Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av jonsalgerier »

Hej,

Sitter och försöker ordna upp bolagets konton innan slutet på året och har för en gångs skull koll på öret UTOM när det gäller en sak.
Jag leasade en S75D 2016-2017 där DNB hade räknat fel på (eller tolkat fel) momsen på miljöbilspremien.
Jag fick därför en återbetalning på 8125kr eftersom bilen redan är såld och leasingen avslutad.
Är det någon som råkar ha en aning om hur man skall bokföra denna återbetalning?

/Jons
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Leo »

Tänker jag rätt så bokför det enklast som en extraordinär intäkt? Händelsen berör ju en rättelse av en händelse som berör tidigare räkenskapsår.

Hade den dykt upp ”rätt period/år” hade den ju påverkat lönsamheten lika mycket fast under de åren istället.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av jonsalgerier »

Leo skrev:
Tänker jag rätt så bokför det enklast som en extraordinär intäkt? Händelsen berör ju en rättelse av en händelse som berör tidigare räkenskapsår.

Hade den dykt upp ”rätt period/år” hade den ju påverkat lönsamheten lika mycket fast under de åren istället.
Ja låter vettigt. Utan moms då antar jag? Trots att det på något sätt borde finnas fog att hävda att jag kanske dragit av för mycket moms men detta gällde ju hela priset och inte enbart det som jag hann betala av så det blir lite knepigt att räkna fram (men inte omöjligt).
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av eric »

Jag hade precis samma dilemma tidigare i höstas. Jag valde att lägga det på konto 3985 "Erhållna statliga bidrag". Sen om det var rätt eller inte vågar jag inte svara på. Jag hoppas att det är tillräckligt rätt i alla fall.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av jonsalgerier »

eric skrev:
Jag hade precis samma dilemma tidigare i höstas. Jag valde att lägga det på konto 3985 "Erhållna statliga bidrag". Sen om det var rätt eller inte vågar jag inte svara på. Jag hoppas att det är tillräckligt rätt i alla fall.
Ja jag googlade lite på extraordinära kostnader och tydligen "får" jag inte använda det för räkenskapsår som börjar efter 2016-01-01.
Jag går nog på din linje.

Tack för hjälpen båda två!

/Jons
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Leo »

Blir ingen ”moms” inblandad. Då tex din ”restskuld” hos leasingbolaget egentligen skulle ha sänkts med hela beloppet som nu korrigerats om man gjort så. (Det är ju egentligen det de gjort men då avtalet är avslutat har de istället betalat ut det till ditt bolag)

Hade precis samma funderingar själv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av jonsalgerier »

Leo skrev:
Blir ingen ”moms” inblandad. Då tex din ”restskuld” hos leasingbolaget egentligen skulle ha sänkts med hela beloppet som nu korrigerats om man gjort så. (Det är ju egentligen det de gjort men då avtalet är avslutat har de istället betalat ut det till ditt bolag)

Hade precis samma funderingar själv.
ah just det!
Stort tack! Nu stämmer allt! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Bjelke »

Sjukt bra forum det här! :)
Undrar vad årsavgiften skulle ligga på om man jämför med någon företagarförening där man (mest) är med för att få juridisk hjälp osv... ;)
Och här kan man få svar på fan så mycket mer än hos småföretagarna mfl :mrgreen:
Dessutom har inte dom andra dygnet-runt-service :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Smutt »

Bjelke skrev:
Sjukt bra forum det här! :)
Undrar vad årsavgiften skulle ligga på om man jämför med någon företagarförening där man (mest) är med för att få juridisk hjälp osv... ;)
Och här kan man få svar på fan så mycket mer än hos småföretagarna mfl :mrgreen:
Dessutom har inte dom andra dygnet-runt-service :lol:
Oj nu har du bara 5 inlägg kvar till 10000 och då nollställs ju räknaren
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Bjelke skrev:
Sjukt bra forum det här! :)
Undrar vad årsavgiften skulle ligga på om man jämför med någon företagarförening där man (mest) är med för att få juridisk hjälp osv... ;)
Och här kan man få svar på fan så mycket mer än hos småföretagarna mfl :mrgreen:
Dessutom har inte dom andra dygnet-runt-service :lol:
Oj nu har du bara 5 inlägg kvar till 10000 och då nollställs ju räknaren
Precis, det är ju därför jag knappt skrivit nåt den senaste tiden ju :lol:
.
.
.
.......skit också....

(typ som milleniebuggen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av danni »

Jag bokade återbetalningen på exakt samma sätt som jag bokade övervärdet vid försäljningen - för om de hade gjort rätt från början så hade ju de här pengarna ingått i den summan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bokföra återbetalning av felaktig momsberäkning DNB

Inlägg av Leo »

Spelar nog egentligen inte jättestor roll i Skatteverkets ögon. Det finns säkert flera olika sätt. Det viktigaste är ju att det ”höjer resultatet” i motsvarande grad så att skatten blir densamma.

Lär möjligtvis vara en ev revisor som har bokföringsregler där denne tycker att det ska hamna på ett visst sätt utifrån sin synvinkel osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar