Inte helt nöjd med hur artikeln blev, men förhoppningsvis kommer det en till. Oavsett, budskapet gick väl fram hyfsat iaf.
Någon undrade var jag bodde, jag bor i Stäket, Järfälla, samfällighet Biskopen. Och ja, det är bara grottmänniskor i styrelsen.
(Nej, jag kommer inte byta tillbaks till fossildrivet. Däremot flyttar jag med största sannolikhet. Min popularitet steg nog inte direkt )
Ok! Då har du nära till Kungsängen. Har firman i Brunna. Välkommen ut om du vill ladda. Kan ordna så du kan ladda på helgen om du skulle vilja.
Så jäkla grymt med alla Elbilsägare som ställer upp!
Hör gärna av mig när det är dags, just nu ska jag leka rättshaverist ett tag och se vart det leder.
Kan inflika att jag fått en del positiva reaktioner från grannar i samfälligheten efter artikeln. Verkar vara några fler som undrar vad fasiken styrelsen håller på med iaf.
Kanske fyllde den sitt syfte iaf och några får upp ögonen lite?
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.
Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra . Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.
Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra . Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker
Jag vet!
Om du lånar en tesla över nån eller några dagar och säg till din inbitne fossilbiltänkande vän att du köpt en tesla!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Helt sjukt . Alla politiker pratar om omställningen och så har vi såna lagar? Är det någon som driver med oss?
Har idag lämnat motion till bostadsrättsföreningens stämma för beslut om installation av laddare. Får se vad det blir med det
Du blir säkert dumförklarad.
Du ska minsann inte ha en ny elbil, tycker väl säkert de.
Har du bestämt dig för vad det blir för bil?
Ja idiotförklarad är jag redan . Förra året åkte en vän 16 mil bara för att se så jag inte köpt en Tesla. Varje gång vi träffas diskuterar vi elbilar och Tesla.
För honom är det bara idioter som köper eller planerar köpa en elbil, Tesla finns bara på pappret och bygger 2 bilar i månaden.Har jag bestämt vad det blir för bil? Nej det har jag inte än. Först måste jag fixa laddplats. Jag vill gärna äga en Tesla men kan inte motivera priset . Kör 1500-2000 mil/ år och köper bilar privat utan lån . Jag vet att några här har åsikter om hur jag gör med bil köpen och mina krav på bilarna, men jag är sån och det är svårt att ändra . Sedan har det hänt att jag åkt för att köpa mjölk ock kommit hem med en bilbeställning så med mig kan man aldrig vara säker
Jag vet!
Om du lånar en tesla över nån eller några dagar och säg till din inbitne fossilbiltänkande vän att du köpt en tesla!!!
Angående att ha elbil utan möjlighet att ladda hemma så har det faktiskt funkat för mig hittills (Mx 100d).
Flyttar visserligen i augusti så är en övergångsperiod och är lite jobbigt, men det går.
Bor i centrala Göteborg och får ladda på helger. Göteborg energi har även varit ganska duktiga på att sätta upp 50kW laddare runt om i stan men tyvärr är destinationsladdarna bara 3,7kW. Blir dyra kWh då man får betala dyr p-avgift + elkostnad.
Har kört 150 mil nu och än så länge inte betalt en krona för "bränsle" ännu. Blir en liten rolig sport Intressant i sig att jag kan bli glad för lite gratis el när bilen är så dyr. Men gratis är gott, är enkelt att lura sig själv
Vidio, om regeln i föreningen är att uttaget är avsett för motorvärmare, kan du kanske köpa en motorvärmare från skroten som du bygger om så att den kan släppa vidare el till en UMC?
Då använder du uttaget som det är avsett och ingen borde kunna tjaffsa.
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
UMC:n förser ju Teslan med ström till kupévärme så den torde ju vara ok att ansluta för att värma bilen precis som andra fordon enligt reglerna. Att den sen underhållsladdar det stora (och lilla 12V) batteripacket också... Många fossilbilar har ju förutom motor och kupévärme också en underhållsladdare inbyggt, då är det ingen som ifrågasätter anslutning.
Jag förstår din frustration och känner med dig. Dock är det nog svårt att skapa rapport och få de andra i samfälligheten att förstå ditt behov. Ofta handlar det om avundsjuka och rädsla för att de "andra" ska betala för din laddning. Lycka till!
Precis, hävda att det är en motorvärmare, och låt bevisbördan falla på dem. Jag gissar att man i det läget inte tar någon större risk, utan det värsta (förutom osämja) är att de en dag får rätten på sin sida och att du då inte längre får koppla in.
Gissar som sagt...
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Faktum är att alla samfälligheter faktiskt har att följa lagen om samfälligheter och det anläggningsbeslut som gäller. En samfällighet får inte ta på sig andra uppgifter eller erbjuda något som inte står i anläggningsbeslutet. Att ändra förrättning hos Lantmäteriet är svindyrt, så därför skyr många detta som elden.
Så vad man måste göra är att hedra anläggningsbeslutet, som i ditt fall, be om att få installera framtidssäkrade motorvärmare. Framtidens bilar kommer inte ha schukouttag, utan Typ-2, och de kommer också underhållsladda inte bara PHEV, utan även BEV och betrakta det som naturlig utveckling. Kan ju inte lova att någon inte överklagar beslutet och då får vi se vad som gäller, men att bryta mot anläggningsbeslut är big no-no för alla samfälligheter.
Naturlig utveckling kan vara att installera fiber för tv (istället för kabel) men samfälligheten får inte tvångsansluta medlemmarna till eventuell internetförbindelse som också finns på fibern. Däremot kan man erbjuda internet via operatör (dvs varje medlem måste ha eget kontrakt med internetoperatör. Samfälligheten kan ha valt att erbjuda internet, men varje medlem måste individuellt teckna avtalet).
Det som skulle behövas är dels att Lantmäteriet inte vore så dyra på att genomföra en förrättning så fler samfälligheter kände sig bekväma att göra en ny, men också att lagen skulle ge möjlighet till vidare syn på naturlig utveckling. Dags att kontakta din favoritpolitiker ....
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Precis istället för allt det här tjafset med laddahemmastödet och klimatklivet mm så kan politikerna faktiskt sätta sig ner och stifta lagar, det de ska göra. Det kan ju inte vara svårare än att de säger att för samfälligheter så gäller motorvärmareuttag även som AC-laddning med 16A av elfordon. Jag förstår att man inte vill att bostadsområdena ska omvandlas till elbilsmackar... eller nä det gör jag nog inte... men jag kan förstå att det finns de som tycker så.
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Det här är jätteviktigt.
För de flesta är föreningar jobbigt, sitta i styrelser och sånt, dötrist.
Att hänga på nätet är roligare, tycker många, Instagram etc. är bättre. Medlemsavgift? No way!
Men här borde vi göra något större. Jag är medlem av Elbil Sverige och har just blivit utnämnd som kontaktperson för Mälardalen.
Också för TWS Tesla West Sweden, och har varit mångårig medlem av Porsche Club Sverige. Som jag gick ur nu i årsskiftet.
Är också medlem av en Energiförening där vi genom SERO har möjlighet påverka beslutsfattarna.
Nu hittar jag inte artikeln i lokaltidningen. Men i min stad ska en samfällighet sätta upp över 200 laddboxar en per parkeringsplats. Är bara 4-5 stycken som har en laddhybrid just nu men många funderar på att skaffa elbil och det var ingen som var emot den här satsningen. Så får du inte hemmaladdningen att fungera där du bor så får du ta och flytta till Skellefteå:) .
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Att ha rätt till laddning betyder inte att någon annan ska betala. Men jag skulle vilja se samma lagstiftning som i Norge där det inte är tillåtet att neka någon ladduttag. Samma lag i Sverige skulle göra betydligt mer för elbilsomställningen än laddahemmabidraget, tex.
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:
De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.
Fungerar bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:
De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.
Fungerar bra.
Ok, hade ni bra med ström att ta över eller blev det samma effekt som motorvärmaruttaget var på? Satte ni något fast elpris på detta per kWh? Nu delar vi två parkeringar per "motorvärmarbox". 10A säkring.
Ok, hade ni bra med ström att ta över eller blev det samma effekt som motorvärmaruttaget var på? Satte ni något fast elpris på detta per kWh? Nu delar vi två parkeringar per "motorvärmarbox". 10A säkring.
Ja det är samma effekt som motorvärmaruttagen.
De läser av mätaren för att se hur många kWh de förbrukat, och får betala den delen av samfällighetens elräkning. Så visst skulle det kunna vara så att priset vid förbrukning av elen var något öre lägre (eller högre) än vid betalningstillfället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?
/fth
Ja så sade min förening i alla fall. Detta löstes i vårt fall genom att p-platserna med laddare kostar några hundra mer per månad än de utan laddare. (Laddarna ifråga installerades av JM när garaget byggdes).
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?
/fth
Ja så sade min förening i alla fall. Detta löstes i vårt fall genom att p-platserna med laddare kostar några hundra mer per månad än de utan laddare. (Laddarna ifråga installerades av JM när garaget byggdes).
Det var ju för att det skulle underlätta för just BRF:er och liknande att ta ut extra betalt för elförbrukning som man flyttade över alla skatter på elnätsbolagen. Annars skulle de tvingas redovisa både energiskatt och moms för försäljningen av el.