Tesla HUD [Beta]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

Jag har både Pm’at dig och mailat men inte hört ett ljud.
Ska vara fixat nu! Ibland blir det flera på en gång som skickar så kanske missat dig av misstag :oops:
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Walker »

Henrik skrev:
Jag har både Pm’at dig och mailat men inte hört ett ljud.[/quote]

Ska vara fixat nu! Ibland blir det flera på en gång som skickar så kanske missat dig av misstag :oops:[/quote]
Beställt och klart! :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

Ja, då är vi i full gång med att göra snygga testenheter :D

Det enda som saknas egentligen i testenheten är det egna systemet och att själva HUD:en är liten (typ som volvos/toyotas, riktiga blir hela nedre rutan), annars tycker jag faktiskt att det är en väldigt bra HUD - men jag har förstås bara testat i ett fåtal scenarion och bilar än så länge.

Projektorn som följer med testenheten är anpassad av oss och jag har även byggt om det lite men den funkar faktiskt väldigt bra att använda för hemmabruk och presentationer också så se inte testenheten som ett "slut" när testperioden är över ifall någon vill behålla grejerna.

(PS var något knäppt med en säkerhetsgrej så alla på hemsidan blev utlåsta, fixat nu..)
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

Finns några som undrar varför det är "stängt" och endast att man får logga in på hemsidan via inbjudan (PM:a mig tex)

Är mycket som händer och vill gärna kunna ha saker organiserat och lugnt och veta ungefär vad som händer och hur många som faktiskt är med och verkligen vill vara med.

När testperioden är över och vi fastställt resultaten och lagt in förbättringar och annat i riktiga HUD:en så kommer vi öppna upp sidan för allmänheten. Där vi då kommer ha filmer/bilder och mer information om riktiga produkten.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av dd88 »

Vilken modell är det som börjar bli klar? Den som projicerar på rutan?

Vore kul att se lite bilder/filmer på hur det ser ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

dd88 skrev:
Vilken modell är det som börjar bli klar? Den som projicerar på rutan?

Vore kul att se lite bilder/filmer på hur det ser ut.
Testenheten är helt klar och den använder ungefär samma teknik som den riktiga HUD:en. Det är den som projicerar på rutan.

Den riktiga HUD:en är klar som prototyp men det kommer krävas info från testenheterna för att bedöma hur vi ska få till slutgiltiga produkten riktigt bra.

Så svaret på frågan är:

Testenheterna är klara med en riktig HUD som visas framför föraren (inga extra glasskivor etc) men riktiga produkten är inte klar än.

Kommer lägga upp mer bilder och filmer så småningom men inte hunnit med riktigt..

Dessutom hade däckfirman sönder ett av mina sommardäck så bilen har stått punkterad i 4 dygn nu. :( Dock pyste luften ut under natten hemma så tur i oturen.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

Detta är min egna testenhet men den jag skickar ut till alla ser väldigt mycket bättre ut. Den jag skickar ut är dock baserad på min. I testenheten använder vi en speciell utecklad projektorfolie som bara visas uppåt och projiceras då på rutan. Så föraren ser inte "källan".

Är en sådan lösning som behövdes för att hålla kostnaderna nere på själva testenheten. Men HUD:en syns tydligt och skarpt på rutan dag som natt och funkar faktiskt väldigt bra.

Testenheten är mycket mindre än denna på bilden och är mer en liten låda man kan modulera om för att sätta på alla platser i Teslan (även på backspegeln) men backspegel-montering får testarna leka med själva och se hur det blir då vi inte har testat så mycket med det på själva testenheten.

Testenheten är främst gjord för att kunna skicka ut en fungerande HUD billigt och enkelt till de som vill testa funktioner och monteringar och olika lösningar som vi inte har tänkt på.

(Blev mycket test här..)

Projektorn är ombyggd för att passa HUD:en och har förstärkt ljus och jag har även ändrat massa i projektorns OS.

Tror kameran hade någon konstig inställning på första bilden för mesta blev bara suddigt, men man ser HUD:en iaf.

Ska också noteras att man vinklar HUD.en på testenheten till hur man sitter så att det syns bra, var svårt att få kameran att få bra vinkel.

Är en liten dubbeleffekt där på bilderna men på nyare tester och på de test-HUD:ar vi skickar ut så har vi fått bort det mesta av "ghosting".

Bild

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av nek0 »

Det har varit helt tyst om Tesla huden i över 4 månader. Hur går det?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

nek0 skrev:
Det har varit helt tyst om Tesla huden i över 4 månader. Hur går det?
Det händer saker i bakgrunden ;)

För att vara helt ärlig så känner jag att allt är klart (mjukvara/hårdvara) - förutom själva produkten i sig. Den ska smälta in med instrumentbrädan och passformen/materialen ska vara av hög kvalité, testar med alcantara och andra premiumaterial för att försöka få till det.

Vi har testare här & där - både med enklare och mer komplicerade testenheter.

Men emellan allt annat vi tillverkar så ska jag försöka smälla in en produktionslina för detta också och det är väl det som tar tid - Men det kommer antagligen bli en begränsad upplaga.

Jag har en fungerande HUD i min Tesla + annat smått o gott - som jag kan visa upp här på forumet (för skojs skull) så småningom.

Det är säkert ett flertal som kliar sig i huvudet gällande de besluten som tas i detta projekt och varför vi inte gör det enklare för oss.

Det här är ett projekt jag vill få igenom personligen och få till en fantastisk produkt för de som vill ha en HUD i sin Tesla. Om jag inte klarar det till jul så skickar jag allt vi har till en 3:e part som är mognare för en större marknad.

Slutsatsen är: Vi jobbar på det!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av nek0 »

Henrik skrev:
nek0 skrev:
Det har varit helt tyst om Tesla huden i över 4 månader. Hur går det?
Det händer saker i bakgrunden ;)

För att vara helt ärlig så känner jag att allt är klart (mjukvara/hårdvara) - förutom själva produkten i sig. Den ska smälta in med instrumentbrädan och passformen/materialen ska vara av hög kvalité, testar med alcantara och andra premiumaterial för att försöka få till det.

Vi har testare här & där - både med enklare och mer komplicerade testenheter.

Men emellan allt annat vi tillverkar så ska jag försöka smälla in en produktionslina för detta också och det är väl det som tar tid - Men det kommer antagligen bli en begränsad upplaga.

Jag har en fungerande HUD i min Tesla + annat smått o gott - som jag kan visa upp här på forumet (för skojs skull) så småningom.

Det är säkert ett flertal som kliar sig i huvudet gällande de besluten som tas i detta projekt och varför vi inte gör det enklare för oss.

Det här är ett projekt jag vill få igenom personligen och få till en fantastisk produkt för de som vill ha en HUD i sin Tesla. Om jag inte klarar det till jul så skickar jag allt vi har till en 3:e part som är mognare för en större marknad.

Slutsatsen är: Vi jobbar på det!
Tack och lycka till.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Front242 »

Jag är väldans nyfiken på vad som händer också. Finns det inga ben och kasta till vargflocken :D
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Henrik »

Front242 skrev:
Jag är väldans nyfiken på vad som händer också. Finns det inga ben och kasta till vargflocken :D
Haha, jo - jag har fått positiv respons från de lokala Teslaägarna, men jag har inte hunnit med att uppdatera här eller på hemsidan så mycket den senaste tiden - Men kan fixa in dig som insider så länge!

Deadline för prototypen/produkten (att den ska vara helt klar) är sista december, så ska försöka få ut lite info och videos.

Detta är ett projekt jag driver med några vid sidan om allt annat, men håller på och försöker få till en version som är riktigt snygg och som passar på instrumentbrädan. Själva HUD:en är klar, men jag vill att det ska vara så man inte ens märker att enheten sitter i Teslan. (ovasett S, X och 3) samt så har det varit betydligt mycket mer testande på 3:an som behövts för att den har en annan typ av ruta som inte alls återspeglar samma känsla med HUD:en och är väl det jag har jobbat mest med de senaste 1-2 månaderna för att få till det.

Just nu vill jag inte ta in folk för att hjälpa till utan mer för att kunna se hur projektet drivs framåt och samt kan komma med åsikter och tankar. Det är först när jag som sagt har en ordentlig prototyp som jag kan och vill ta saker vidare på riktigt.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Front242 »

Spännande och kul att projektet rullar på!
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla HUD [TESTENHETER KLARA]

Inlägg av Hertsh »

Roligt att det närmar sig utvecklingsslut. Blir det färg eller monokrom vitt/grönt?

Vilken info kommer ni lyckas få upp i rutan till slut? Hur stor blir "bilden"?

Många frågor men jag kan nog hålla mig tills ni är klara om det inte är något ni vill/kan svara på redan nu.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

Kan nu meddela att det blir en Tesla HUD på riktigt och att jag även lagt över projektet till en väldigt kompetent person.

HUD:en kommer bli bättre än den där som fuskswagen visade på bild (fuskbild?), man kan se deras hud på Tibors fina nyhetssida.

För att svara kort på ovanstående frågor.

Färg? Absolut!
Info? All info som finns. (Tesla + allt du kan få via internet)
Bilden? ett halvt A3 ungefär. (på längden)

PS. Kommer lägga ut en ordentlig film med Tesla HUD:en "i action" och annat smått o gått innan nyår. DS.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Det ser verkligen lovande ut. Kul att det finns dom som vill och kan sånt.
Blivande köpare helt klart. :)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Hertsh »

Henrik skrev:
Kan nu meddela att det blir en Tesla HUD på riktigt och att jag även lagt över projektet till en väldigt kompetent person.

HUD:en kommer bli bättre än den där som fuskswagen visade på bild (fuskbild?), man kan se deras hud på Tibors fina nyhetssida.

För att svara kort på ovanstående frågor.

Färg? Absolut!
Info? All info som finns. (Tesla + allt du kan få via internet)
Bilden? ett halvt A3 ungefär. (på längden)

PS. Kommer lägga ut en ordentlig film med Tesla HUD:en "i action" och annat smått o gått innan nyår. DS.
Har ni lagt ut filmen via er hemsida? Bara på den låsta sektionen?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

Har ni lagt ut filmen via er hemsida? Bara på den låsta sektionen?
Nejdå, tänker lägga ut allt här på forumet - Har dock haft fullt upp och inte hunnit fixa en film..

Vill även filma i godtagligt dagsljus, men i dessa tider är det alltid svart när man äntligen får tid att leka runt..

Men räknar med att kunna få till en demofilm i helgen då det är lite lugnare nu

Tänkte försöka få med lite annat skoj också, håller på och försöker fixa ett bra kamerarig som jag kan montera så man får ett ungefärligt förarperspektiv :)

EDIT: Dagarna går snabbt... Demo kommer snart iaf!
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Henrik skrev:
Har ni lagt ut filmen via er hemsida? Bara på den låsta sektionen?
Nejdå, tänker lägga ut allt här på forumet - Har dock haft fullt upp och inte hunnit fixa en film..

Vill även filma i godtagligt dagsljus, men i dessa tider är det alltid svart när man äntligen får tid att leka runt..

Men räknar med att kunna få till en demofilm i helgen då det är lite lugnare nu

Tänkte försöka få med lite annat skoj också, håller på och försöker fixa ett bra kamerarig som jag kan montera så man får ett ungefärligt förarperspektiv :)
Spännande. Jättekul om det blir en bra grej men det såg ju lovande ut. Köper in direkt om det blir bra. :D
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Hur går det med filmen?
Jag är rätt nyfiken på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

chevnanne skrev:
Hur går det med filmen?
Jag är rätt nyfiken på hur det ser ut.
Dagarna går snabbt.. :lol: Men lägger upp inom kort! ;)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Spfere »

Oj, intressant tråd att snubbla över, en sådan vore skoj att ha i bilen, lite bättre tänkt runt det hela än vad jag först tänkte runt en HUD.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Hej. Jag vill bara höra hur det går? Har gått 11 dagar sen jag frågade sist.
Inte så att jag sitter i sjön och måste ha en sån här men är väldigt intresserad. :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Hertsh »

Kommer på torsdag...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av frippan »

Hertsh skrev:
Kommer på torsdag... Bild
Har för mig att det var något mer som skulle komma på torsdag...
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar