Tesla HUD [Beta]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av HenrikM76 »

Otroligt intressant projekt! Jag är utan tvekan intresserad av produkten :) Likaså behöver du en Beta-testare som nöter mycket mil och verkligen använder bilen i ur och skur och alla förhållanden så kan jag nog passa bra. Plockar ut min Model S100D om en månad. Kör runt 4-500 mil per månad.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Jätteroligt att det blev så positiva svar från er! Kommer lägga ut lite material om ett fungerande system inom kort.

Ska kolla PM:en samt så skulle det vara kul att blanda in dina 3d-skrivare Bjelke! Mina skrivare är isärskruvade just nu och ligger i en hög på ett skrivbord..

Kommer att publicera material och information på http://www.teslahud.com (utöver forumet).
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Bjelke »

Spännande! :)
Mina maskiner står till förfogande :)
SLA-maskinen kanske är mest intressant om vi vill ha hög precision och fina ytor (även gummidetaljer).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

dd88 skrev:
Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Henrik skrev:
dd88 skrev:
Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!
Kul!

Hoppas att era planer går vägen för HUD är definitivt framtiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av mans71 »

Häftigt, hoppas ni lyckas! Jag svarade mini-HUD för ett A4 eller större direkt i synfältet kanske kan bli störande? Kan man då t.ex tänka sig att ha 2st små, eller kanske en liten till vänster och en A4 i mitten så synfältet är fritt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av ergo »

Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av mans71 »

ergo skrev:
Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.
Såklart man gör så, vad som syns var är ju bara en designfråga, tänkte inte klart och ångrar mitt svar! (fast det gick inte)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av alnarp »

Mycket intresserad och öppen för att delta i test, kör omkring 3000/år. Tror mest på de två största alternativen om priset kan hållas inom den nivån.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av boreno »

Mycket intressant! Jag är gärna med och testar. Röstade på största. Jag är erfaren systemarkitekt och mycket duktig på testning :)
Jag kör ca 70.000-100.000km / år, det beror lite på.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av bjelkeman »

Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av _TonyV »

Är det nåt som begränsar er till Teslor enbart? Skulle detta gå få i andra bilar med?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av hakan_k »

Om Bjelkes 3D-skrivare inte räcker till så har jag också en.

Mycket bra idé som jag skall följa med spänning.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Generalbogge »

Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

bjelkeman skrev:
Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).
I dagsläget har vi planerat 3 system,

1. Där du inte behöver göra något alls, bara tuta och köra (nästan) - det flesta av funktionerna fungerar. Men då blir det bara mest väsentliga saker, är väl inte det vi riktigt är ute efter, en Tesla HUD ska vara en Tesla HUD! ;)
2. Ett sätt där du varken loggar in i 3:e part men kan få ut all data ändå - tex batteri, konsumption, status etc (utan att koppla in i OBD etc) - WIP, inga konstigheter alls, förutsatt att du befinner dig i Teslan förstås. Dock är detta tyvärr beroende på vilken smarttelefon du använder, men vi jobbar på det.
3. Där du kan logga in i 3:e partstjänst via HUD-systemet, men om vi kan få tlll nr2 ordentligt så kommer detta inte att behövas.

Och eftersom som Tony frågade så är detta lite beroende på, det går garanterat att göra detta system för de flesta bilar. Dock har vi anpassat systemet för Teslas vindruta och vinklar etc och behandlingen vi gör på framrutan kanske inte fungerar i alla lägen på alla bilar.

Men om vi får till nr2 (eller använder n3) så går det enbart att få en riktig HUD på Teslabilar, alltså med ALL information, vi kan få till nr1 på de flesta bilar men då blir det ungefär som en helt vanlig "telefonhud", fast häftigare upplevelse förstås.

De flesta andra bilar får man isåfall göra en OBD-lösning på skulle jag gissa på - om man vill få till det på riktigt. Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..

Vi får se - just nu gäller det att få till en Tesla HUD som kan visa så mycket info om bilen som det bara går i dagsläget.

Målet är att få till ett infotainmentsystem i Model 3 som är nästan intill identisk med Model S/X förardisplay, fast HUD då. Men att gå långt bortom det också och inkludera saker som aldrig funnits i Teslabilar förut och göra det väldigt bra och enkelt samt att du ska kunna göra egna HUD:ar.

Öppna och roliga system tycker vi är bra.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 4 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Generalbogge skrev:
Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?
Eftersom vi gillar dashcams så är förhoppningen att du ska kunna använda båda. Men just nu är det vi monterar ganska stort och bökigt men målet är såklart att göra det till en liten och snygg enhet som enkelt ska kunna monteras på bakspegeln, blir väl lite under dashkameran.

Fast vi har ingen sådan monterad i våra Teslabilar och jag vet inte vilken lens en sådan använder om det är fisheye-liknande? För det finns säkert en risk att man ser dosan på kameran då. Men vi får se vad slutresultatet blir, backspegeln är det som funkar just nu för oss - kanske kommer ändras framöver.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Henrik skrev:
Men vi vill väl försöka göra detta enbart till elbilar, och jag vet inte hur det är - Men OBD, finns det på nyare elbilar? Har lekt runt i e-tron och jaguar men glömde kolla efter sådant..
Tydligen så har inte den amerikanska TM3 någon OBD, men tolkar jag detta rätt så är det lagkrav för EU: https://www.mrf.se/blog/2018/01/02/obd- ... m-lagkrav/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av ascii »

Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

ascii skrev:
Jag gillar Volvos HUD. Den ger mig nuvarande hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt (om navigation är på) vad jag skall göra härnäst. Jag ser det som en viktig sak att det just är väldigt begränsat vad man väljer att slänga upp på rutan. Om typ musikval, telefonsamtal, laddstatus och 10 andra "bra att ha"-saker låg på vindrutan och blokerade mitt synfält skulle jag lätt kunna missa en fotgängare eller någonting annat. Så från mitt perspektiv vill man gärna ha en liten HUD som bara ger mig den absolut mest kritiska infon, och så får allting annat på på konsollen.
Jag håller med, men "bra att ha" -saker kan visas vid behov (tex när det ringer, när man byter låt, när man ska svänga osv). Jag hade kopierat funktionen i en befintlig HUD rakt av, låta andra sitta med UX och själv fokusera på att få tekniken att fungera smärtfritt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Tanken är att du själv får styra hur stort saker är och var det ska placeras, vi kommer såklart ha olika "standardinställningar". Så det är helt upp till dig hur du vill ha det.

Vill du bara ha en text som visar siffror med hastighet eller en cirkel som visar förbrukning/effekt eller göra något eget så kan du det.

Mjukvaran är faktiskt en väldigt liten del i detta för oss och är för det mesta klar, vi har gjort det väldigt enkelt och kommer introducera mer av det inom kort. Det är hårdvaran och sammankopplingen av allt som kommer ta tid för oss att få till.

Så egentligen består arbetet just nu av att få allt att prata med varann ordentligt och att se till att det passar bra och fungerar.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av kangru »

Om ni kan hålla priset som i omröstningen kan du säga till hur jag beställer så gör jag det nu och förbetalar gladeligen för att hjälp er på vägen.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Kronberg »

Helst vill vi förstås kunna plocka ut all data från canbussarna.
https://model3ownersclub.com/threads/di ... cess.7502/
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av hakan_k »

Varför inte köra det som en Kickstarter? Bra sätt att dra in pengar till ett sådant här projekt. Jag skulle garanterat hoppa på.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

hakan_k skrev:
Varför inte köra det som en Kickstarter? Bra sätt att dra in pengar till ett sådant här projekt. Jag skulle garanterat hoppa på.
Har ett projekt på gång i andra sammanhang på kickstarter och vet inte hur de ser på om man skulle göra fler så nära inpå varann.

Även om det skulle ge mycket så vet jag inte riktigt, kickstarter/crowdfunding tar ganska mycket energi av egen erfarenhet - planen har väl varit att köra ganska låg produktion och försöka hålla det till en marknad i Sverige när det väl är lanserat. Dessutom finns risken att det kan bli för stort i början.

Jag ska fundera på det!

Planen var från början att bygga detta system och applicera det på en äldre Tesla från 2014 och använda som demo.

Men vi bestämde oss sedan för att göra det till ett fristående projekt och få detta till att bli en riktig produkt.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Skriv svar