Långresa , Gbg - Hemsedal

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av swegarm »

Hej !

Ska till Hemsedal till helgen och undrar om det är något jag bör tänka på. Är första längre resan med bilen.

Har en M X 100d

Har hört något att den medföljande schuko adaptern inte funkar i Norge ? Stämmer de ? Hoppas att de finns motorvärmaruttag så man kan komma fram med ca 10%. Men faller ju om de ändå inte skulle fungera.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av kangru »

Det finns en del på https://www.tocn.no/tourist-in-norway-i ... ctric-car/ och det stämmer att din UMC inte kommer fungera. Finns en del här som bor i Norge och eventuellt kanske du kan få låna en norsk UMC?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Gustafsson »

Ladda på SuC i Gol. Sen finns Chademo i Hemsedal, så en sådan adapter är bra. Finns förstås typ 2 också. Skaffa konto på grönn kontakt så kan du ladda Chademo å typ 2 med mobilen. Borde vara friktionsfritt.
Har aldrig använt min norska UMC i Norge, typ 2 och Chademo adaptern är dock väl använda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Alfred »

Googla bompeng och registrera din bil som elbil så slipper du avgifterna om du inte gjort det. Måste göras i förväg.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Teslaspolen »

Kommer också vara i Hemsedal på långhelg faktiskt. Har dock aldrig varit där så jag vet inte hur det ser ut i praktiken med laddning men som sagt kan du inte räkna med att din svenska UMC fungerar. Den kanske gör det, men det beror på vad för elnät som finns i just det området du tänkt att bo i och det kan variera.

Ta med den, prova, men räkna inte med att den fungerar och ha en reservplan. Själv är jag så mycket i Norge att vi köpt en Elements of Norway schuko EVSE (UMC) för sådana här tillfällen.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av stefan007 »

Laddning på vägen har blivit ännu enklare att planera i.o.m Gulsvik Supercharger. Destinationsladdare finns på framsidan Lodgen. Brukar gå att få plats där trots en del långparkerare.... Backarna från Gol tar en del extra så ladda med marginal, skönt att inte komma fram helt tom också!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Gustafsson »

Laddar du rejält i Gol så har du så det räcker länge trots uppförsbacken, ner drar det inte mycket ....brukar ladda i Gol å sen i Sandane, och det med min gamla 70D när jag tar den vägen....Med 100, no problems..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Bjelke »

Backarna i Gol är mycket trevliga sommartid också, passar utmärkt att cykla i :mrgreen:
(Bäst är dock Aurlandsvangen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av swegarm »

Tack för bra info!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Gustafsson »

Tänk också på att Gol är hårt trafikerat, undvik lunchtid där tex
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av danni »

Just när det gäller att ge sig ut i obygden är en CHAdeMO-adapter en bra reserv. Det går ofta låna av någon som inte behöver sin för stunden. Min är tyvärr redan utlånad över sportlovet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av MSO »

Destinationsladd finns även i form 2x2 Typ2 16A trefas vid Lodgen. Förra vintern var två gratis, och två Grön Kontakt.
Även uppe vid Skarsknuten finns laddare, men den är nog bara för gäster.

Gbg - Hemsedal är inte direkt lurigt. Du har 112 Superchargerstalls fördelat på 7 laddställen längs vägen. På en 50 mils resa... "Bör gå med en 100D" :P
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av swegarm »

Ja , det känns väldigt lungt nu :)

Har dessutom en Chademo som är ganska välanvänd då jag i nuläget inte kan ladda hemma... (Bor i lägenhet).
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av swegarm »

Sen tar de ett tag att vänjas . I början va ja nervös vid <50% :)
Användarvisningsbild
andrem68
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 apr 2018 08:24

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av andrem68 »

Hej, jag ska ta Teslan (Model S) till Trysil nästa vecka. Jag har förstått att jag inte kan räkna med att mina "svenska" ladd-sladdar fungerar. Läste att en norsk umc krävs. De finns tyvärr inte lagerförda på Teslas svenska service center (vilket inte är så konstigt) och kostar dessutom ca 6500kr. Finns det någon vänlig själ som vill låna/hyra ut sin norska umc, jag bor i Stockholm? Vet nån om Skistar Trysil har installerat några Tesla laddare såsom Radisson Logde i Trysil gjort? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av fth »

andrem68 skrev:
Vet nån om Skistar Trysil har installerat några Tesla laddare såsom Radisson Logde i Trysil gjort? Tack på förhand!
Enligt uppladdning finns det ett antal offentliga laddplatser i Trysil, t.ex. denna:

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 1df0438729

och om du planerar din laddning rätt så ska du inte behöva så mycket på plats:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c91a61969a

om du fortfarande är orolig så kan jag låna ut min "semiportabla" laddstation som klarar norska IT-nät:
https://www.ladesystemtechnik.de/ev-plu ... b3200r-140

du kan ju dock bara använda den om du har ett tillgängligt eluttag där du ska bo, och jag tror man i Norge är rätt restriktiv med att tillåta laddning på "vanliga" uttag, du bör nog be om lov innan du börjar dra 10-16A kontinuerligt från motorvärmaruttag el dyl.

Laddboxen är för närvarande på landet, om du vill låna den så tar jag med mig den tillbaka på söndag, hör av dig i så fall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Långresa , Gbg - Hemsedal

Inlägg av Alfred »

andrem68 skrev:
Hej, jag ska ta Teslan (Model S) till Trysil nästa vecka. Jag har förstått att jag inte kan räkna med att mina "svenska" ladd-sladdar fungerar. Läste att en norsk umc krävs. De finns tyvärr inte lagerförda på Teslas svenska service center (vilket inte är så konstigt) och kostar dessutom ca 6500kr. Finns det någon vänlig själ som vill låna/hyra ut sin norska umc, jag bor i Stockholm? Vet nån om Skistar Trysil har installerat några Tesla laddare såsom Radisson Logde i Trysil gjort? Tack på förhand!
Många områden i Trysil har nyare elnät där svensk UMC fungerar. Finns även publika stolpar med typ 2-uttag vid matbutiken nere vid turistcentret om du har oturen att bo på ställe där UMC:n inte fungerar. Enkelt att knäppa på skidorna och ta sig ut i backarna därifrån, så då kan du köra bilen dit på morgonen och låta bilen ladda medan ni är i backarna. Har sämre koll på laddmöjligheter om ni ska bo på Fageråsen-sidan, men har för mig att någon nämnt i annan tråd att stora hotellet på den sidan har laddare som man dock måste betala rejäl avgift till hotellet för att få låna.

Edit: Typ 2-uttagen jag skrev om är samma som fth länkade till på uppladdning.nu. Har använt dem utan trubbel flera gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar