Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

Tjena! Jag skulle behöva lite tips och idéer?

Jag har i två år laddat i min carport (länga med fler bilar), efter att jag fått igenom att samfälligheten byggt om mitt motorvärmaruttag (på min egen bekostnad).

Idag landade dock detta mail i min inbox:

”Hej !
Styrelsen har arbetat hårt i frågan att tillåta el-bilsladdning i vårt område. Vi kan nu berätta att det i vårt område inte är lagligt att tillåta detta. Som underlag har vi lagen om samfälligheter, anläggningsbeslutet och våra stadgar och frågan har fått sitt slutgiltiga svar av förbundsjuristen på Villaägarna. Därför blir vi tvungna att återställa det som är gjort i den carport du använder.
Vi har idag inget datum när detta ska ske, men kommer att meddela detta så fort vi vet.
Hälsningar styrelsen”

Jag tycker detta låter HELT orimligt. Någon som har tips/idéer på vad som kan göras/sägas? Detta omöjliggör mitt elbilsägande och det enda alternativ som kvarstår om detta stämmer är att sälja Teslan... :cry:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av taliz »

Låter som rent skitsnack. Syna deras bluff. Be dem peka ut EXAKT vad i "lagen om samfälligheter", "anläggningsbeslutet" och stadgarna(som de ju kan ändra) som förhindrar detta.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av vigge50 »

Är det bara att timern är förbikopplad och sen använder du laddkabel eller har du installerat laddbox? Skulle gärna vilja veta hur de styrker att det är olagligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Jeppe_E »

Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av 12man »

Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

vigge50 skrev:
Är det bara att timern är förbikopplad och sen använder du laddkabel eller har du installerat laddbox? Skulle gärna vilja veta hur de styrker att det är olagligt.
Ja, tyvärr så är lösningen sådan idag. Jag har tidigare kämpat för att laddbox ska sätts upp (på egen bekostnad), men ej fått igenom det.

De styrker inte att det är olagligt mer än detta Mail.
Jag har begärt att få hänvisning till vilka punkter de stödjer sig på.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

Jeppe_E skrev:
Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.
Jag betalar idag. Jag betalar 4 kr per körd mil till samfälligheten, oavsett var jag laddat.
Så samfälligheten får in mer pengar än jag kostar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av taliz »

12man skrev:
Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh
Det är väl just det som är problemet, nån i föreningen är tjurig. Då får man vara tjurig och envis tillbaka..
Trägen vinner!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Jeppe_E »

Vidio skrev:
Jeppe_E skrev:
Trist, men knappast orimligt. Om samfälligheten erbjuder motorvärmaruttag (låg effekt/kort användningstid) till alla och där föreningen står för kostnaden, så blir det ju lite konstigt om du laddar din bil (hög effekt/lång användningstid) och samfälligheten betalar detta.
Jag betalar idag. Jag betalar 4 kr per körd mil till samfälligheten, oavsett var jag laddat.
Så samfälligheten får in mer pengar än jag kostar.
Aha, ok, då är det bara konstigt. Någon som stört sig på det kanske och anmält det. Finns säkert någon skrivelse i anläggningslagen som reglerar detta. Lagar är ibland inte alltid aktulla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av 12man »

taliz skrev:
12man skrev:
Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh
Det är väl just det som är problemet, nån i föreningen är tjurig. Då får man vara tjurig och envis tillbaka..
Trägen vinner!
Vinner ja, men priset, vi fick fick 3x årsavgift i min samfällighet pga slikt det mesta gick till lantmäteriet, enda? statliga verk med julbonusar?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vidio »

LarsL skrev:
Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.
Jo, jag ska flytta. Det är redan planerat till efter sommaren.
Men fram till dess måste jag hitta ett sätt.
Jag har kontaktat lokaltidningen, samt kommer kontakta andra medier som kan vara intresserade av att skriva om problematiken med att äga elbil i Sverige idag. Tror dock inte på nån fantastisk respons.

Min plan nu är att antingen köra med deras carport, 6A, över natten. Sen spärra timervredet med något.
Alternativt parkera bilen längs gaveln på radhuset (jag har gavelhus) och ladda med min egen el där.
Då blockar jag visserligen en liten gångväg, dock är det inte en brandväg.
Ja, det är en dålig lösning och jag kommer bli hatad, men just nu skiter jag i det. :lol:
De får fan bogsera bort mig om de ska ha bort mig.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.
Var väl? det som hände här med fiberanslutning, vilken booom det blev i den industrin, men vidio, rätt, sälj ditt boende ta förlusten på 10-20% avdragsgill kanske köp ett eget hus 10-20% billigare än annars
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Chrille »

Återkom gärna om/när du får svar från föreningen på dina frågor.
Då kan vi säkert hjälpa dig här i forumet med tips om du kan gå vidare.
Den tråd du startade om detta på FB börjar bli så lång så att man tappar tråden ;-)

Om det inte står något i anläggningsbeslutet om motorvärmaruttagen så finns det ingen laglig grund för att förhindra att du laddar ditt bilbatteri eller något annat batteri där.
Om det däremot står att ändamålet med anläggningen är t ex "parkering inklusive uppvärmning av parkerade fordons motorer och/eller kupéer",så måste en tilläggsförrättning göras med ändring av ändamålet till att inkludera t ex "laddning av batterier för fordons framdrivning".
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Teslaspolen »

Vidio skrev:
De får fan bogsera bort mig om de ska ha bort mig.

Dom kan ju försöka. Bilen sitter ju fast med sladden. :P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Mickep »

istället för att obstruera, kan man fråga vad som krävs för att styrelsen skall vara bekväm med att tilllåta det? kan texten ändras på något sätt.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av themax »

Vi valde i vår samfällighet att modernisera motorvärmaruttagen med fjärrstyrd schuko och jordfelsbrytare. Sen hade det motorvärmaruttaget en dedikerad, framtidssäkrad, kabel för morgondagens motor- och kupévärmare (typ 2). Allt för att inte bryta mot anläggningsbeslutet. Att nya bilar också kommer kunna ladda batteriet på den nya, framtidssäkra, motorvärmarkabeln såg vi som naturlig utveckling.

http://smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv

Jag kan komma och prata med styrelsen för att ta det framåt om ni vill (och ni är i Stockholmsområdet).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Mickep »

Tyvärr så är klimatklivet numera över. Vilket kommer göra det betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Sofie »

Ladda tills det inte går längre, köp sedan ett rejält elverk, då borde bekymren lösa sig relativt snart.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Andersen »

Får inte ladda elbilen hemma – tvingas sälja bilen

PUBLICERAD 10 JANUARI 2019, KL. 17:54UPPDATERAD 11 JANUARI 2019, KL. 14:20

Järfällabon Andreas Lindblad har kämpat två år med att ordna laddning för sin elbil hemma i radhuslängan. När en lösning väl var på plats satte sig styrelsen plötsligt på tvären.
– Köper man elbil borde man väl först ta reda på vad som gäller där man bor, säger styrelseordföranden Birgitta Jansson.

För två år sedan tog Andreas Lindblad klivet över till elbil. Han såg framför sig att han på ett smidigt och miljövänligt sätt skulle kunna ta sig till och från jobbet och ladda bilen hemma över natten. Men det fanns ett problem: det fanns ingen möjlighet att ladda bilen inom föreningen.

Andreas började lyfta frågan, men kände sig motarbetad av styrelsen.

Byggde egen laddstation
Enligt Andreas nåddes till slut en överenskommelse om att han skulle få bygga om sitt uttag för motorvärmare, så att det gick att ladda elbilen där.

– Det var ingen optimal lösning, men nu kunde jag i alla fall börja använda bilen, säger Andreas Lindblad.

Men plötsligt stötte han på patrull från styrelsen. I ett mejl meddelade de att de varit i kontakt med jurister och att det stred mot lagar och stadgar att ladda elbilen på det sättet. Andreas ombads att omedelbart återställa det han gjort.

– Det känns fruktansvärt illa. Jag är ingen miljöaktivist, men det känns ändå absurt att år 2019 i princip bli förbjuden att köra mer miljövänligt på grund av regler från stenåldern, säger Andreas Lindblad.

Styrelsen: Inget vi kan göra
Kruxet stavas anläggningsbeslut. Andreas bor i ett radhus i en samfällighet, och vilka ingrepp som får göras på gemensamma egendomen – i det här fallet i garagelängan – styrs av vad Lantmäteriet bedömt ingår i anläggningens ändamål.

I föreningens garage har lantmätaren bedömt att man ska kunna parkera sin bil och koppla in en motorvärmare. Varken mer eller mindre. Det finns ingenting styrelsen kan göra åt det, menar ordföranden Birgitta Jansson.

– Vi är bakbundna av lagar och regler. Låter vi honom sätta in något annat där så bryter vi i styrelsen mot lagen, säger hon.

En ändring kan bli dyr
Det går att ändra anläggningsbeslutet, men det är krångligt och kan bli dyrt. Bara att begära en ny förrättning från Lantmäteriet skulle kosta runt 40.000 kronor. Och då finns det dessutom ingen garanti för att den nya skrivelsen lämnar utrymme för elbilsladdning, säger Birgitta Jansson.

– Skulle den göra det skulle vi dessutom behöva ge elbilsladdning till alla föreningens 66 fastigheter, till en kostnad på mellan tre och fyrahundra tusen. Det tror jag inte de boende är så sugna på när vi bara har en elbilsägare, säger hon.

Föreningen kommer ta upp frågan på stämman, men Andreas Lindhagen tror inte att det blir ändring inom någon snar framtid.

– Det enda som kan påverka är om tillräckligt många i föreningen vill ha elbil. Och som lagen ser ut nu så har ju alla som bor i samfällighet incitament till att inte skaffa elbil över huvud taget, säger han.

Han säger att han kommer tvingas sälja bilen om beslutet står fast.

– Man måste ha laddstation hemma om det ska vara något så när praktiskt att ha elbil. Jag får väl gå tillbaka till fossildriven bil, säger han.
https://mitti.se/nyheter/elbil-tvingas- ... e=jarfalla
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Tars »

Andersen skrev:
Får inte ladda elbilen hemma – tvingas sälja bilen

PUBLICERAD 10 JANUARI 2019, KL. 17:54UPPDATERAD 11 JANUARI 2019, KL. 14:20

Järfällabon Andreas Lindblad har kämpat två år med att ordna laddning för sin elbil hemma i radhuslängan. När en lösning väl var på plats satte sig styrelsen plötsligt på tvären.
– Köper man elbil borde man väl först ta reda på vad som gäller där man bor, säger styrelseordföranden Birgitta Jansson.

För två år sedan tog Andreas Lindblad klivet över till elbil. Han såg framför sig att han på ett smidigt och miljövänligt sätt skulle kunna ta sig till och från jobbet och ladda bilen hemma över natten. Men det fanns ett problem: det fanns ingen möjlighet att ladda bilen inom föreningen.

Andreas började lyfta frågan, men kände sig motarbetad av styrelsen.

Byggde egen laddstation
Enligt Andreas nåddes till slut en överenskommelse om att han skulle få bygga om sitt uttag för motorvärmare, så att det gick att ladda elbilen där.

– Det var ingen optimal lösning, men nu kunde jag i alla fall börja använda bilen, säger Andreas Lindblad.

Men plötsligt stötte han på patrull från styrelsen. I ett mejl meddelade de att de varit i kontakt med jurister och att det stred mot lagar och stadgar att ladda elbilen på det sättet. Andreas ombads att omedelbart återställa det han gjort.

– Det känns fruktansvärt illa. Jag är ingen miljöaktivist, men det känns ändå absurt att år 2019 i princip bli förbjuden att köra mer miljövänligt på grund av regler från stenåldern, säger Andreas Lindblad.

Styrelsen: Inget vi kan göra
Kruxet stavas anläggningsbeslut. Andreas bor i ett radhus i en samfällighet, och vilka ingrepp som får göras på gemensamma egendomen – i det här fallet i garagelängan – styrs av vad Lantmäteriet bedömt ingår i anläggningens ändamål.

I föreningens garage har lantmätaren bedömt att man ska kunna parkera sin bil och koppla in en motorvärmare. Varken mer eller mindre. Det finns ingenting styrelsen kan göra åt det, menar ordföranden Birgitta Jansson.

– Vi är bakbundna av lagar och regler. Låter vi honom sätta in något annat där så bryter vi i styrelsen mot lagen, säger hon.

En ändring kan bli dyr
Det går att ändra anläggningsbeslutet, men det är krångligt och kan bli dyrt. Bara att begära en ny förrättning från Lantmäteriet skulle kosta runt 40.000 kronor. Och då finns det dessutom ingen garanti för att den nya skrivelsen lämnar utrymme för elbilsladdning, säger Birgitta Jansson.

– Skulle den göra det skulle vi dessutom behöva ge elbilsladdning till alla föreningens 66 fastigheter, till en kostnad på mellan tre och fyrahundra tusen. Det tror jag inte de boende är så sugna på när vi bara har en elbilsägare, säger hon.

Föreningen kommer ta upp frågan på stämman, men Andreas Lindhagen tror inte att det blir ändring inom någon snar framtid.

– Det enda som kan påverka är om tillräckligt många i föreningen vill ha elbil. Och som lagen ser ut nu så har ju alla som bor i samfällighet incitament till att inte skaffa elbil över huvud taget, säger han.

Han säger att han kommer tvingas sälja bilen om beslutet står fast.

– Man måste ha laddstation hemma om det ska vara något så när praktiskt att ha elbil. Jag får väl gå tillbaka till fossildriven bil, säger han.
https://mitti.se/nyheter/elbil-tvingas- ... e=jarfalla

Helt skadat....
Saknar ord att beskriva det hela.
Är det grottmänniskor som styr?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av nek0 »

Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Tars »

nek0 skrev:
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det :)
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.

Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Ptesla »

Verkligen bedrövligt att det ska behöva vara så här.

Detkommer vara en herrans massa bostadsrättsföreningar och samfälligheter som kommer behöva tänka om ordentligt de kommande 5-10 åren, och vi behöver regelverk och processer som tar bort friktion i denna övergång.

Just nu upplever jag att det också finns en del jante- och avundsjukeproblematik kring ämnet (har inte jag råd med/vill prioritera mina medmänniskors hälsa, ska ingen annan få göra det heller), men det kommer förhoppningsvis försvinna framöver när det skiftar över till att vara skämmigt/pinsamt/hatat att åka runt och spruta cancerframkallande rök rakt ner i lungorna på barn, cyklister och fotgängare runt omkring sig.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av SolnaGnagarn »

Helt jävla sinnessjukt!
Vart i Järfälla bor du?
Skriv svar