Nevs får tillskott. Kul!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Henrik Torphammar »

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av TiborBlomhall »

https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213

Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213

Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera Electric ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213

Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera Electric ;)
Inte enligt det de säger:
Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.
– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag.
Låter som "dussinbilar" (baserade på gammalt SAAB bottenplatta från 90-talet? :o ) som det står "Koenigsegg" på. Som om Ferrari skulle börja samarbeta med Fiat och börja sälja Fiat Multipla med Ferrari-märke på :shock:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213

Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Nja, nu tror jag det handlar om något helt annat. Nämligen att utveckla batteri/drivenheter till en framtida Koenigsegg Agera Electric ;)
Inte enligt det de säger:
Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.
– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag.
Låter som "dussinbilar" (baserade på gammalt SAAB bottenplatta från 90-talet? :o ) som det står "Koenigsegg" på. Som om Ferrari skulle börja samarbeta med Fiat och börja sälja Fiat Multipla med Ferrari-märke på :shock:
Det är väl inte något fel på dussinbilar? Kanske är det så att Koenigsegg börjar inse att marknaden för 20 miljoner kronorsbilar är mättad ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Klintan »

CvK får sitt inflytande i NEVS/Saab till sist, och bra betalt för det.
Ska Koenigsegg konkurrera med Tesla Roadster framöver behöver de både kapital och en elplattform. Här finns det möjligheter. Ferrari har gjort bilar med både Fiat (Dino) och Lancia (164 V8).
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av HenrikM76 »

Klintan skrev:
CvK får sitt inflytande i NEVS/Saab till sist, och bra betalt för det.
Ska Koenigsegg konkurrera med Tesla Roadster framöver behöver de både kapital och en elplattform. Här finns det möjligheter. Ferrari har gjort bilar med både Fiat (Dino) och Lancia (164 V8).
Lancia Thema V8 var det. 164 var en Alfa. Sen var det bara drivlinan de lånade från en Ferrari i Theman, Dino var mer av en samutveckling.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av TeslaTissel »

Kanoninjektion för Svensk bilindustri!

Fantastiskt bra nyheter!
Släppte den vidare så fort jag kunde till närmaste elbilsvänner i min Fb-grupp.
Någon svarade nyss. Håll koll på aktierna! Håll koll på aktierna! :D
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Ptesla »

Superspännande! Det är dags för Koenigsegg att sluta tillverka krångliga fossilbrännarreliker. Helt fel för den typen av varumärke framåt och det kommer vara fullständigt omöjligt att kunna konkurrera prestandamässigt med eldrivna alternativ inom kort.

Tänk vilka otroliga möjligheter att skapa fantastiska bilar till ett vettigt pris när de inte behöver utveckla och underhålla en superkomplex omodern fossildrivlina.

Kul att de nu får tillgång till kapital som ger dem möjligheten.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Klintan »

HenrikM76 skrev:
Klintan skrev:
CvK får sitt inflytande i NEVS/Saab till sist, och bra betalt för det.
Ska Koenigsegg konkurrera med Tesla Roadster framöver behöver de både kapital och en elplattform. Här finns det möjligheter. Ferrari har gjort bilar med både Fiat (Dino) och Lancia (164 V8).
Lancia Thema V8 var det. 164 var en Alfa. Sen var det bara drivlinan de lånade från en Ferrari i Theman, Dino var mer av en samutveckling.
Just det, blandade ihop kusinbilarna Thema och 164. Även Fiat 500 finns i ett samarbete med Ferrari, Alfa 695 "Tributo Ferrari" förresten. Dino började som en Fiat innan den blev ett eget märke som nästa generation.
Hoppas och tror att Koenigsegg kan hålla en tydlig skillnad mellan sina superbilar och NEVS Koenigsegg.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av TeslaTissel »

Ptesla skrev:
Superspännande! Det är dags för Koenigsegg att sluta tillverka krångliga fossilbrännarreliker. Helt fel för den typen av varumärke framåt och det kommer vara fullständigt omöjligt att kunna konkurrera prestandamässigt med eldrivna alternativ inom kort.

Tänk vilka otroliga möjligheter att skapa fantastiska bilar till ett vettigt pris när de inte behöver utveckla och underhålla en superkomplex omodern fossildrivlina.

Kul att de nu får tillgång till kapital som ger dem möjligheten.
Jag har läst tidigare om deras Königseggs” ev planer, och han har själv antytt att eldrift är otroligt spännande, då i hybrid-drivlina.
Har för mig han kommenterade Tesla Roadster med raketdrift? Att det vore en spännande ide utveckla racing med. Inte 100 på det men det går säkert att söka på?
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Elputte »

Mycket spännande! Tror inte det är frågan om att sätta namnet koenigsegg på någon gammal Saab historia. Utan någon ny modell. Gissar på att det inte kommer stå bara koenigsegg på bilarna. Kanske att deras prestanda modeller eller liknande kommer att ha en koenigsegg dekal utöver NEVS. Eller kommer det eldrivna exklusiva koenigseggbilar byggda av NEVS. Säkert inte något förhastat beslut av CVK hur som helst.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

TiborBlomhall skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-inv ... gg-6946213

Jag fattar ingenting.
För priset av 50 bilar säljer Koenigsegg ut sig själv och börjar urvattna sitt varumärke?
Går det så dåligt för dem?
Vi pratar ändå om 1,5 miljarder för 20%.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av LarsL »

Koeningsegg har i hemligthet gjort en helt elektrisk bil åt en kund, enligt vad Christian sagt i en intervjuv. Christian tror ju starkt på elbilar och sa sig ha planer för ett svenskt ”Tesla” när han skulle ta över SAAB. Det är kanske nu dessa elbilsplaner som kommer förverkligas tillsammans med NEVS?

Nu blir det nog inte en folkbil med Koeningsegg märke i fronten, det skulle ju sänka värdet på varumärket allt för mycket. Men det skulle kunna bli något i klass med Taycan, alltså typ 40000 bilar per år?

Koeningsegg har köpt in sig till 45% i ett nytt bilföretag för 20% av sina aktier plus 1,5 miljarder(?).
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Henrik Torphammar »

Denna kepsen togs fram och skulle delas ut på eventet när Koenigsegg köpte SAAB. Nu sket det ju sig i sista sekunden men jag sparade en mössa. Kanske dax att damma av den nu. :D

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Limbster »

Den där Christian är ju en jävel på att lyckas få saker gjorda, kan nog hända grejer på allvar :D

Han kör väl tesla sedan många år privat
nöjd med min Ampera tillsvidare
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Ptesla »

Limbster skrev:
Den där Christian är ju en jävel på att lyckas få saker gjorda, kan nog hända grejer på allvar :D

Han kör väl tesla sedan många år privat
Ja, och han har uttalat sig mycket positivt om Tesla genom åren:

http://teslaclubsweden.se/sveriges-enda ... a-model-s/

http://teslaclubsweden.se/christian-von ... sin-tesla/

Ska bli väldigt intressant att se hur detta utvecklas.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av StefL »

Det sades i något inslag jag hörde om detta att man bland annat ska utveckla elsportbilar i en billigare prisklass än Koenigseggs miljonbyggen. Det skulle iaf rent teoretiskt kunna innebära att drömmen om en ny Saab Sonett lever vidare :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Bjelke »

Nej nej nej, det var Volvo Sonett ju! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av zyax »

CvK har ju kontakt med Mate Rimac och de har samarbetat, med den öppenhet som Rimac jobbar med tror jag inte att det är slut på det samarbetet heller, men det får säkert konsekvenser. Ska bli spännande att se vad detta slutar, det är ju inte omöjligt att Volvo är mindre än den här konstellationen om några år om det slår.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Elputte »

Köpte inte VW in sig i Rimac? Kanske inte samarbete på samma sätt längre?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Nevs får tillskott. Kul!

Inlägg av Elputte »

Tydligen frågan om Free valve-tekniken som hybrid.
https://www.topgear.com/car-news/superc ... ercar-2020
Skriv svar