Varning för vit vegan-klädsel

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av ergo »

Jag har beställt M3 med vit klädsel men börjar bli tveksam. Jag kommer ha barnstolar och lyckliga barn är oftast grusiga. Är det vansinne att då ta vit - innebär valet ett evigt putsande för att hålla inredningen i någorlunda respektabelt skick? Finns det någon på forat som har 6000-7000 mil under bältet med kombinationen kids i model S/X och vit veganklädsel som kan ge sitt perspektiv? Det hade varit uppskattat!
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Liibo »

ergo skrev:
Jag har beställt M3 med vit klädsel men börjar bli tveksam. Jag kommer ha barnstolar och lyckliga barn är oftast grusiga. Är det vansinne att då ta vit - innebär valet ett evigt putsande för att hålla inredningen i någorlunda respektabelt skick? Finns det någon på forat som har 6000-7000 mil under bältet med kombinationen kids i model S/X och vit veganklädsel som kan ge sitt perspektiv? Det hade varit uppskattat!

Tror inte du behöver vara minsta orolig. Har beställt samma sak, och har även småbarn, men även pratat med några firmor som rekondar, och dom har lugnat ner mig.

Så länge man tar hand om sin bil, och inte struntar i att tvätta den, så kommer dom hålla sig vita. Men struntar du i att torka av sätena ibland så fastnar smuttsen såklart. Dock finns det så pass bra medel idag för både lätt rengöring och även djuprengöring.

Viktigt är ju även att ha ett skydd på från början och lägga på nytt 2-4 gånger per år.

Var förbi Tesla i helgen, och pratade med dom. Hon berättade att dom nya sätena är mycket mer slittåliga än dom gamla som tex Björn från Norge la upp ett klipp på Youtube när hans säten var väldigt smutsiga.

Hon på Tesla bad mig följa med och titta på 1 X med vit inredning samt en S med vit. Dom hade gått ca 1700 mil.

Jag genomsökte sätena med lampa, och försökte verkligen att hitta någon fläck. Men jag kunde inte hitta en enda fläck på någon av bilarna.

Kom då ihåg att många går ju i och ur denna bil och provsitter den också, samt att turerna är väldigt korta och folk är inte direkt försiktiga när dom provkör bilar.

Inte ens förarsätet kunde jag se någon förändring mot dom andra sätena. Så du kan vara lugn så länge du tar hand om din bil :)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av mjwahl »

ergo skrev:
Jag har beställt M3 med vit klädsel men börjar bli tveksam. Jag kommer ha barnstolar och lyckliga barn är oftast grusiga. Är det vansinne att då ta vit - innebär valet ett evigt putsande för att hålla inredningen i någorlunda respektabelt skick? Finns det någon på forat som har 6000-7000 mil under bältet med kombinationen kids i model S/X och vit veganklädsel som kan ge sitt perspektiv? Det hade varit uppskattat!
Ljust skinn och glada grusiga småbarn låter lite vansinnigt ja. Har du funderat på skyddsklädsel till baksätet?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Johnalm »

ergo skrev:
Jag har beställt M3 med vit klädsel men börjar bli tveksam. Jag kommer ha barnstolar och lyckliga barn är oftast grusiga. Är det vansinne att då ta vit - innebär valet ett evigt putsande för att hålla inredningen i någorlunda respektabelt skick? Finns det någon på forat som har 6000-7000 mil under bältet med kombinationen kids i model S/X och vit veganklädsel som kan ge sitt perspektiv? Det hade varit uppskattat!
Har en X idag som gått 6000 mil med två lyckliga barn :lol:
Vita klädseln mår fint, däremot sliter isofix-fästena på "läppen" i skarven som ska vikas upp vid montage. Kör på skyddsklädsel på bakåtvända stolen.

Edit: btw så har jag beställt vit klädsel även till 3:an.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av ergo »

Lysande, då behåller jag den vita klädseln. Den är ju väldigt snygg.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Jeppe_E »

ergo skrev:
Lysande, då behåller jag den vita klädseln. Den är ju väldigt snygg.
Jag personligen skulle dock råda dig till att använda sätesöverdrag/sparkskydd. Det blir *väldigt* grusigt. Speciellt när barnen börjar bli lite större, så att skorna når ryggstödet. Ett överdrag är ju liiite lättare att tvätta än en inredning ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
ergo skrev:
Lysande, då behåller jag den vita klädseln. Den är ju väldigt snygg.
Jag personligen skulle dock råda dig till att använda sätesöverdrag/sparkskydd. Det blir *väldigt* grusigt. Speciellt när barnen börjar bli lite större, så att skorna når ryggstödet. Ett överdrag är ju liiite lättare att tvätta än en inredning ;)

Jag har det men det är två små hål i skyddet där isofix-armarna går igenom. Nu när det är snö som smälter i bilen så rinner smutsvatten ner genom hålen och blir liggande i ett veck på sätet. Såg lite missfärgat ut senast jag kollade. Jag får nog hitta på nåt bra där. Kanske täta hålen med plast på nåt sätt.

Ser lite blått skimmer på förarstolen nu efter 750 mil och snart 4 månader. Men bara precis vid insteget. Har aldrig torkat nåt där dock. Får väl kanske börja med det. :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Alfred »

5400 mil med våra vita stolar utan någon specialbehandling. Tre barn som hängt med på diverse bilresor och fjällturer. Stolarna har ofta blivit smutsiga, men inget som inte gått att få bort genom enkel rengöring med fuktig microfibertrasa. Har inte ens använt medel, bara vatten. Stolarna är fortfarande i princip som nya, supernöjd med dem. Skulle välja samma igen.

En tänkbar skillnad att ta i beaktande är de som fanns som var perforerade. När vi köpte valde vi bort premiumpaket bland annat för att "slippa" de ventilerade perforerade stolarna eftersom vi trodde att de skulle vara känsligare. Numera finns väl inte de perforerade stolarna kvar, så det slipper man tänka på. Men skulle kunna vara en förklaring till att vi har olika upplevelse av hur bra de håller?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av SolnaGnagarn »

Körde 4000 mil med vår X. Tre barn men inredningen var som ny! Rekommenderas starkt!
5 av 5 möjliga veganer
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av mans71 »

2019-03-20 11.08.44.jpg
Min bil har nu gått strax under 7000. Jag har aldrig haft nya jeans på mig i bilen men gamla väl använda sådana brukar jag ha på mig.

Jag torkar av sätena iaf. var 14:e dag med våtduk. Jag har försökt göra rent med isopropylalkohol som manualen säger, och som dom på servicecentret tipsat mig om, men jag får inte rent sätet.

Så här ser förarsätet ut efter att servicecentret har gjort vad dom kan för att göra rent det.

Har nu fått beskedet att Tesla inte tänker göra något mer åt saken och dom anser att det inte är något som omfattas av garantin.

Gjorde en sök på TMC och kan konstatera att flera bekräftar Teslas hållning i frågan.

Jag fick också lära mig att nu har man ändrat skötseldirektiven. I senaste manualen har man tagit bort att man ska använda isopropylalkohol och på servicecentret avråder man nu från användning av isopropylalkohol det då det snarare förstör sätet :shock:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Liibo »

mans71 skrev:
2019-03-20 11.08.44.jpg
Min bil har nu gått strax under 7000. Jag har aldrig haft nya jeans på mig i bilen men gamla väl använda sådana brukar jag ha på mig.

Jag torkar av sätena iaf. var 14:e dag med våtduk. Jag har försökt göra rent med isopropylalkohol som manualen säger, och som dom på servicecentret tipsat mig om, men jag får inte rent sätet.

Så här ser förarsätet ut efter att servicecentret har gjort vad dom kan för att göra rent det.

Har nu fått beskedet att Tesla inte tänker göra något mer åt saken och dom anser att det inte är något som omfattas av garantin.

Gjorde en sök på TMC och kan konstatera att flera bekräftar Teslas hållning i frågan.

Jag fick också lära mig att nu har man ändrat skötseldirektiven. I senaste manualen har man tagit bort att man ska använda isopropylalkohol och på servicecentret avråder man nu från användning av isopropylalkohol det då det snarare förstör sätet :shock:
Lämna in till en riktig bilvårdsfirma. Eller så gör du stegvis som denna person visar i klippet

Har sett väldigt mycket värre exempel än det där.

Går det absolut inte bort, så testa att dra försiktigt med en mirakelsvamp.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
Jag fick också lära mig att nu har man ändrat skötseldirektiven. I senaste manualen har man tagit bort att man ska använda isopropylalkohol och på servicecentret avråder man nu från användning av isopropylalkohol det då det snarare förstör sätet :shock:
Har de skrivit något om hur man ska sköta sätena i nya manualen? Eller har de bara skrivit hur man inte ska sköta dem? :(
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
RufusDufus
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
Ort: Ugglarp

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av RufusDufus »

Vad är det för material egentligen till vegan-klädseln? Polyurethan?
PU och iso-propanol känns inte som en bra mix :)

I min bruks-Opel med konstläder körde jag "BMW"s (3M?) klädselimpregnering som ska passa både riktigt läder och konstläder, efter det rinner det mesta av och mycket lättare att dammsuga bort skit.
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Liibo »

RufusDufus skrev:
Vad är det för material egentligen till vegan-klädseln? Polyurethan?
PU och iso-propanol känns inte som en bra mix :)

I min bruks-Opel med konstläder körde jag "BMW"s (3M?) klädselimpregnering som ska passa både riktigt läder och konstläder, efter det rinner det mesta av och mycket lättare att dammsuga bort skit.
Dom rekomenderar Iso Propanol 70 %, och många som tagit bort fläckar med detta på youtube, så varför skulle det inte vara en bra kombination?

Tesla rekomenderar bara vatten och microfiberduk och inget medel för underhåll. Sen rekommenderar dom Iso propanol 70 % och interiour cleaner för svårare fläckar.
RufusDufus
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
Ort: Ugglarp

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av RufusDufus »

Liibo skrev:
RufusDufus skrev:
Vad är det för material egentligen till vegan-klädseln? Polyurethan?
PU och iso-propanol känns inte som en bra mix :)

I min bruks-Opel med konstläder körde jag "BMW"s (3M?) klädselimpregnering som ska passa både riktigt läder och konstläder, efter det rinner det mesta av och mycket lättare att dammsuga bort skit.
Dom rekomenderar Iso Propanol 70 %, och många som tagit bort fläckar med detta på youtube, så varför skulle det inte vara en bra kombination?

Tesla rekomenderar bara vatten och microfiberduk och inget medel för underhåll. Sen rekommenderar dom Iso propanol 70 % och interiour cleaner för svårare fläckar.
Iso Propanol torkar ut PU så det till slut spricker/löses upp så det är inget jag hade använt annat än i undantagsfall.

Står så här i min manual;

Polyuretansäten
Torka upp spill så snart som möjligt med en
mjuk trasa som är fuktad med varmt vatten
och ett tvålbaserat rengöringsmedel. Torka
försiktigt med cirkulära rörelser. Låt sätena
lufttorka efter rengöring.

och

Observera: Användning av lösningsmedel
(inklusive alkohol), blekmedel,
citrusfrukter, nafta, eller silikonbaserade
produkter eller tillsatser på invändiga
komponenter kan orsaka skada.
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av mans71 »

Liibo skrev:
Lämna in till en riktig bilvårdsfirma. Eller så gör du stegvis som denna person visar i klippet

Har sett väldigt mycket värre exempel än det där.

Går det absolut inte bort, så testa att dra försiktigt med en mirakelsvamp.
Tack för tipset! Beställde medlet han använde, får se om det hjälper.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Liibo »

mans71 skrev:
Liibo skrev:
Lämna in till en riktig bilvårdsfirma. Eller så gör du stegvis som denna person visar i klippet

Har sett väldigt mycket värre exempel än det där.

Går det absolut inte bort, så testa att dra försiktigt med en mirakelsvamp.
Tack för tipset! Beställde medlet han använde, får se om det hjälper.
Kom även ihåg att göra det med en pensel eller borste, så du verkligen kommer åt. För utan borsten, så hade han aldrig fått bort det och även värma upp det med ånga först :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av e5m1r »

Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Liibo »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Hur menar du nu? Har själv Tesla model 3 perfomance, och det är absolut 0 skillnad på dom sätena mot sätena utan Perfomance. Och dom är inte perforerade säten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Legato »

Liibo skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Hur menar du nu? Har själv Tesla model 3 perfomance, och det är absolut 0 skillnad på dom sätena mot sätena utan Perfomance. Och dom är inte perforerade säten.
På trean är det ingen skillnad. På S & X så är det perforerade på Performance.

Dock lite osäker om det verkligen är samma perforerade som Tesla drog tillbaka tidigare pga strul. Hoppas och tror att den nya varianten är förbättrad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av Verdi »

Liibo skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Hur menar du nu? Har själv Tesla model 3 perfomance, och det är absolut 0 skillnad på dom sätena mot sätena utan Perfomance. Och dom är inte perforerade säten.
Model 3... Jävla tjat om den. Eftersom det inte finns perforerade stolar till den så trodde jag alla fattade. ;)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
Liibo skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Hur menar du nu? Har själv Tesla model 3 perfomance, och det är absolut 0 skillnad på dom sätena mot sätena utan Perfomance. Och dom är inte perforerade säten.
På trean är det ingen skillnad. På S & X så är det perforerade på Performance.

Dock lite osäker om det verkligen är samma perforerade som Tesla drog tillbaka tidigare pga strul. Hoppas och tror att den nya varianten är förbättrad.
Det är en uppdaterad version av de perforerade sätena, nu med "veganskinnet".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varning för vit vegan-klädsel

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
Legato skrev:
Liibo skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Är det perforerade säten i nya bilar ?
Funderar på om det är samma problem med rengöring

Det är bara Performance som har perforerade säten nu.
Hur menar du nu? Har själv Tesla model 3 perfomance, och det är absolut 0 skillnad på dom sätena mot sätena utan Perfomance. Och dom är inte perforerade säten.
På trean är det ingen skillnad. På S & X så är det perforerade på Performance.

Dock lite osäker om det verkligen är samma perforerade som Tesla drog tillbaka tidigare pga strul. Hoppas och tror att den nya varianten är förbättrad.
Det är en uppdaterad version av de perforerade sätena, nu med "veganskinnet".
Första generation perforerade var väl också vegan? Iaf de vita? Vita har väl aldrig finns i riktigt skinn?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar