skulle behövas, 4 mil.

Nej en elbil måste inte ha trefas för att duga. Men visst vore det najs om alla bilar hade trefas.

Jag pratade med en säljare hos Garo, och tydligen så har alla bilar som testas i Arvidsjaur, Arjeplog trefasladdare!! Så visst går det att fixa om tillverkaren vill.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Dags för en omröstning? 8-)
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Willerud »

Är sent på bollen här, men vill ge min input på vikten med 3-fas laddning. Nu har jag haft tillgång till 3-fas i min carport och det har aldrig varit något bekymmer att hinna ladda vår Model X över natten, det dagliga behovet är ca 40kWh men har man kört någon extra tur så är det inte ovanligt att behöva ladda 70-80 kWh. Men för tre månader sedan la jag in en Leaf i mixen där det dagliga pendlingen kräver ca 30kWh.
Hade Leafen haft 3-fas laddning så hade det aldrig varit något bekymmer, men att ladda med 1-fas 10A är inte tillräckligt då det tar minst 13h att ladda klart.
Än så länge har inte huvudsäkringen (20A) gått men med 3-fas i Leafen hade det gett större frihet genom att ladda bilarna i omgångar alternativt lastbalansera med 7-8A per bil under längre tid.

Så, ja 3-fas laddning behövs!
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av LarsL »

Du skulle kunna ladda Teslan på 2-faser och lämna den 3:e till Leaf, det är så min plan ser ut. Har du 16A 3-fas tillgängligt så kan du på det sättet ladda Teslan med (2x16) 32km/h och Leaf med (1x16A) 16km/h, så på 10 timmar får du alltså 32 resp 16 mil i laddning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Teslaspolen »

Måste bilen ha trefas laddare? ... Måste den ha ratten på vänster sida? Nä. Men båda är lika konstiga att inte anpassa till den lokala marknaden. Klart det går att ladda med enfas, precis som det går att köra en högerstyrd bil i Sverige. Men ingen av dom två alternativen är speciellt smidigt.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av AGCF »

Tycker det finns självklara fördelar med trefas:
Generellt bättre med låg belastning på alla faser än högt på en enskild.
Jag kan sätta timer på ca. 00-06 och få den billigaste elen, men ändå hinna ladda två elbilar.
Jag behöver inte säkra upp från 20A för mitt hus med varmgarage och bergvärme + 2 x elbil. Lägre fast kostnad för el abonnemang. (om bilen av misstag gått igång så går alltid en fas).
Högre effektivitet i trefasladdning en enfas, har jag fått höra. Någon som har källa på det?

Vad är fördelen med enfas? Är den någon billigare för biltillverkaren vilket ger en lite billigare bil? Vad kan det handa om..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av krivik »

Finns det DC-laddare med CCS-kabel för hemmabruk för en vettig peng?

Det vore ett sätt att komma runt problemet med bilar som bara har 1-fasladdning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Svenssons »

krivik skrev:
Finns det DC-laddare med CCS-kabel för hemmabruk för en vettig peng?

Det vore ett sätt att komma runt problemet med bilar som bara har 1-fasladdning.
Definiera vettigt pris... Finns väl för 4-5 gånger priset av en trefasladdbox.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av krivik »

Svenssons skrev:
krivik skrev:
Finns det DC-laddare med CCS-kabel för hemmabruk för en vettig peng?

Det vore ett sätt att komma runt problemet med bilar som bara har 1-fasladdning.
Definiera vettigt pris... Finns väl för 4-5 gånger priset av en trefasladdbox.
Har sett Setec-laddare för uppåt 40'000kr utan installation och det är lite väl mycket för mig. Men ner mot halva det priset. Finns det något sånt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

krivik skrev:
Svenssons skrev:
krivik skrev:
Finns det DC-laddare med CCS-kabel för hemmabruk för en vettig peng?

Det vore ett sätt att komma runt problemet med bilar som bara har 1-fasladdning.
Definiera vettigt pris... Finns väl för 4-5 gånger priset av en trefasladdbox.
Har sett Setec-laddare för uppåt 40'000kr utan installation och det är lite väl mycket för mig. Men ner mot halva det priset. Finns det något sånt?
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av krivik »

Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

krivik skrev:
Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Minns inte säkert men kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av jeppe_sthlm »

För mig, som inte har laddning hemma, är 3-fas räddningen. Finns ganska gott om publika 11 och 22kW-laddare, vilka gör elbilslivet betydligt enklare.

I lördags var vi t.ex. och kollade på spektaklet i Friends Arena. Fanns ledig Destinationsladdare. Kom dit med 25% och åkte hem med 90. Nu klarar vi oss den här veckan.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
krivik skrev:
Bjelke skrev:
11kW för lite drygt 20 tusen och typ 10 tusen mer för 22kW har jag haft offert på iaf...
Drygt 20'000kr för en 3-fas DC-laddare låter ju väldigt intressant! Inkl moms eller exkl? Märke?

Sitter själv på en beställning på en e-Niro och funderar mycket på hur man ska hantera problemet med 1-fasladdaren i den.
Minns inte säkert men kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem...
Nu hittade jag bara två av dom jag fick offerter från men den ena är iaf svensk men dyr, PPAM som vill ha 32tkr + moms för 10kW och 57tkr för 20kW,
den andra är en SETEC-laddare och byggs väl i Kina och säljs via Polen eller nåt (minns inte längre) och där var priserna för ett år sedan
10kW 2200 dollar (+moms antar jag) och 20kW 4450 dollar, men dom har flera olika modeller och det var en portabel variant jag frågade på då.
Jag vill minnas att jag läst här om liknande priser förra året men det kanske var just SETEC-POWER det skrevs om även då...
http://setec-power.com/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Inlägg av frippe »

Måste och måste, finns väl inga måsten egentligen.

Men, ett minimum tycker jag det är att en laddare till en bil ska kunna ladda batteriet fullt eller så när fullt på 10-12 timmar. Så där sätter jag kravet som jag går efter när jag tittar på olika bilaalternativ. Detta samtidigt som huset i övrigt ska fungera på ett acceptablet sätt och utan att behöva säkra upp huvudsäkringarna.

Därför ser jag trefas som ett behov för att klara detta. Då kan jag ladda batteriet fullt, på en låg strömstyrka men även leva normalt i huset.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar