Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Precis istället för allt det här tjafset med laddahemmastödet och klimatklivet mm så kan politikerna faktiskt sätta sig ner och stifta lagar, det de ska göra. Det kan ju inte vara svårare än att de säger att för samfälligheter så gäller motorvärmareuttag även som AC-laddning med 16A av elfordon. Jag förstår att man inte vill att bostadsområdena ska omvandlas till elbilsmackar... eller nä det gör jag nog inte... men jag kan förstå att det finns de som tycker så.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Mickep »

Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av TeslaTissel »

Mickep skrev:
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Det här är jätteviktigt.

För de flesta är föreningar jobbigt, sitta i styrelser och sånt, dötrist.
Att hänga på nätet är roligare, tycker många, Instagram etc. är bättre. Medlemsavgift? No way!

Men här borde vi göra något större. Jag är medlem av Elbil Sverige och har just blivit utnämnd som kontaktperson för Mälardalen.
Också för TWS Tesla West Sweden, och har varit mångårig medlem av Porsche Club Sverige. Som jag gick ur nu i årsskiftet. :D
Är också medlem av en Energiförening där vi genom SERO har möjlighet påverka beslutsfattarna.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Vasp »

Nu hittar jag inte artikeln i lokaltidningen. Men i min stad ska en samfällighet sätta upp över 200 laddboxar en per parkeringsplats. Är bara 4-5 stycken som har en laddhybrid just nu men många funderar på att skaffa elbil och det var ingen som var emot den här satsningen. Så får du inte hemmaladdningen att fungera där du bor så får du ta och flytta till Skellefteå:) .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Samtidigt som jag gillar ideen med att kunna ladda elbilen överallt. Så inser man att stiftar man lagar så innebär det (oftast) dyra investeringar krävs när det blir tvingande krav.
Ibland behövs det och ibland inte lagstiftning. (oftst det man kritisk ute i kommunerna att kostnader dumpas på kommunerna. Man måste då se till att delar av kostnaden tar de stiftar lagarna hand om.
Man skulle kunna ha kraven vid ex nyproduktion av flerfamiljshus (eller att det åtminstånde skall vara förberett).
Att ha rätt till laddning betyder inte att någon annan ska betala. Men jag skulle vilja se samma lagstiftning som i Norge där det inte är tillåtet att neka någon ladduttag. Samma lag i Sverige skulle göra betydligt mer för elbilsomställningen än laddahemmabidraget, tex.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av yps »

Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av slugger75 »

yps skrev:
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:

De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.

Fungerar bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av yps »

slugger75 skrev:
yps skrev:
Har har det gått? Precis skaffat elbil i en samfällighet och fått nej (var väntat) på att få ladda via motorvärmaruttagen som är från -75 utan tidur.
I vår samfällighet har varje hushåll en varsin motorvärmarstolpe på den gemensamma parkeringen. Vi startade en elbilsgrupp som fick utreda frågan om laddning. Den kom fram till följande:

De hushåll som vill får på egen bekostnad ta dit en elektriker som tar bort timern och installerar en energimätare. Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten. Avläsning sker en eller om det är två gånger per år. Vid ev flytt från samfälligheten måste de återställa sin motorvärmarstolpe.

Fungerar bra.
Ok, hade ni bra med ström att ta över eller blev det samma effekt som motorvärmaruttaget var på? Satte ni något fast elpris på detta per kWh? Nu delar vi två parkeringar per "motorvärmarbox". 10A säkring.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av fth »

slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
Den är väl bortplockad sedan något år tillbaka? Eller har jag drömt?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av slugger75 »

yps skrev:

Ok, hade ni bra med ström att ta över eller blev det samma effekt som motorvärmaruttaget var på? Satte ni något fast elpris på detta per kWh? Nu delar vi två parkeringar per "motorvärmarbox". 10A säkring.
Ja det är samma effekt som motorvärmaruttagen.

De läser av mätaren för att se hur många kWh de förbrukat, och får betala den delen av samfällighetens elräkning. Så visst skulle det kunna vara så att priset vid förbrukning av elen var något öre lägre (eller högre) än vid betalningstillfället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Melkin »

fth skrev:
slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
Ja så sade min förening i alla fall. Detta löstes i vårt fall genom att p-platserna med laddare kostar några hundra mer per månad än de utan laddare. (Laddarna ifråga installerades av JM när garaget byggdes).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inlägg av Jerker »

Melkin skrev:
fth skrev:
slugger75 skrev:
Sedan får dessa hushåll betala efter faktisk förbrukning, till samfälligheten.
Finns det inte någon bestämmelse om försäljning av el som brukar göra den här typen av konstruktioner otillåtna/olagliga?

/fth
Ja så sade min förening i alla fall. Detta löstes i vårt fall genom att p-platserna med laddare kostar några hundra mer per månad än de utan laddare. (Laddarna ifråga installerades av JM när garaget byggdes).
Det var ju för att det skulle underlätta för just BRF:er och liknande att ta ut extra betalt för elförbrukning som man flyttade över alla skatter på elnätsbolagen. Annars skulle de tvingas redovisa både energiskatt och moms för försäljningen av el.
Skriv svar