Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Motarbetad av samfällighet - Hjälp!

Inläggav Teslaägare 12man » 04 jan 2019 12:47

taliz skrev:
12man skrev:Samfällighetslagstiftning är knepig minst sagt, finns det någon i föreningen som vill bråka kan det hålla på i flera år, med lantmäteriet som högfakturerande deltagare, kan lätt sluta med 500ksek i kostnader.

Förslag, döp om uttagen till högeffekts motorvärmaruttag med förbättrat jordfelskydd.

Ivf trist som f.., tänk på alla samfälligheter med tjafs om sophantering och kabel-tv och fiberanslutninh

Det är väl just det som är problemet, nån i föreningen är tjurig. Då får man vara tjurig och envis tillbaka..
Trägen vinner!

Vinner ja, men priset, vi fick fick 3x årsavgift i min samfällighet pga slikt det mesta gick till lantmäteriet, enda? statliga verk med julbonusar?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Vidio » 04 jan 2019 12:49

LarsL skrev:Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.

Jo, jag ska flytta. Det är redan planerat till efter sommaren.
Men fram till dess måste jag hitta ett sätt.
Jag har kontaktat lokaltidningen, samt kommer kontakta andra medier som kan vara intresserade av att skriva om problematiken med att äga elbil i Sverige idag. Tror dock inte på nån fantastisk respons.

Min plan nu är att antingen köra med deras carport, 6A, över natten. Sen spärra timervredet med något.
Alternativt parkera bilen längs gaveln på radhuset (jag har gavelhus) och ladda med min egen el där.
Då blockar jag visserligen en liten gångväg, dock är det inte en brandväg.
Ja, det är en dålig lösning och jag kommer bli hatad, men just nu skiter jag i det. :lol:
De får fan bogsera bort mig om de ska ha bort mig.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 04 jan 2019 12:51

LarsL skrev:Flytta till något annat boende, samfälligheter funkar enligt min erfarenhet aldrig.

Vi borde dessutom jobba för samma lag som de har i Norge där det inte går att vägra elbilsladdning.

Var väl? det som hände här med fiberanslutning, vilken booom det blev i den industrin, men vidio, rätt, sälj ditt boende ta förlusten på 10-20% avdragsgill kanske köp ett eget hus 10-20% billigare än annars
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Chrille » 04 jan 2019 18:06

Återkom gärna om/när du får svar från föreningen på dina frågor.
Då kan vi säkert hjälpa dig här i forumet med tips om du kan gå vidare.
Den tråd du startade om detta på FB börjar bli så lång så att man tappar tråden ;-)

Om det inte står något i anläggningsbeslutet om motorvärmaruttagen så finns det ingen laglig grund för att förhindra att du laddar ditt bilbatteri eller något annat batteri där.
Om det däremot står att ändamålet med anläggningen är t ex "parkering inklusive uppvärmning av parkerade fordons motorer och/eller kupéer",så måste en tilläggsförrättning göras med ändring av ändamålet till att inkludera t ex "laddning av batterier för fordons framdrivning".
Model S 75D 2018, röd multicoat, cremefärgade säten, kolfiberpaneler, soltak, Autopilot
Gummimattor och stänkskydd från Hova, DIY Parcel Shelf Lift, bättre trunkbelysning, DIY Cubby Drawer, Alu pedaler, Whispbar
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare

Referralkod: christer79801

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 04 jan 2019 18:11

Vidio skrev:De får fan bogsera bort mig om de ska ha bort mig.

Dom kan ju försöka. Bilen sitter ju fast med sladden. :P
Mörkröd 2016 Leaf 24 kWh - 30 maj 2016 -> Tillbaks 31 maj 2018. Saknad och älskad!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Mickep » 04 jan 2019 20:03

istället för att obstruera, kan man fråga vad som krävs för att styrelsen skall vara bekväm med att tilllåta det? kan texten ändras på något sätt.
Mickep

Inläggav Teslaägare themax » 04 jan 2019 20:22

Vi valde i vår samfällighet att modernisera motorvärmaruttagen med fjärrstyrd schuko och jordfelsbrytare. Sen hade det motorvärmaruttaget en dedikerad, framtidssäkrad, kabel för morgondagens motor- och kupévärmare (typ 2). Allt för att inte bryta mot anläggningsbeslutet. Att nya bilar också kommer kunna ladda batteriet på den nya, framtidssäkra, motorvärmarkabeln såg vi som naturlig utveckling.

http://smabjorken.se/smabjorkensklimatkliv

Jag kan komma och prata med styrelsen för att ta det framåt om ni vill (och ni är i Stockholmsområdet).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Mickep » 04 jan 2019 20:58

Tyvärr så är klimatklivet numera över. Vilket kommer göra det betydligt dyrare.
Mickep

Inläggav Teslaägare Sofie » 05 jan 2019 04:47

Ladda tills det inte går längre, köp sedan ett rejält elverk, då borde bekymren lösa sig relativt snart.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inläggav Andersen » 11 jan 2019 22:34

Får inte ladda elbilen hemma – tvingas sälja bilen

PUBLICERAD 10 JANUARI 2019, KL. 17:54UPPDATERAD 11 JANUARI 2019, KL. 14:20

Järfällabon Andreas Lindblad har kämpat två år med att ordna laddning för sin elbil hemma i radhuslängan. När en lösning väl var på plats satte sig styrelsen plötsligt på tvären.
– Köper man elbil borde man väl först ta reda på vad som gäller där man bor, säger styrelseordföranden Birgitta Jansson.

För två år sedan tog Andreas Lindblad klivet över till elbil. Han såg framför sig att han på ett smidigt och miljövänligt sätt skulle kunna ta sig till och från jobbet och ladda bilen hemma över natten. Men det fanns ett problem: det fanns ingen möjlighet att ladda bilen inom föreningen.

Andreas började lyfta frågan, men kände sig motarbetad av styrelsen.

Byggde egen laddstation
Enligt Andreas nåddes till slut en överenskommelse om att han skulle få bygga om sitt uttag för motorvärmare, så att det gick att ladda elbilen där.

– Det var ingen optimal lösning, men nu kunde jag i alla fall börja använda bilen, säger Andreas Lindblad.

Men plötsligt stötte han på patrull från styrelsen. I ett mejl meddelade de att de varit i kontakt med jurister och att det stred mot lagar och stadgar att ladda elbilen på det sättet. Andreas ombads att omedelbart återställa det han gjort.

– Det känns fruktansvärt illa. Jag är ingen miljöaktivist, men det känns ändå absurt att år 2019 i princip bli förbjuden att köra mer miljövänligt på grund av regler från stenåldern, säger Andreas Lindblad.

Styrelsen: Inget vi kan göra
Kruxet stavas anläggningsbeslut. Andreas bor i ett radhus i en samfällighet, och vilka ingrepp som får göras på gemensamma egendomen – i det här fallet i garagelängan – styrs av vad Lantmäteriet bedömt ingår i anläggningens ändamål.

I föreningens garage har lantmätaren bedömt att man ska kunna parkera sin bil och koppla in en motorvärmare. Varken mer eller mindre. Det finns ingenting styrelsen kan göra åt det, menar ordföranden Birgitta Jansson.

– Vi är bakbundna av lagar och regler. Låter vi honom sätta in något annat där så bryter vi i styrelsen mot lagen, säger hon.

En ändring kan bli dyr
Det går att ändra anläggningsbeslutet, men det är krångligt och kan bli dyrt. Bara att begära en ny förrättning från Lantmäteriet skulle kosta runt 40.000 kronor. Och då finns det dessutom ingen garanti för att den nya skrivelsen lämnar utrymme för elbilsladdning, säger Birgitta Jansson.

– Skulle den göra det skulle vi dessutom behöva ge elbilsladdning till alla föreningens 66 fastigheter, till en kostnad på mellan tre och fyrahundra tusen. Det tror jag inte de boende är så sugna på när vi bara har en elbilsägare, säger hon.

Föreningen kommer ta upp frågan på stämman, men Andreas Lindhagen tror inte att det blir ändring inom någon snar framtid.

– Det enda som kan påverka är om tillräckligt många i föreningen vill ha elbil. Och som lagen ser ut nu så har ju alla som bor i samfällighet incitament till att inte skaffa elbil över huvud taget, säger han.

Han säger att han kommer tvingas sälja bilen om beslutet står fast.

– Man måste ha laddstation hemma om det ska vara något så när praktiskt att ha elbil. Jag får väl gå tillbaka till fossildriven bil, säger han.
https://mitti.se/nyheter/elbil-tvingas- ... e=jarfalla
Andersen

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt