Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla HUD [TESTFAS 1/2]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vilket HUD-paket känns som mest intressant? (Prismässigt/användning och storlek)

Mini HUD - (Storlek ca 20x15cm) , placeras i vänstra hörnet på framrutan, CA PRIS 600-800 SEK
23
18%
Liten HUD - (Storlek på rutan A4), kan placeras var som - CA PRIS 900-1200 SEK
49
38%
Mellanstor HUD - (Storlek på rutan A3). kan placeras var som - CA PRIS 1500-1800 SEK
17
13%
Helbilds HUD - (Storlek, hela rutan). Synligt för passagerare och förare. - CA PRIS 2800-3000 SEK
41
32%

Antal röster : 130

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inläggav Teslaägare boreno » 11 feb 2019 18:09

Mycket intressant! Jag är gärna med och testar. Röstade på största. Jag är erfaren systemarkitekt och mycket duktig på testning :)
Jag kör ca 70.000-100.000km / år, det beror lite på.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 feb 2019 21:45

Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Referralkod: THOMAS2261

Inläggav _TonyV » 12 feb 2019 07:16

Är det nåt som begränsar er till Teslor enbart? Skulle detta gå få i andra bilar med?
2017 Leaf30
_TonyV

Inläggav Teslaägare hakan_k » 12 feb 2019 12:28

Om Bjelkes 3D-skrivare inte räcker till så har jag också en.

Mycket bra idé som jag skall följa med spänning.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med EAP
Renault Zoe R240
1 st Modell 3 förbokad i väntan på krok
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 12 feb 2019 12:53

Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav Teslaägare Henrik » 12 feb 2019 13:22

bjelkeman skrev:Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).

I dagsläget har vi planerat 3 system,

1. Där du inte behöver göra något alls, bara tuta och köra (nästan) - det flesta av funktionerna fungerar. Men då blir det bara mest väsentliga saker, är väl inte det vi riktigt är ute efter, en Tesla HUD ska vara en Tesla HUD! ;)
2. Ett sätt där du varken loggar in i 3:e part men kan få ut all data ändå - tex batteri, konsumption, status etc (utan att koppla in i OBD etc) - WIP, inga konstigheter alls, förutsatt att du befinner dig i Teslan förstås. Dock är detta tyvärr beroende på vilken smarttelefon du använder, men vi jobbar på det.
3. Där du kan logga in i 3:e partstjänst via HUD-systemet, men om vi kan få tlll nr2 ordentligt så kommer detta inte att behövas.

Och eftersom som Tony frågade så är detta lite beroende på, det går garanterat att göra detta system för de flesta bilar. Dock har vi anpassat systemet för Teslas vindruta och vinklar etc och behandlingen vi gör på framrutan kanske inte fungerar i alla lägen på alla bilar.

Men om vi får till nr2 (eller använder n3) så går det enbart att få en riktig HUD på Teslabilar, alltså med ALL information, vi kan få till nr1 på de flesta bilar men då blir det ungefär som en helt vanlig "telefonhud", fast häftigare upplevelse förstås.

De flesta andra bilar får man isåfall göra en OBD-lösning på skulle jag gissa på - om man vill få till det på riktigt. Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..

Vi får se - just nu gäller det att få till en Tesla HUD som kan visa så mycket info om bilen som det bara går i dagsläget.

Målet är att få till ett infotainmentsystem i Model 3 som är nästan intill identisk med Model S/X förardisplay, fast HUD då. Men att gå långt bortom det också och inkludera saker som aldrig funnits i Teslabilar förut och göra det väldigt bra och enkelt samt att du ska kunna göra egna HUD:ar.

Öppna och roliga system tycker vi är bra.
Senast redigerad av Henrik 12 feb 2019 13:45, redigerad totalt 4 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Henrik » 12 feb 2019 13:26

Generalbogge skrev:Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?

Eftersom vi gillar dashcams så är förhoppningen att du ska kunna använda båda. Men just nu är det vi monterar ganska stort och bökigt men målet är såklart att göra det till en liten och snygg enhet som enkelt ska kunna monteras på bakspegeln, blir väl lite under dashkameran.

Fast vi har ingen sådan monterad i våra Teslabilar och jag vet inte vilken lens en sådan använder om det är fisheye-liknande? För det finns säkert en risk att man ser dosan på kameran då. Men vi får se vad slutresultatet blir, backspegeln är det som funkar just nu för oss - kanske kommer ändras framöver.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav dd88 » 12 feb 2019 15:42

Henrik skrev:Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..

Tydligen så har inte den amerikanska TM3 någon OBD, men tolkar jag detta rätt så är det lagkrav för EU: https://www.mrf.se/blog/2018/01/02/obd- ... m-lagkrav/
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav ascii » 12 feb 2019 16:09

Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.
ascii

Inläggav dd88 » 12 feb 2019 16:12

ascii skrev:Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.

Jag håller med, men "bra att ha" -saker kan visas vid behov (tex när det ringer, när man byter låt, när man ska svänga osv). Jag hade kopierat funktionen i en befintlig HUD rakt av, låta andra sitta med UX och själv fokusera på att få tekniken att fungera smärtfritt.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt